Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hakselaar met aggregaat

MvG

Aanbevolen berichten

Heeft iemand verstand van het volgende.

Ik wil een hakselaar kopen 2500W. Omdat we geen stroom hebben op de tuin moet deze aangesloten worden op een aggregaat 2800W continue. Nu lees ik dat het kan zijn dat dit niet werkt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet,

MvG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daar enigszins ervaring mee. Een aggregaat heeft vaak 3 stopcontacten die samen 2800 W kunnen leveren. Als je op een van die stopcontacten een hakselaar van 2500 W wilt aansluiten gaat dat niet goed. Alleen als het aggregaat een krachtstopcontact heeft en je een hakselaar koopt op krachtstroom, die minder nodig heeft, heb je kans op succes.

Houd wel wat reserve over ivm de aanloopstroom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kleinere agregaten zijn meestal eenfase aggregaten dus met 'krachtstroom' heb je niet te maken . Meerdere contactdozen op een eenfase aggregaat dienen er alleen maar voor dat je meerdere apparaten tegelijk kunt aansluiten zolang je er maar voor zorgt dat het gezamenlijk afgenomen vermogen niet boven het maximaal te leveren vermogen van het aggregaat uit komt.

Een 2800 watt aggregaat moet moeiteloos continue de energie voor een 2500 watt hakselaar kunnen leveren. De aanloopstroom van de hakselaar kan echter een probleem zijn waardoor het aggregaat misschien toch niet bruikbaar is. Op het moment van aanzetten van een electromoter wordt er namelijk heel even een hoge piekstoom gevraagd waardoor er ,al is het maar even , een groter vermogen van het aggregaat wordt gevraagd. Een aggregaat kan tijdelijk wel een hoger vermogen leveren dan zijn continuevermogen (zijn piekvermogen) maar als dat piekvermogen overschreden wordt loop je de kans dat er een beveiliging tegen overbelasting in werking treedt die het aggregaat afschakelt.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daar enigszins ervaring mee. Een aggregaat heeft vaak 3 stopcontacten die samen 2800 W kunnen leveren. Als je op een van die stopcontacten een hakselaar van 2500 W wilt aansluiten gaat dat niet goed. Alleen als het aggregaat een krachtstopcontact heeft en je een hakselaar koopt op krachtstroom, die minder nodig heeft, heb je kans op succes.

Je slaat hier echt wel alles door mekaar hoor.

Een stroomgroep van 2800 W geeft gewoon 2800 W, niet meer of minder. Je mag zelf kiezen over hoeveel stopcontacten je dat wil afnemen. 1, 20 of 100 maakt niet uit, 2800 W is 2800 W.

Krachtstroom is 380 V en heeft niets te maken met het vermogen (Wattage) dat een stroomgroep gaat leveren.

Sluit een 220V apparaat aan op 380V en je apparaat is stuk.

Sluit een 380V apparaat aan op 220V en het zal niet werken.

Met een driefasen-motor kan je zowel 220V als 380V aftakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt

maar een motor heeft ook nog een fasefactor: cos phi; dat betekent dat het benodigde vermogen van de generator nog vermenigvuldigd moet worden met 1/cos phi (bijvoorbeeld: een motor van 2500 W met fasefactor cos phi = 0,5 heeft een generator nodig van 2500 x (1/0,5)) = 2500 x 2 = 5000 w nodig als ie normaal draait;

als je hakselaar wat zwaarder gaat lopen door een dikke tak of nat spul neemt het vermogen dat hij afneemt van de generator ook flink toe, een hakselaar van 2500 W wordt dan zomaar een hakselaar van 7500 W....linkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je slaat hier echt wel alles door mekaar hoor.

Een stroomgroep van 2800 W geeft gewoon 2800 W, niet meer of minder. Je mag zelf kiezen over hoeveel stopcontacten je dat wil afnemen. 1, 20 of 100 maakt niet uit, 2800 W is 2800 W.

Dat dacht ik niet hoor. Er zijn meerdere soorten aggregaten. Zo heb ik zelf een met een krachtstopcontact (van 400 V) en 3 stopcontacten van 230 V. Dat is toch echt 3 x 800 W. Daar kan ik echt geen 2400 W van maken. Dus wat jij stelt klopt niet altijd.

Daarom zeg ik ook aan de topicstarter: let op de specificaties.

Wat RobO stelt klopt helemaal. Een hakselaar (en ook mijn houtklover) zijn vaak voorzien van een goedkope motor met een slechte Cos PHi,

Tip aan topicstarter. Testen voor je het aggregaat koopt. De zwaardere aggregaten zijn nogal prijzig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...