Lisa Posted May 10, 2011 Share Posted May 10, 2011 Ik heb het internet helemaal afgezocht maar kan geen eenduidig antwoord vinden op de volgende vraag.Hoeveel stokbonenplanten (snij-, sperzieboon) heb ik nodig om genoeg te hebben voor twee mensen?Op dit moment heb ik 5 snijboonplanten, en 10 sperzieboonplanten (5 normalen en 5 gele). De snijbonen zijn ongeveer 1,8 m hoog, de groene sperziebonen ongeveer 1,2 m hoog en de gele sperziebonen zo'n 35 cm.Heb ik hieraan genoeg of moet ik binnenkort weer meer zaaien? En geven de planten continu boontjes of zijn ze na twee weken 'op'? Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miquel-nature Posted May 10, 2011 Share Posted May 10, 2011 Volgensmij komen er veel boontjes al van 1 plant Quote Kweker sinds 2010 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted May 10, 2011 Share Posted May 10, 2011 Op een gegeven moment is het wel gedaan met de oogst van een struikje, je zal dan nog wel kunnen oogsten maar niet meer zoveel als in het begin. Stokbonen geven in de regel meer oogst dan stambonen (de struikjes) omdat ze de hoogte in gaan. Om zoveel mogelijk boontjes te kunnen oogsten, kan je de boontjes regelmatig plukken omdat dit de plant stimuleert om nieuwe bonen aan te maken. Om een mooie gespreide oogst te krijgen van struikboontjes zaai ik deze in etappen. De 15 plantjes zullen al een goede oogst geven. Zo te lezen gaat het hier om stokbonen, daar heb ik alleen met snijbonen ervaring mee. Ik zaai 5 bonen per stok (dus +/- 5 plantjes per stok) en dan kan je voor zijn tweeën aardig toekomen als je verse boontjes wilt eten. Edit een tabel uit een oud boekje:"de opbrengst van diverse bonenen per m2 is:Slabonen Stamsoorten: 1 kg Stoksoorten: 1,5 kgPronkbonen Stamsoorten: 2kg Stoksoorten: 3 kgSnijbonen Stamsoorten: 1 kg Stoksoorten: 1,5 kgSpekbonen Stamsoorten: 1kg Stoksoorten: 1,5 kg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted May 10, 2011 Share Posted May 10, 2011 Als ik die lijst zo lees mag ik wel meer vakken met boonplantjes gaan vullen voor een redelijke oogst Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisa Posted May 11, 2011 Author Share Posted May 11, 2011 Zo te zien hebben we dus genoeg aan de planten die we al hebben. Dat is mooi om te weten.Bedankt allemaal voor jullie reacties! Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts