Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Is deze boom ziek.


Gast

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal

Ik vraag me af of deze boom ziek is want de onderste stam is broos en zacht. De boom is volgens mij geënt.

De boom geeft wel bloesem maar geen besjes of wat dan ook. Heb er altijd veel troep van binnen enkele dagen nadat de boom in bloei staat is de boom ook al weer kaal.

 

Ik zat eraan te denken om deze boom eruit te halen. En er dan iets van een leuke fruit boom erin te zetten daar heb je ook nog plezier van.

 

Hier wat foto's van de boom.

 

719525_0_82_boom_001.jpg

 

818953_0_82_bloezem_boom_001.jpg

 

283587_0_82_bloezem_boom_003.jpg

 

329914_0_82_bloezem_boom_005.jpg

 

822361_0_82_bloezem_boom_004.jpg

 

Groetjes jessica

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er niet erg gezond uit..ik heb er niet veel verstand van, maar als de boom het zo slecht doet zou ik hem eruit halen ( en minstens een meter of twee verderop een nieuwe planten omdat je niet weet wat voor ziekte misschien in de grond zit)

 

Trouwens: is de bloesem van deze boom rose ?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom vroeg ik het over de rose bloesem..het zal dus waarschijnlijk een rose bloeiende Prunus zijn. Google daar maar een op..en kijk dan bij afbeeldingen of het je bekend voorkomt.

Die hebben ook die rare stam..enne die knobbel, het zou zomaar kunnen zijn dat die is ontstaan door het snoeien van deze boom.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

De prunus staat al in de tuin voordat we er kwamen wonen, en in de 6 jaar dat we hier wonen heb ik de boom nooit zo kort terug gesnoeid tot aan die knobbel. Ik heb al wel op wat afbeeldingen gekeken maar zie nergens loslatende boomschors.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is inderdaad een sierprunus, een van de velen en inderdaad geënt. de schors van de stam kan idd loslaten , maar hier zitten grote scheuren in die niet gezond zijn, er lijkt veel dood hout in te zitten.

wanneer je er fruit gaat zetten zou ik iig niet voor een prunus gaan, dus geen pruim, kers, perzik en dergelijke.

 

edit: ik vemoed dat het 'prunus serrulata kanzan' is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er inderdaad uit als Prunus serrulata 'Kanzan'. Maar je boom heeft last van gomziekte, een ziekte die vaker bij sierkersen voorkomt en niet te genezen is. Ik zie dat aan de donkere vochtdruppels op de stam. Je kunt de boom het best verwijderen en niet op de composthoop verwerken. De gomziekte laat ook stukken van je bast afsterven, waardoor de schors hier en daar loskomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is inderdaad een sierprunus, een van de velen en inderdaad geënt. de schors van de stam kan idd loslaten , maar hier zitten grote scheuren in die niet gezond zijn, er lijkt veel dood hout in te zitten.

wanneer je er fruit gaat zetten zou ik iig niet voor een prunus gaan, dus geen pruim, kers, perzik en dergelijke.

 

edit: ik vemoed dat het 'prunus serrulata kanzan' is

 

Wat is de reden om er geen prunus neer te zetten als ik de zieke prunus Kanzan eruit heb gehaald.

Wat zou ik er dan terug kunnen zetten.

groetjes Jessica

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is inderdaad een sierprunus, een van de velen en inderdaad geënt. de schors van de stam kan idd loslaten , maar hier zitten grote scheuren in die niet gezond zijn, er lijkt veel dood hout in te zitten.

wanneer je er fruit gaat zetten zou ik iig niet voor een prunus gaan, dus geen pruim, kers, perzik en dergelijke.

 

edit: ik vemoed dat het 'prunus serrulata kanzan' is

 

Wat is de reden om er geen prunus neer te zetten als ik de zieke prunus Kanzan eruit heb gehaald.

Wat zou ik er dan terug kunnen zetten.

groetjes Jessica

 

omdat deze veelal gevoelig zijn voor dezelfde plagen, perzik en kers zijn erg gevoelig voor gomziekte en pruim in mindere mate ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zit op de onder stam hele schors zit los en valt eraf.

als ik het gedeelte weg moet halen dan is de halve onder stam weg.

En dan in de prunus ook afgeschreven. Dus omzagen en een nieuwe plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ziet er echt slecht uit veel succes met het kiezen van iets anders

misschien wat om er een compact perenboompje te planten? Dan heb je minder last van de vuiligheid die je eerder noemde (niet de ziekte maar de bladeren hè). Een rode peer (als dat op laagstam bestaat) is eens iets anders.Maar een idee he

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...