heavythibaut Geplaatst: 26 januari 2015 Share Geplaatst: 26 januari 2015 hallo iedereen Ik zou dit jaar nog wat look willen telen, voor oogst in juli. Maar ik heb mijn twijfels of het nu nog kan om de teentjes te planten. Ik heb zware kleigrond, en ik heb gelezen dat je in dat geval je look in april/mei moet planten, omdat de look in de winter niet tegen natte voeten kan. Maar ik heb ook nog een andere theorie; namelijk dat als je ze nu nog plant ze 1 grote bol worden in de plaats van een serie teentjes, wat natuurlijk wel de bedoeling is. Lastige situatie dus. Heeft iemand hier ervaring? dank bij voorbaatthibaut Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
harm07 Geplaatst: 26 januari 2015 Share Geplaatst: 26 januari 2015 Je kunt de knoflook beter in april planten als het wat warmer is en minder vochtig. Omdat nu nog vrij koud is zullen ze niet of weinig groeien en zullen ze waarschijnlijk gaan rotten in de natte grond. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
heavythibaut Geplaatst: 26 januari 2015 Auteur Share Geplaatst: 26 januari 2015 bedankt haem voor het antwoord Dus het is perfect mogenlijk om in april je look te planten en nog oogst te hebben in juli. Ik ben immers van plan om de winterkolen na de look te planten. Look remt immers knolvoet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 26 januari 2015 Share Geplaatst: 26 januari 2015 Ik denk dat als je je knoflook in april plant dat je niet voor eind augustus oogst.Er wordt wel gezegd vanaf juli oogsten, maar mijn ervaring is toch dat de look pas laat in de zomer een beetje bol gaat vormen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 26 januari 2015 Share Geplaatst: 26 januari 2015 vanderwal etc leveren ook "voorjaarsknoflook" wellicht doet ie het iets beter; oogst in sept Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
harm07 Geplaatst: 26 januari 2015 Share Geplaatst: 26 januari 2015 Ja sorry dat ik dat er niet bij heb gezegd , maar je zult inderdaad de knoflook wel later moeten oogsten dat wanneer je ze in het najaar plant. De knoflook heeft dan immers meer groeitijd Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Itoero Geplaatst: 26 januari 2015 Share Geplaatst: 26 januari 2015 Waarom zou je nu geen knoflook kunnen planten?Zet ze in rugjes en neem een hardneck soort als je er kan vinden.Dat zijn die met een harde 'nek' en één rij vrij grote kloven. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Pietl Geplaatst: 26 januari 2015 Share Geplaatst: 26 januari 2015 Ik zou ze nu ook nog planten. Look heeft normaal gezien een koude periode nodig voor ze andere teentjes gaat aanmaken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
heavythibaut Geplaatst: 28 januari 2015 Auteur Share Geplaatst: 28 januari 2015 hallo iedereen Bedankt voor het overvloedig antwoorden. Maar er schoot mij iets te binnen enkele uren geleden. Zou het mogenlijk zijn de look nu in een diepe pot te planten en die vanaf april in vollegrond te planten. Zo kan ik misschien de achterstallige groeimaanden inhalen en misschien nog oogsten in juni-juli Zou dit lukken, ik wil immers zeker nog voor julie geoogst hebben. alvast bedanktthibaut Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Itoero Geplaatst: 28 januari 2015 Share Geplaatst: 28 januari 2015 Zet je die diepe pot dan binnen? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dirk71 Geplaatst: 30 januari 2015 Share Geplaatst: 30 januari 2015 Ik heb op 11/1 look in P9 potjes in de serre geplant om later in de tuin te zetten.ongeveer de helft staat al boven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
nick86 Geplaatst: 30 januari 2015 Share Geplaatst: 30 januari 2015 Ik denk zeker wel dat je hem binnen kunt voorplanten. Nooit zelf gedaan. Maar hou wel rekening mee met de knoflooklucht die er vanaf komt. En na de vorst rustig naar buiten in stappen. Laten wennen aan de kou Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
heavythibaut Geplaatst: 30 januari 2015 Auteur Share Geplaatst: 30 januari 2015 bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga dan waarschijnlijk voor 15 februari mijn teentjes in potten voorplanten. Zijn potten van 9 cm doorsnede goed?? thibaut Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 30 januari 2015 Share Geplaatst: 30 januari 2015 I.v.m. te laat planten heb ik hier een aantal tenen onder mijn tl-buizen gezet, opzich vergelijkbaar met binnen voortrekken (behalve dat er meer licht is onder die tl-buizen). Gaat hartstikke goed! Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Claudia69 Geplaatst: 6 oktober 2015 Share Geplaatst: 6 oktober 2015 Ik heb dit jaar voor het eerst wat look gezet, geplant in het voorjaar en geoogst in juli, geteeld uit wat knollen die mijn moeder uit Praag had meegebracht. Ze hebben het goed gedaan en ik zou ze nu opnieuw willen planten, maar wat ik me afvraag: waar passen jullie look in tussen de andere groenten? Na welke teelt zet je look, en wat laat je er na de oogst nog op volgen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
harm07 Geplaatst: 6 oktober 2015 Share Geplaatst: 6 oktober 2015 Ik zet mijn knoflook altijd tussen andere gewassen, omdat ik er maar heel weinig van kweek. Dit jaar heb ik ze na paprika's geplant, en ze deden het uitstekend . Maar misschien is er nog wel een betere manier. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.