Stan Geplaatst: 3 september 2015 Geplaatst: 3 september 2015 Akroma, dat kan heel goed. Echter je weet niet of de pepers die je krijgt uit die zaden wel soort echt zijn. Maar ook een kruising kan heel erg leuk, mooi en of lekker zijn. Gebruik je zaden uit de supermarkt oid is de kans op een kruising in de regel iets kleiner dan bij de gemiddelde eigen oogst/teelt(mits je gesloten bestuift). Dit gaat niet op als je maar 1 soortje zou hebben staan en er in je omgeving geen paprika of pepers worden geteelt. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
suus76 Geplaatst: 3 september 2015 Geplaatst: 3 september 2015 jawel dat kan wel, maar er bestaat een kans dat ze niet meer ras-zuiver zijn, ze stonden bij mij gezellig naast elkaar in de kas, en daar kwamen ook echt wel bijtjes en hommeltjes bij. Om zeker te zijn dat ik dus krijg wat ik wil koop ik ook wat zaden. Daarnaast ga ik wel proberen weer pepers te kweken uit geoogst zaad, gewoon om te zien wat er uit komt. Quote
henkg Geplaatst: 3 september 2015 Geplaatst: 3 september 2015 Een aanvulling:De kans op kruisbestuiving bij de nachtschade familie (pepers, tomaten, aardappelen, meer) is relatief klein. Veel kleiner in ieder geval dan bij b.v. mais.Belangrijker is of de peperplant waarvan je zaad oogst, soortecht/zaadvast is, of dat het een F1-hybride is (een kind van twee ouders met verschillende eigenschappen). De nakomelingen van twee dezelfde F1-hybriden -dus ook bij zelfbestuiving- zullen vaak anders zijn. Anders hoeft niet slechter te zijn, maar het resultaat is niet helemaal voorspelbaar. Als je begint met soortechte zaden (dus geen F1) van een plant waar kruisbestuiving niet voorkomt, dan zijn de nakomelingen ook hetzelfde (soortecht). Bij mijn weten zijn vruchten uit de supermarkt heel vaak afkomstig van F1-hybriden. Meer o.a.: https://nl.wikipedia.org/wiki/F1_hybride Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Erny Geplaatst: 3 september 2015 Geplaatst: 3 september 2015 Akroma, zorg wel dat je alleen zaad neemt van volledig afgerijpte pepers. @KoenV, ik vind ze niet op de Padron lijken... (alleen de meest linkse, met foto op de kop dus, een heel klein beetje...). Zijn de pepers mild of scherp? Dikwandig of dunwandig? Quote
Itoero Geplaatst: 3 september 2015 Geplaatst: 3 september 2015 Dit is een Ringo.Een vrij grote productieve plant, met grote paprika's.Die was begin januari gezaaid. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
KoenV Geplaatst: 4 september 2015 Geplaatst: 4 september 2015 Akroma, zorg wel dat je alleen zaad neemt van volledig afgerijpte pepers. @KoenV, ik vind ze niet op de Padron lijken... (alleen de meest linkse, met foto op de kop dus, een heel klein beetje...). Zijn de pepers mild of scherp? Dikwandig of dunwandig? dunwandig, zeer scherp. ik vermoed echt habanero. op google niks terug gevonden over die seeds in a can...toch niet diegene die ik gekocht had. er stonden spaanse pepers op het blikje zeer laat als extra gezaaid deze plant. vandaar nog geen rode vruchten (had er eentje maar die is al opgegeten voor ik dacht aan foto Quote
Erny Geplaatst: 4 september 2015 Geplaatst: 4 september 2015 Padronnetjes zijn niet dunwandig en maar een deel van de pepers is heet en de rest mildheet, dus die zijn het in ieder geval niet. Maar maakt ook niet uit welke het zijn natuurlijk, zolang ze maar lekker zijn. Quote
Stan Geplaatst: 4 september 2015 Geplaatst: 4 september 2015 Het lijkt mij een Annuum aan het blad te zien Koen Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
KoenV Geplaatst: 4 september 2015 Geplaatst: 4 september 2015 meen me ook wel te herinneren dat er ergens capsicum annuum op stond idd Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.