koolrabi Geplaatst: 14 februari 2015 Geplaatst: 14 februari 2015 Ik probeer om bieslook binnen te kweken. Ik heb een polletje bieslook uit de kas gehaald. Toen nog niet veel te zien. Het kweekpotje heb ik voor een zonnig raam gezet in een warme ruimte. Geleidelijk aan kwam er steeds meer groen tevoorschijn. Ik kon er bijna van plukken zo mooi was het gegroeid. Maar vanmiddag zag ik wat gele beestjes tegen de prachtige groene steeltjes klimmen. Er komen wat vragen bij me op. Ik heb dit niet eerder gedaan, maar zou wel graag succesvol binnen kruiden willen kweken. 1.Wie zijn deze belagers van mijn bieslook?2.Kunnen ze kwaad, ook voor andere kruiden?3. Wat kan de oorzaak zijn?4. Hoe voorkom je dit?5. Heeft dit te maken met binnen kweken?6. Hoe kan ik ze verjagen? Of moet ik het potje maar gauw weggooien? Heeft iemand hier ervaring mee? Wie heeft goede raad? Of moet ik me maar beperken tot buiten (of in de kas) kweken van bieslook? Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Pieter16 Geplaatst: 14 februari 2015 Geplaatst: 14 februari 2015 Ik heb hetzelfde probleem gehad met munt in huis. Precies zulke beestjes kwamen op de plant. Ik denk dat het voornamelijk aan de hoge temperatuur ligt en tevens aan de gunstige omstandigheden. Ik weet niet wat er tegen te doen valt maar bieslook is een sterke inheemse plant die zich goed kan redden buiten. Kruiden binnen telen is voor mijn gevoel niet erg succesvol en met name kruiden als bieslook niet Quote Regenwormen graven gangen, en veel!
Deborah Geplaatst: 14 februari 2015 Geplaatst: 14 februari 2015 Ik kan het niet goed zien, maar zou het wolluis kunnen zijn? Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
harm07 Geplaatst: 14 februari 2015 Geplaatst: 14 februari 2015 Op de foto kan ik het niet heel goed zien, maar het lijken mij bladluizen. Zelf heb ik het ooit binnen op paprika's gehad en toen heb ik de luizen er gewoon afgeveegd. Ze doen meestal niet heel veel kwaad, maar als het er veel worden (en ze vermenigvuldigen zich nogal snel) kan de plant behoorlijk verzwakt raken. Bovendien zijn luizen sapzuigers. Zo kunnen bacteriën, die de luizen soms bij zich hebben, makkelijk naar binnen gaan. De plant kan dus ook ziek worden. Maar ik zou zeker niet ongerust worden want echt groot is de kans niet. Je zou de plant een poosje op een plek kunnen zetten waar het wat waait. De luizen kunnen daar niet zo goed tegen. Quote
koolrabi Geplaatst: 14 februari 2015 Auteur Geplaatst: 14 februari 2015 Dank voor jullie reacties tot nu. @ harm 07 Ik heb nog even een uitsnede gemaakt. Misschien is hier duidelijker te zien wat voor beestje het is. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Erny Geplaatst: 15 februari 2015 Geplaatst: 15 februari 2015 Ik las je topictitel en wist het antwoord al voordat ik de foto zag. Luizen, ze zijn dol op bieslook en vooral die van binnen of supermarktpotjes.Je kan m ff goed afspoelen en dan nieuwe grond geven... Maar ik zou m kort afknippen en gewoon buiten zetten, worden de luizen niet blij van. Bieslook groeit wel weer aan. (Wel in grote pot zetten zodat wortels niet kapot vriezen bij eventuele harde vorst die (hopelijk maar niet waarschijnlijk) nog komen gaat. Van het regelmatig kort afknippen van je bieslook krijg je sterke pollen.En bieslook is binnen niet gelukkig en luizen houden van kwetsbare plantjes... Potjes afwisselen is ook een goed plan, tijdje binnen, oogsten... uiteindelijk kort knippen en ruilen met een plantje dat je buiten hebt staan, kan die weer aansterken. Soort circulatiesysteempje. Quote
koolrabi Geplaatst: 15 februari 2015 Auteur Geplaatst: 15 februari 2015 @ hoi Erny Veel dank voor je duidelijke uitleg. Een luisje dus, heel veel luisjes. Toen ik het fotootje goed bekeek zag ik pas hoeveel het er waren. Ik had zelfs het idee dat het er razend snel meer werden. Ik heb het potje met bieslook meteen buiten gezet. Vanmorgen toen ik keek waren het al veel minder beestjes. Het plantje zag er nog mooi uit. Ik heb de luisjes er koud afgespoeld en straks ga ik de bieslook kortwieken en nieuwe aarde geven. Experiment: Bij 15 graden en uit de zon, en onder de TL met groeilamp probeer ik het opnieuw. PS: De munt die er naast stond was niet aangetast. Ik ga eens opletten of dat goed gaat op deze zonnige warme plek. Het muntstekje groeit wel lekker. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
dennislp Geplaatst: 16 februari 2015 Geplaatst: 16 februari 2015 Mocht er wel een enkele luis op die munt verschijnen.. Gewoon direct met de hand verwijderen, in een vroeg stadium helpt dat nog wel. Biologischer kan het niet, en efficiënt is het ook nog eens Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.