Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wasabi plantjes


Jenneke

Aanbevolen berichten

Vandaag op m'n werk (Natuurvoedingswinkel) Wasabiplantjes binnen gekregen. Nou gaat het me natuurlijk nooit lukken om ze voor de wortel te kweken, want ik heb begrepen dat dat alleen lukt onder bijzondere omstandigheden, waaronder stromend water. Maar op de site van Vreeken las ik dat het blad ook lekker is. Nou zijn de plantjes wel mooi maar niet goedkoop (ik meen 4,99 o.i.d.) dus ik zou er dan toch wel wat langer van willen genieten en het plantje dus zo lang mogelijk in leven houden.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips?

En is het blad echt zo lekker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf geen ervaring, maar ik heb vorige week een leuke video gezien over sushi maken en daar stond ook een stukje over wasabiplantjes (ze groeien ze in Engeland).

Het stukje over wasabi begint rond 10:30

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2013/afleveringen/23-05-2013

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

@Jenneke, weet je al iets meer over de plantjes? Hoe gaat het met ze?

 

Ik ben geïnteresseerd en ik zou graag weten waar je de wortel van de wasabi kan kopen. Zelf verbouwen zal denk ik ook niet lukken, maar ik zou weleens echte wasabi willen proeven/maken, dus geen nep-wasabi met mierikswortel en radijs en mosterd met mayo, die her en der als wasabi mayo verkocht wordt.

 

Ik kom hierop omdat ik bij AH vandaag 'Japanse tonijn met wasabi' heb gekocht en bij de ingrediënten staat o.a. dit: ... ... wasabi 3% (mierikswortel, mosterdpoeder, mosterdextract, zeewierpoeder) ... ...

Dus gewoon 0% wasabi; hetgeen tussen haakjes staat is de z.g. wasabi.

 

Ik voel me weer eens vies gefopt, mag je iets dat 0,0 wasabi is, zomaar wasabi noemen?

 

@Estemy, op welke link moet ik vervolgens klikken? Op mierikswortel of zelf sushi maken? Of werkt de link wel goed? Ik krijg geen video.

Edit: zal aan mijn pc liggen, bij de KRO krijg ik nooit een videobeeld. Moet toch eens uitzoeken hoe dat kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn plantje staat er mooi bij. Ik heb hem in een grotere pot gezet en als ik het goed zag zat er een knopje in, dus misschien gaat hij wel bloeien.

Ik heb uit nieuwsgierigheid een blaadje geproefd en het is best lekker, een lichte wasabismaak, maar zonder de scherpte.

Voorlopig laat ik hem nu maar met rust, mag eerst nog een beetje groeien en wat steviger worden. Misschien dat de smaak dan ook wat pittiger wordt.

Toevallig vorige week in een kookprogramma op 24Kitchen werd het blad gebruikt over Japanse groentepannenkoekjes (okonomijaki, als ik het goed onthouden heb).

Ik heb inderdaad niet de verwachting dat er ooit een oogstbare wordtel aan zal komen. Heb hem meer uit nieuwsgierigheid en omdat ik het een leuk plantje vond gekocht. De prijs was trouwens 3,99 en geen 4,99 zoals ik eerst dacht.

 

Als je verse wasabi-wortel wilt proeven zou ik even langs een Natuurvoedingswinkel gaan. Als het een winkel is die verswaren bestelt bij groothandel Udea heb je kans dat ze ze voor je kunnen bestellen (wat andere groothandels hebben weet ik niet). Ze hadden ze laatst per stuk verpakt op een schaaltje met folie erover. Ze kunnen gewoon per stuk besteld worden dus ze hoeven ook geen hele kist te nemen of zo.

Het kan zijn dat ze ze maar éénmalig hadden, dan zou je kunnen vragen bij een goede toko of Japanse winkel of webshop.

 

Ooit hadden wij puur gedroogd gemalen wasabipoeder in een klein blikje in het assortiment maar die kunnen we niet meer krijgen helaas.

Het is wel een lastig iets want soms wordt door vertalers wasabi vertaald naar Japanse mierikswortel of gewoon mierikswortel, het zou dus kunnen dat een produkt met mierikswortel wel wasabi bevat, het vervelende is dat daar dus meestal niet achter te komen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK heb een paar weken geleden ook een wasabi gehaald bij de natuurvoedingswinkel. Heel snel omgepot want de wortels waren niet zo blij. Hij doet het goed nu.

Ik had ooit deze linkjes in de bladwijzer gezet voor mezelf:

http://kruidenhuisje.mygreencloud.be/kruid-van-de-maand/plant-van-de-maand-februari-wasabi/

http://www.wikihow.com/Grow-Wasabi

http://www.thewasabicompany.co.uk/wasabi-plants

moet ze echter nog opnieuw doorlezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker interessant die linken, al lijkt me het moeilijk pootgoed te vinden. Zelfs iets van de wasabi, wortel of poeder, het is hier in mijn woonplaats niet te koop. Niet bij de Tuinen, de Wereldwinkel, de Toko (ehm, dat is toch Laos? Niet? We hebben wel frikandellen in de aanbieding, 40 stuks voor 6.95 ( )), geen van allen hebben ze er iets van te koop. Toch zou ik het graag eens proberen te telen. Nu doen de gemberwortel en geelwortel het bij mij ook al niet, dus verwacht ik er weinig van. Maar eerst zou ik graag het echte product in wortel- of poedervorm eens willen uitproberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

GR = provincie Groningen, niet in de stad zelf. Ik woon in Hoogezand, maar als je me tipt wanneer en waar de wasabi dame in de stad is, graag, dan ga ik er zeker heen, het is niet zo heel ver rijden. Alvast dankjewel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huub, ben je al bij de Natuurvoedingswinkel in Hoogezand (De Morgenster) wezen kijken, hebben zij ook geen Wasabiplantjes of misschien willen ze ze wel voor je bestellen.

Mijn plantje lijkt het goed te doen

2my82eq.jpg

 

Er komt zelfs een trosje bloemknopjes in, ben benieuwd hoe zich dat ver gaat ontwikkelen. De bloemtros zou ook heel smakelijk zijn. IK denk alleen niet dat ik mezelf ertoe kan brengen deze in volle bloei af te plukken (als ze tenminste open gaan).

w1wltu.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Ik heb nu een paar maanden wasabiplantjes. Ik bedacht me dat ik geen idee heb of ze tegen kou kunnen of niet, dus een rondje gegoogled. Minimaal 7 graden, dus de pot moet naar binnen. Deze topic kwam ook uit google voort. Kon zelf op het forum niets vinden. Tapatalk is beduidend slechter in zoekopdrachten, maar dat terzijde.

 

Ik zag ook dat het heel moeilijk is een eetbare wortel ervan te krijgen.... is het hier toevallig iemand gelukt? En hoe lang duurt dat dan?

 

De kweker waar ik het vandaan heb, laat het langs de slootkant groeien zei hij. Ik ging er daardoor ten onrechte van uit dat hij gewoon buiten kon blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb me er ooit over ingelezen maar nooit een plantje kunnen bemachtigen. In de hoop ooit échte wasabi te kunnen proeven in plaats van mierikswortelpoeder met een groen kleurtje.

Er was iets met dat ze in stromend water groeiden.

In Engeland en ik geloof ook in Friesland zijn er kwekers die zich hebben toegelegd op het telen van wasabi. Misschien kan je daar iets over vinden?

De Japanners doen erg geheimzinnig over de teelt dus vandaar dat er weinig over te vinden is.

 

Misschien iets met een kamerfonteintje in elkaar prutsen waar de plant dan in staat? Wel vaak water verversen.

 

Kwam dit nog tegen:

http://somethingfermenting.com/2014/04/19/wasabi-rucola-rucola-zonder-wasabi/

 

http://www.agf.nl/artikel/172258/Wasabi-in-een-kas-telen/#

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

De wasabi staat in de muurkas en lijkt het best aardig te doen. Ik proef af en toe aan een blaadje, omdat die een mildere wasabi smaak zouden moeten hebben. Ik proef alleen niet bijster veel. Ligt dat aan mij of aan de plant?

Heeft er iemand ervaring met het kweken wasabi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel geprobeerd. Gekocht in het voorjaar. De blaadjes smaakten licht naar wasabi, erg lekker. Daarna de plant gehouden in de beek waar het water stroomt. De eenden lopen daar ook. Op een dag een opgevreten plant aangetroffen..de wortels hebben nooit meer een scheut gegeven

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

ba11cab85c02f74e6f2ca3ec38888da7.jpg

 

Ik heb de wasabi eind nov buiten gezet. In de muurkas had hij veel rode luis gekregen. Hij staat dus al een poosje buiten en vandaag maar eens gekeken hoe het gaat. Prachtig malse blaadjes! Zo goed heeft hij er sinds de aanschaf niet uitgezien. Ik heb 1 blaadje geproefd en het smaakt nu eindelijk wasabi achtig. Ik denk dat dit de wasabismaak is. Pittig, maar wel fris. Het is moeilijk te omschrijven; het is zeker geen mierikswortelpittig. Leuk man!

 

Het is 9 graden op de patio en hij krijgt nagenoeg geen vocht. Lijkt het zo een stuk beter te doen dan de vocht en warmte wat het advies was. Ik hoop dat hij de winter doorkomt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb met de vorst voor de komende periode, eieren voor mijn geld gekozen. Ook al lijkt de wasabi dit weer en zijn verwaarlozing prachtig te vinden, ik heb hem net binnen gezet in de logeerkamer. Ook koud, maar het vriest er (gelukkig!) niet.

 

387e5652a2a10514123e56999af48739.jpg

 

Een scheutje water gegeven, want dat was ook een poos geleden. Hij staat dan wel buiten, maar onder een afdakje tegen het huis aan waar het niet nat wordt. Tegen alle wasabi regels in dus. Geen vochtige warme plek... hij lijkt het wonderwel goed te doen en smaakt steeds meer naar wasabi, maar dan frisser. Peperig fris kan ik het het beste omschrijven denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sta versteld van deze wasabi die ik alles behalve tlc, warmte en vocht geef, hoe goed die gaat. Zou de wasabi industrie jokken en alleen maar beweren dat ze veel vocht en 21 graden willen?

 

Is er helemaal niemand die wasabiplanten heeft die er meer van weet?

#roeptindewoestijn

 

fd525d86d954269af5d4a6a31cee7c05.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie plantjes! Waar heb je ze vandaan? (Mag in pm)

 

Ik heb er zelf gehad tot deze zomer, enkele jaren als miniplantje gekocht op de markt.

Bij mij stonden ze in vensterbloembakken gevuld met argexkorrles in een 1/3 IBC container waarbij een pompje op zonne-energie zo nu en dan water liet passeren.

Ze stonden in mijn tuinhuis (plantjes hebben liefst schaduw) en bijna steeds bleven de wortels nat. Uiteindelijk na kleine twee jaar zijn ze gestorven aan een schimmel. Waarschijnlijk omdat ze te continu in water stonden. Nooit van de wortel geproefd omdat ik mijn plantje niet wou opofferen. Was nochthans stevig gegroeid.

 

Voor zover ik weet, staan ze liefst in een bodem van grind waar regelmatig luchtrijk en mineraalrijk water doorstroomt. Geen direct zonlicht en liever te koud dan te warm.

 

Beetje door de zever forwarden:

Had nopgh ergens een video'tje gezien van een grower in the UK met meer straightforward info. Zal eens zoeken één dezer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah super! Ga dat filmpje bekijken. Erg nieuwsgierig naar. Jammer dat je planten ten het na 2 jaar hebben opgegeven. Ik heb ze sinds een half jaar. Ze zagen er bar slecht uit overigens, zaten onder de aardvlooien toen ik ze kreeg. (Via kwaliteitsplanten.nl edit: verkoper was heel vriendelijke man die zelf ook verrast was over hoe ze eruit zagen)

 

Toen ze dat hadden overleefd, werd het koud. Te koud aldus de handleidingen. In de muurkas gezet en daar zaten ze binnen een maand onder de rode luizen. Weer terug buiten gezet op de patio, beschut tegen de muur en toen gingen ze het geweldig doen!

 

Het smaakt nu naar wat ik vermoed dat wasabi is. Heel leuk! Maar beetje veel zoekwerk. Jouw bericht helpt enorm, merci. Was er zelf niet opgekomen om naar YouTube filmpjes over het onderwerp te kijken.

 

Ik denk dat mijn wasabi planten veel te weinig water krijgen nu ik deze kwekerij in nagano heb gezien... ik ga iets bij de sloot bedenken na de vorstperiode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Mijn wasabiplanten hebben de winter keurig overleefd op weinig water en een graad of 12... dus alles wat niet moest.

 

Eind maart/april? hebben ze het loodje gelegd toen ik ze juist een stuk warmer had, de schaduw die ze fijn vinden en dan ook nog eens veel water.... zo jammer. Ik ga het nog een x proberen. Wil zo graag verse wasabi geproefd hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...