Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Ook dit jaar groeien de medicinale en enkele andere planten (pastinaak, snijbiet, Jiaogulan) goed op de keyhole. Ik heb er wel wat last van woelmuis maar de schade valt tot nu toe mee, helaas hebben ze wel mijn enige bladselderij opgevreten..en mijn veelbelovende meloenplantje.

2017080815273092411502226105.jpg2017080815280269611502226114.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ha,

Schitterend. Al diverse mensen aangeraden om dit principe toe te gaan passen in warmer klimaat en met succes!! Ze hebben veel hogere opbrengsten en helpen nu armere buurtbewoners om het ook aan te leggen. Zo hebben de mensen steeds meer en steeds beter te eten dankzij de keyhole garden! Credits voor jullie waarvoor mijn grote dank.

Gwen

Geplaatst:

Jeetje wat een interessant verslag! Heel erg leuk te lezen Appelvrouw en mooie foto's ook. Ik ben geïnspireerd geraakt! Helaas niet zon grote tuin, maar wellicht een mooi project volgend jaar in de Turkse tuin. Erg interessant. Ik ga me nog verder inlezen. Sleep is overrated.. dat idee helaas

• 10 maanden later ...
Geplaatst:

2018 en de Keyhole is zijn 4e seizoen ingegaan. Dit jaar is de bovenlaag wat lastig. We hebben bergen molshoopaarde op de Keyhole gegooid van de winter van achter uit de boomgaard. Dat is nou net weer van die grijze dichtslaande klei. Maar wel vruchtbaar en dat zie je ook aan de planten. Ik zal dus wat moeten mulchen, het liefst met lekkere rulle zwarte aarde oid dat heb ik net niet en alle compost is ook op. Een puntje van aandacht dus voor de komende tijd..mulch zoeken/knippen oid.

De jutezak om de compostkoker was weer vergaan en ik wil er niet nog een zak aan spenderen en dus heb ik er stokken ingezet..aan de binnenkant vd koker, want aan de buitenkant groeiden al allerlei planten. Het maakt de koker iets kleiner maar dat maakt volgens mij weinig uit, is alleen aan de bovenkant. Er zit trouwens wel mooie compost, (juist datgene wat ik eigenlijk zoek) in de koker onder het bovenste nog niet vercomposteerde materiaal, ik heb er iets van uitgeschept voor rond de snijbiet de rest laten zitten ik kan er niet zo goed bij, en ik wil het ook niet leeghalen.

Jute zak in vergane staat

2018062112421088051529850153.jpg

De hele Keyhole ziet er meteen weer strak uit! De deksel komt uit een Gooise container

2018062113303540251529850156.jpg

2018062113313858521529850160.jpg

Compostaarde rond de voet vd snijbiet. Je ziet wat slakkenvraat..de eendjes komen ook niet op de Keyhole en ik heb nogal wat slakker weggeplukt.

2018062113305395421529850639.jpg

Gartenperle gaat al wat kleuren.

2018062113310756831529850158.jpg

Geplaatst:

Nee, niet mijn hele tuin. Maar voor kruiden en voor planten die je in de gaten wilt houden erg handig. En er is veel voeding aanwezig voor de planten. Helaas ook slakken omdat de eenden daar niet komen. En dan weer positief, er leeft nu een pad op de Keyhole, en die eet die slakken natuurlijk weer. Het eerste jaar had ik er ook augurken en dat vond ik best wel handig met het plukken dus nu heb ik er weer 5 planten.

Geplaatst:

Oh cool, een pad!

Voor welke planten zou je graag een ander soort systeem aanhouden dan de keyhole? En wat zet je dan juist graag weer wel in de keyhole (welke planten hou je graag in de gaten)?

Het systeem lijkt me zo handig omdat je nooit meer hoeft te bemesten, en onkruid wieden is ook makkelijker, lekker alles op sta-hoogte. Ik zag mezelf al in een hele tuin vol keyhole gardens. Dus ik ben wel benieuwd naar de eventuele nadelen...

Geplaatst:

Nadelen zijn slakken en muizen ( de laatste vanwege het muurtje van stenen met gaten die wij hebben gebruikt. De muizen zouden de slakken moeten eten maar dat gebeurd toch niet helemaal. Bij erge droogte toch natmaken.

Planten die ik graag in het snotje hou zijn bepaalde medicinale kruiden ( mijn kruidenperken zijn nogal woekerplaatsen) en keukenkruid zoals peterselie en selderij, radijsjes, lage en vroege tomaten ( lekker warm boven de stenen die snachts ook warmte geven.)

Onhandig zijn grote planten zoals aardappelen, pompoenen, tuinbonen, kolen..maar dat vind ik, op instagram zie ik ook wel keyholes met kolen voorbij komen.

Geplaatst:

Heb je meer slakken in je keyhole garden dan in de rest van je tuin?

Het systeem klinkt nog steeds wel als een leuke aanvulling op mijn tuin. Het is alleen zo'n werk om er eentje te maken, voorlopig gaat dat nog niet gebeuren, maar wie weet, in de toekomst...

• 2 years later...
Geplaatst:

Omdat we de compostbakken hebben vernieuwd en iets verplaatst kwamen er drie kruiwagen zand vrij die had ik hard nodig op de keyhole. Ik zie dat ik hier al twee jaar geen foto’s heb geplaatst ik zal nog wat foto’s maken. Deze is van vandaag: Hier heb ik net een kruiwagen aarde op de keyhole geschept.

935BFA1A-6107-4470-A261-30E878FE10AF.thumb.jpeg.8e2378e56810586f7278ed7d20c572f3.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...