Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

schroeven moestuinbak breken steeds weer


krachtwerk

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

zoals de titel al aangeeft breken de schroeven van mijn moestuinbak steeds. Terwijl een andere bak niet kapot gaat. Het verschil tussen de twee bakken is vooral de houtsoort. De ene bak is gebeitst multiplex (van binnen wel met plastic bekleed) en de bak die steed kapot breekt bij de schroeven is van onbehandeld douglas hout.

 

Ik schroef de bakken gewoon vast met dezelfde maat schroeven ongeveer 4,5 cm lang, dikte weet ik niet precies maar is hetzelfde.

Moet ik gewoon dikkere schroeven gebruiken of heeft er iemand een betere oplossing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee hou hard douglashout is, dacht goed bewerkbaar omdat het veel gebruikt hout voor gangbare prijs is.

Maar bij hardhout boren wij voor, omdat anders de schroeven ook breken. Met het voorboren niet in een keer, maar in stukjes boren en de boor schoonmaken (handschoenen geen luxe, kan wel eens warm worden )

En daarbij gaat er vet op de schroeven, dat alles werk goed.

Denk dat Willy en anderen het wel beter weten dan ik, maar dit schoot mij te binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Breken de schroeven tijdens het schroeven of als ze al een tijdje in de bak zitten? Voorboren is zeker aan te raden, aangezien je minder kans hebt dat het hout splijt en als je de juiste diameter boor pakt dan zorg je met het voorboren ook voor een betere schroefhout verbindingen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

er staat ook niet bij wat voor soort schroeven je gebruikt want er zijn veel soorten, zelftappend of niet bijvoorbeeld. ook het materiaal speelt een rol inox is bijvoorbeeld al zwakker dan gewone metalen vijzen en binnen de inox heb je bv. dan nog diverse kwaliteiten zoals A2, A4 enzoverder. Nooit te goedkoop gaan in vijzen, ze besparen altijd wel ergens op...

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Bor, de schroeven breken nadat ze een tijdje in de bak zitten. Bedankt voor je linkje!

 

das vreemd, ligt niet aan het voorboren dus want ze zitten er al in

is die bak op een of andere manier in beweging dan? versleep je m of zo?

 

als de koppen breken heb je ze wsnlk te strak aangedraaid en/of rvs schroeven gebruikt

je kunt het hout licht bevochtigen voordat je schroeft en zinkplated schroeven gebruiken met precies het juiste bitje (ph of pozi)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé, ik had hier als eerste op gereageerd en nu zie ik dat mijn bericht er niet staat.

Dus nogmaals.

Uit ondervinding weet ik dat roestvrijstalen (inox) schroeven niet goed zijn om in hout te gebruiken dat buiten staat. Multiplex is niet te vergelijken met hout, er zit teveel lijm in.

Douglas is een sterke houtsoort, een van de betere uit de sparrenfamilie, en kan dus ook redelijk trekken als het droogt, dat werken van de planken houden uw vijzen niet tegen hoor, ze breken gewoon af.

Er zijn nu wel al vijzen in de handel welke met een speciale legering zijn gemaakt, Dyna Plus bvb.

Nu lees ik ook dat u niet voor geboord had, dit moet enkel in de plank welke aan de andere vast vijst, waar de vijzen moeten in houden niet voorboren enkel als ge héél zware schroeven, acht mm en meer, gebruikt, dan wel.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...

@Krachtwerk, als ge voor-boort en uw schroeven heel hard aanspant met onbehandeld, droog Douglashout dan kunnen ze nog afbreken hoor indien niet dik genoeg.

Dit alleen al door het uitzetten van het hout als het vocht opneemt.

Veel houtsoorten worden verkocht als ze gedroogd zijn in een oven en dan zuigen ze gelijk weer veel water op als ze onbehandeld buiten komen te staan.

Douglas is goed, vooral voor balken maar voor planken buiten zijt ge beter af met lork, of ceder.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...