Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Geïmpregneerd tuinhout

HJdTM

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, even een opmerking over geïmpregneerd tuinhout, al het tuinhout wordt geconserveerd door het te impregneren en dat wordt zelfs door vele moestuinders gebruikt om groentes enz. te verbouwen.(1m2 tuin, plantenbakken,koude bakken, enz.) Ik heb gehoord dat dat giftige rommel is en dat het ook niet gezond is voor je groentes enz.volgens mij kan je het beter een plantenbak oid maken van composiet materiaal is wel wat duurder maar dan heb je ook wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alternatief: onbehandeld kastanjehout

Er bestaat ook gerecycled kunststof. Prijzig, maar wel lang bruikbaar.

Ook geimpregneerd hout gaat maar beperkt mee.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen,

voorheen werd hout behandeld met wolmanzout/creosootolie, wat op zich giftige stoffen zijn. De stoffen van tegenwoordig zullen iets ( minder ) schadelijk zijn, helaas niet milieuvriendelijker.

m.v.g.

Hans.

idd: er zit nu meestal koper in en chroom 6 (je weet wel...); dat chroom 6 wordt trouwens wel snel omgezet in onschadelijk chroom 3 om eerlijk te zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen,

voorheen werd hout behandeld met wolmanzout/creosootolie, wat op zich giftige stoffen zijn. De stoffen van tegenwoordig zullen iets ( minder ) schadelijk zijn, helaas niet milieuvriendelijker.

m.v.g.

Hans.

idd: er zit nu meestal koper in en chroom 6 (je weet wel...); dat chroom 6 wordt trouwens wel snel omgezet in onschadelijk chroom 3 om eerlijk te zijn

oke, maar komen er bij het omzetten van chroom 6 in chroom 3 geen schadelijke residu = reststof vrij ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...
  • 7 maanden later ...

Niet. Zou niet moeten mogen om het maar zo te formuleren. Eigenschap van composiet is nu juist dat het een stabiele 'overal gelijke' massa heeft en niet gevoelig is voor vochtopname. Van kromtrekken zou het geen last moeten hebben en is ook niet onze ( hoveniers ) ervaring.

Het kán wel krom gaan staan trouwens, maar dan wel door ongelijke drukwerking van buitenaf of ook wel door hitte ( grote hitte )

Wat mij wel eens vaker overkomt, is dat er in 1 partij composiet delen, er door langdurige opslag tóch wel iets aan kleurverschil kan zijn. UV bestendiger zijn alleen de echt best dure soorten. Er zijn dus kwaliteitsverschillen op de markt.

Dit alles wel zeer offtopic trouwens. Gaat iemand er erg veel verder mee, gewoon omdat daar behoefte aan bestaat, maak ik er wel een nw topic voor aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga ook voor steigerplanken gaan, en die langs binnen afmaken met bouwplastiek of iets dergelijk zodat er toch een barriere is tussen hout en aarde.

Denkt ge niet dat er vocht tussen die folie en het hout zal blijven zitten en het hout daardoor snel zal gaan beschimmelen en rotten?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon gaan voor kwaliteit. Composiet is sowieso niet goedkoop, maar bv de goedkopere die bv de Gamma ed. aanbieden zijn weliswaar goedkoop, maar heel matig van kwaliteit. Alle waar naar zijn geld. Onze leverancier ( Tablas Tilburg ) haalt zijn composiet materialen voor vlonders bv uit Spanje. Duur, maar supermooi ( als je dat mooi vindt )

Wat je misschien ook bedoelt, is het kromtrekken van composietdelen die hol zijn ( ook die van de gamma bv ). Die bedoel ik dus niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds vorig jaar heb ik een schutting, van geimpregneerd hout. Ik heb vermeden er groente in de buurt te planten, en de grond loopt ook een beetje af waar hij staat dus ik hoop dat de groenten "veilig" staan. Mijn tuin is vrij smal helaas, en ik kan ook niet te dicht bij de buurman planten waar geen schutting staat omdat hij zijn tegels met chloor schoonmaakt. De groente staat ongeveer 3 1/2 meter van de schutting, zou dat genoeg zijn? Tot hoe dichtbij zou veilig zijn? Ik kan er natuurlijk zo'n grasrand in de grond drukken zodat het bovenste regenwater niet richting groente in de grond trekt.

En hoe snel is snel bij het afbreken van het impregneer wanneer het in de grond terecht is gekomen? Als het chroom snel omgezet wordt, maar het koper niet? Ik had gelezen dat het impregneer dat tegenwoordig wordt gebruikt indertijd was verboden, maar het nu weer wordt gebruikt omdat het latere impregneer nu verboden is en ze deze oude er toch weer doorheen hebben gekregen (het ging eerder om geld dan om veiligheid, lijkt het wel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...