Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Indeling serre


Wokfish

Aanbevolen berichten

Als alles goed gaat, heb ik binnenkort een kas van een kleine 30m².

 

Hier zou ik graag tomaten, paprika, pepers en eventueel meloen in kweken.

Van tomaten heb ik 42 soorten, deze zou ik graag allemaal een keertje planten om te testen.

Verder ongeveer 4 soorten paprika en 4 soorten pepers. Van meloen heb ik 1 watermeloen (sugar baby), 1 galia en 1 charentais.

 

Dat zijn 53 planten in de serre. Denken jullie dat dit lukt, of is dat een beetje teveel van het goede? (Of kan er zelfs nog wat bij? )

 

Edit: ik dacht eventueel aan dit (elk vakje is 50x50cm)

 

serre74421422306419.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

50x50 is zeker voldende voor tomaat, MAAR je moet ook ruimte hebben voor jezelf om voor ze te zorgen. Want zonder dieven, toppen en snoeien worden ze heel makkelijk een soort bos. Eigenlijk moet je naar elke plantje bij kunnen. Ik heb vorige jaar zelf probeerd een tomaat achter een aubergine te zetten (en best laag plant, dus ik dacht dat ik kan daar nog goed bij), maar het was niet de beste keuze.

 

Welke kant van je kas heeft het meeste zon?

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erny, haar site heb ik al veelvuldig bekeken Maar, ik wil het zo graag allemaal

Haar tuindagboek moet ik wel nog eens nakijken!

Ik wacht nog wat reacties af, ik kan zowel dingen in de serre als buiten plaatsen (afdakje moet ik wel nog maken).

Maar ik wil graag al mijn tomaten planten. Dacht al wel dat het allemaal teveel zou zijn hoor

 

Dirk, dat is inderdaad zonde.. Dat wil ik zeker voorkomen!

 

 

Hoeveel planten zouden jullie maximum zetten op 30m²?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil ook altijd teveel... Maar heb ondertussen wel geleerd dat het beter is minder te zetten als dat betekend dat je ze dan optimaal kan verzorgen... Van zo'n woekerende ontoegankelijke tomatenjungle wordt je straks denk ik ook niet echt gelukkig...

En er is altijd nog vólgend jaar om andere soorten (en de nieuwe die er geheid bijkomen) uit te proberen...

 

Heb juist Diana als voorbeeld genomen van hoe érg het kan worden met de peper/tomatenverzamelwoede... En zo heb ik mezelf énigszins in de hand kunnen houden.

(dit jaar waarschijnlijk zo'n 20 soorten tomaten ter zaai)

 

En ik heb geen kas dus geen ervaring/schatting van planten p. m2...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het wel zal lukken om er 53 planten in te krijgen. Mijn serre is 15m2 en er stonden vorig jaar zo'n 26 planten in, waaronder tomaten,paprika,aubergine,meloen,komkommer... En ik had nog voldoende plaats om aan alles aan te kunnen.

moestuinieren is als zwemmen of fietsen, je verleert het nooit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie op de 2e tekening dat je 48 tomaten planten gaat uitzetten waarvan 43 verschillende soorten..

Ik begrijp dat je ze allemaal wilt uitproberen, maar zoals andere ook al vertelde..

Soms is minder meer.

 

Ik zou van iedere soort 2 planten bij elkaar zetten, (1 kan mislukken, met 2 beter idee hoe de plant zich ontwikkeld en vrucht geeft)

 

De helft uitzaaien, uitplanten, gewoon goed noteren en fotograferen zodat je voor jezelf een goed overzicht krijgt en volgend jaar de andere helft proberen

 

Van de pepers zou ik iets meer zetten, kun je nooit genoeg van hebben ( afhankelijk van de soort/groote)

 

Van de meloenen weet ik helaas niets, ben dan ook erg benieuwd hoe zich dat ontwikkeld

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de achterkant van de serre een afdakje maken? Dan kunnen de vroegste soorten gewoon buiten (en door het afdak dan wel grotendeels beschut van regen)

Ik zag al is iemand die een groot beton-net vastmaakte aan 4 houten palen (afhellend) met daar dan voldoende stevige doorzichtige rolplastic over. Enkel bij hagel gaat dat er geheel aan natuurlijk. Is maar een idee om de serre wat ruimer te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je dient ook rekening te houden dat een plant onder druk kan staan en daardoor gemakkelijker een ziekte kan opdoen, met deze setup als éénmaal 1 plant het bruinrot ( kan nu eventjes niet op de Latijnse naam komen ) krijgt vrees ik dat ze in korte tijd allemaal geïnfecteerd zullen zijn. je dient tevens rekening te houden met een goede luchtcirculatie. Voor de meloenen ; die moet je gaan aanbinden om ze zo onder het dak te gaan leiden ( kan ook over de grond maar hier alvast niet ) , ook hier dien je er steeds goed aan te kunnen want bevruchting verloopt soms zeer moeilijk en dan dien je manueel bij elk bloempje te geraken om het met de hand te bestuiven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem graag al jullie tips mee naar het seizoen, bedankt hiervoor alvast!

 

Misschien moet ik me inderdaad een beetje meer inperken en wat minder soorten zaaien. Ik ben trouwens volop bezig om Diana's moestuindagboek door te nemen, Erny

Om de verzorging optimaal proberen te houden en om phytophthora hopelijk te kunnen vermijden, zal ik wat minder planten in de serre. Om zo de luchtcirculatie hoog genoeg te houden.

 

MAAAR, om mezelf ook te belonen ( ) ga ik GeertLaurent zijn tip ook volgen (was dit ook al van plan wanneer jullie me deze hoeveelheid in de serre zouden afraden)! Dus, een extra afdak(je?) komt er zeker

 

Foto's komen er in vol seizoen ook hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gouden raad van tante Itoero:

 

In mijn serre(15 m²) zet ik de tomaten aan de kant van de deur en de paprika's(en pepers) erachter.

Paprika's(en pepers) zijn hier altijd veel gevoeliger voor insecten.

Dus door de paprika's achter de tomaten te zetten, werken de tomaten als barriere tegen veel insecten die via de deur binnenkomen. Zo zijn de paprika's een beetje beschermd tegen insecten.

Paprika's zijn beter bestand tegen schimmels, dus die hebben minder verluchting nodig dan tomaten.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik mis in dit onderwerp is welke tomaten zijn het . Volgens mij moeten struiktomaten grotere plantafstand hebben . Wat ik me afvraag bij u 2 de schema hoe geraak je aan de planten tegen de wanden . Ik zelf zou dan liever tegen de wand een wegel leggen en dan per 3 rijen aanplanten 1ste en 3de rij op plantafstand die je verkiest en 2 de rij op 1.5 maal plantafstand zodat middelste rij in het midden komt tegenover de buitenste rijen . De niet struiktomaten zal je wel consequent moeten zijn bij het dieven gans het kweekseizoen ook tijdens vakantie .

 

Plantafstand heb ik ook nog geen ervaring bij .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...