Kibas Geplaatst: 24 februari 2015 Auteur Geplaatst: 24 februari 2015 Ik had nog even gekeken in mijn zadendoos maar er zit zo niets tussen van je verlanglijstje. Ik dacht dat ik die Goldball had maar is een andere soort.Maar ik hou het nog in de gaten misschien vind ik nog iets.De veldsla mag er trouwens af ik kwam nog een open zakje tegen. Prima, geen probleem dat je nog niets hebt. Vind je iets voor me, dan is dat heel leuk, vind je niets, dan is het ook goed. De zaden met een creatieve Fokke & Sukke verpakking zijn in goede orde gearriveerd! Thanks. Fijn dat ze goed zijn aangekomen, dank je voor je bericht. Quote
berijl Geplaatst: 25 februari 2015 Geplaatst: 25 februari 2015 hier ook leuke post gehad vandaag. Heel hartelijk bedankt!! Erg blij mee! Quote http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.
Kibas Geplaatst: 3 maart 2015 Auteur Geplaatst: 3 maart 2015 Ik heb te geef: tegoedbon van 10 euro van zalando, geldig bij besteding van minimaal 60 euro. Geldig tot 15 juni. Quote
Sils Geplaatst: 5 maart 2015 Geplaatst: 5 maart 2015 Hallo zou je de * Palmkool # Nero di Toscane Willen ruilen voor Kleine amethist steentjes. (had ik ooit gekocht om een armband van te maken) Helaas heb ik niet veel anders voor je in de ruil. Mocht je niet willen ruilen dan begrijp ik het ook. Dan bestel ik online zaadjes. Quote Zonder bijen geen leven..........!!! Groeten uit Friesland..!!
Kibas Geplaatst: 5 maart 2015 Auteur Geplaatst: 5 maart 2015 Leuk! Ik ben wel in voor een ruil. Ik maak zelf sieraden en houd van amethist, dus het komt helemaal goed. Je mag ook nog wel ander zaad uitzoeken hoor. Ik kijk niet zo nauw naar 1 op 1. En als iemand niets in ruil heeft, krijgt hij/zij het zo. Dus voel je vrij als je meer wilt hebben. En mocht je je toch bezwaard voelen, kijk dan naar mijn lijstje met afgesproken ruilen. Dat is ook niet altijd evenwichtig, over en weer niet. Geen probleem dus. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 6 maart 2015 Geplaatst: 6 maart 2015 Kibas zou ik deze ook nog van jou mogen?Bosaardbei White delight (wit bosaarbeitje) Quote
Sils Geplaatst: 6 maart 2015 Geplaatst: 6 maart 2015 Leuk! Ik ben wel in voor een ruil. Ik maak zelf sieraden en houd van amethist, dus het komt helemaal goed. Je mag ook nog wel ander zaad uitzoeken hoor. Ik kijk niet zo nauw naar 1 op 1. En als iemand niets in ruil heeft, krijgt hij/zij het zo. Dus voel je vrij als je meer wilt hebben. En mocht je je toch bezwaard voelen, kijk dan naar mijn lijstje met afgesproken ruilen. Dat is ook niet altijd evenwichtig, over en weer niet. Geen probleem dus. Ik ben al heel blij met de palmkool dus het is goed zo. Ik stuur je wel even een privebericht zodat ik je adres kan vragen en die van mij zal geven. Quote Zonder bijen geen leven..........!!! Groeten uit Friesland..!!
Kibas Geplaatst: 26 maart 2015 Auteur Geplaatst: 26 maart 2015 Toegevoegd bij aanbod: breitijdschrift. De inhoudsopgave is geloof ik zo niet goed te lezen. Ik kan kijken of ik een groter bestand kan uploaden. Vraag er naar als je het weten wilt. Quote
Kibas Geplaatst: 28 maart 2015 Auteur Geplaatst: 28 maart 2015 Ik ben nog op zoek naar een rozemarijnplant(je) en spitskoolplantjes. Die van mij zijn niet opgekomen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 29 maart 2015 Geplaatst: 29 maart 2015 Ik heb wel een rozemarijnplantje voor je. Zo 1 die ze verkopen in supermarkten en marktkramen. Maar dan bijna dood geweest, en weer opgelapt en hij staat de hele winter mooi te wezen in zijn potje. Goed vertakt, ik sta eigenlijk op het punt om hem te toppen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Kibas Geplaatst: 29 maart 2015 Auteur Geplaatst: 29 maart 2015 Fijn, dan kan hij bij mij een mooi plaatsje krijgen. Heeft hij de hele winter buiten gestaan in zijn potje? Sterke plant dan. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 30 maart 2015 Geplaatst: 30 maart 2015 Met hele koude nachten stond hij binnen in onze zeer koude gammele schuur. En nu alweer een tijd buiten. Ik schrijf hem voor je op! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Kibas Geplaatst: 30 maart 2015 Auteur Geplaatst: 30 maart 2015 Fijn, dank je! Kijk maar even bij mijn ruillijst of er iets van je gading bij is. Ik heb er nog Silene bij gevoegd, ik zag dat dat er nog niet bij staat. Is een vaste plant, bodembedekkend, kan als sla of gekookt gegeten worden voor de bloei. Winterhard tot - 30grC, blijft in de winter groen, dus de hele winter oogstbaar. Moet absoluut in de zon. Bevat saponinen, dus in mijn ogen niet teveel van eten en vooral goed koken, dan worden de saponinen afgebroken. In o.a. Italie wordt het veel als lekkere sla gegeten en ligt het gewoon in de winkels. Zaaien mei-juni in de volle grond, kiemtemperatuur 20 gradenC. Pas uitpoten als het plantje stevig is. Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 maart 2015 Geplaatst: 30 maart 2015 Het geslacht Silene is wel heel groot Kibas, kan je het wat specificeren? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 30 maart 2015 Geplaatst: 30 maart 2015 Blaassilene denk ik? Silene vulgaris Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Kibas Geplaatst: 30 maart 2015 Auteur Geplaatst: 30 maart 2015 Oh sorry, even vergeten. Ja, blaassilene. Silene vulgaris, synoniem silene inflate. Verder heb ik mogelijk nog eetbare chrysant. Ik heb het van iemand gekregen, die onlangs 2 zakjes besteld had, ook eentje voor mij, maar het is nog niet op gekomen en ik weet zo niet of ik genoeg zaad heb. Als het wel op komt, kan ik kijken hoeveel er nog over is en hoe de wetenschappelijke naam is. Dus dit onder voorbehoud. Quote
Kibas Geplaatst: 30 maart 2015 Auteur Geplaatst: 30 maart 2015 Verder zou het kunnen zijn dat ik nog een paar zaadjes voor iemand van de suikerwortel heb, ook dat zou ik even na moeten kijken. Er is ofwel niets ofwel niet zoveel meer. Het is ook een vaste plant. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 1 april 2015 Geplaatst: 1 april 2015 Kibas zou ik van jou nog asperge erwt en lima bonen mogen om te proberen?Ik heb beide nog nooit gehad. Quote
berijl Geplaatst: 2 april 2015 Geplaatst: 2 april 2015 ff off-topic. ik zag dat je steviazaad in je lijstje hebt staan. Heb jij tips hoe je die kan omtoveren tot plantjes? Ik heb vorig jaar zaad gewonnen van onz eigen stevia maar het lukt me maar niet die te laten kiemen Quote http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.
Kibas Geplaatst: 2 april 2015 Auteur Geplaatst: 2 april 2015 (aangepast) Euh, gewoon de grond in, zoals alle zaadjes. Ik weet niet meer wat ik precies heb gedaan, voor zover ik me kan herinneren zijn het geen koudekiemers of lichtkiemers. Maar het zal vast op internet te vinden zijn als dat wel zo is. Ik heb mijn zaad niet meer getest dit jaar en ik weet niet hoe lang het kiemkrachtig blijft. Misschien doet het het ook niet meer. Wil je mijn zaad hebben om te proberen of dat het wel doet? Ik heb dit jaar gemerkt dat zaden gevoelig zijn voor diepte. Mijn tuinhulp had alle zaden een 'halve centimeter' diep gezaaid, maar waar ik heb meegekeken, was het veel meer dan dat, eerder een kleine 1e vingerkoot diep. De helft van alle zaden was niet opgekomen. Ik heb ze herzaaid en nu is het meeste wel opgekomen. Van weeromstuit had ik ze heel erg ondiep gezaaid en nu vallen sommige plantjes bijna om en zie je de wortels, dus moet ik even bijaarden. Verder is kiemtemperatuur heel belangrijk. Ik heb in mijn eigen zadenlijst bij veel zaden de temperatuur gezet. Helaas is de stevia om duistere redenen van mijn eigen lijst verdwenen. Ik kan me voorstellen dat stevia warm moet staan. Ik heb mijn kiemplantjes hier in de huiskamer, waar ze staan tot ze naar het balkon mogen. Omdat de temperatuur overdag niet boven de 17 graden uit komt, en bij tijden nog minder, willen o.a. sommige komkommerachtigen moeilijk kiemen. Dus heb ik ze op de radiator gezet. Leek me weer een beetje te warm, maar het gaat goed, nu ontkiemen ze wel, mits het buiten koud is en de kachel dus aanslaat (normaal gesproken stoken de buren voor ons of de zon verwarmt ons flatje met veel ramen). Is hier op het forum al een lijstje van koudekiemers? Zo nee, dan is het misschien een idee die een keer te maken. Info over lichtkiemers staat hier: licht-en-donkerkiemers-t7084.html?hilit=lichtkiemer. Een kiemtemperaturen-lijstje staat hier: licht-en-donkerkiemers-t7084-20.html?hilit=lichtkiemer. Misschien goed het eens in een aparte topic aan te vullen, want dit is niet gemakkelijk terug te vinden. Bovendien is nog niet duidelijk wie koudekiemers zijn, dwz wie een periode van kou nodig hebben, voor ze kunnen kiemen. 2 april 2015 aangepast door Gast Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 april 2015 Geplaatst: 2 april 2015 Als je op het forum zoekt op stevia, en daarna op zaaien, dan kom je wel wat tips tegen. Het is een lichtkiemer, en moet goed vochtig en warm. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
berijl Geplaatst: 3 april 2015 Geplaatst: 3 april 2015 thanxx voor je uitgebreide antwoord kibas. Ik heb ze nu in een kasje in de vensterbank van de woonkamer staan. Raam is op het zuiden en er zit een radiator onder. Maar helaas niets ..Ik ga eens kijken naar de diepte. Zal een deze dagen een nieuwe lading zaaien en deze op verschillende plekken zetten. Hopelijk komt er wat uit piepen en anders hoop ik dat de wortel van de moederplant nog weer uit gaat lopen. En anders koop ik maar gewoon weer een nieuw plantje ... Thanxx jorieke, ik zal eens neuzen. Quote http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.