Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kweekbak action: hoe vakjes creëren?


Aanbevolen berichten

Ja dat is de bedoeling. Je kunt in de tuincentra turfpotjes kopen of zelf plastic potjes (van kwark, creme fraiche, yoghurt, eieren, paddenstoelen) sparen. Dit is juist beter, want als de zaailingen wat groter worden hebben ze een grotere pot nodig (en je vervangt zaaigrond voor potgrond) en dan passen die daar ook in. Zelf werk ik met veel verschillende maten potten, want elke plant is anders.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is even uitvinden wat je zelf fijn vind om te gebruiken. Turfpotjes bevielen mij niet, ging schimmelen en te vroeg uit elkaar vallen. Zaaitraytjes vond ik ook maar onhandig. Dus dit jaar een nieuw experiment, nl. goedkope pastic bekertjes waarin ik aan de onderkant een paar gaten geprikt heb. Kijken hoe dat gaat bevallen anders moet ik voor volgend jaar weer iets anders verzinnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

wc rolletjes aan de onderkant dichtvouwen ( even inknippen ), vullen met aarde en hup zaadje erin. Met z'n allen gezellig in de kweekbak. Kan met rolletje en al straks zo de volle grond in. Maar wat ik ook wel doe is hele bakje vullen met aarde en daar op kleine mini regeltjes inzaaien ( bv bietjes of sla ). Als de plantjes groot genoeg zijn uitplanten met een theelepeltje. Ok niet geschikt voor grote tuinen maar ik heb een aantal fikse makkelijke moestuin bakken en houd van priegelen.

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat heb je dan met die trays van de Lidl gedaan? Want die passen juist weer mooi mét die groene plastic bakjes in de Action kweekbak...

Of heb je die na gebruik weggegooid?

Je kan ook wat gaten maken in de groene Lidl onderbakjes en die met aarde vullen en daarin zaaien.

Denk dat die dit jaar ook wel weer bij de Lidl verkocht gaan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij die van action niet, dus hoe doe je dat dan? Losse potjes erin zetten?

Zelf gebruik ik geen losse potjes o.i.d. in die action bakjes . Ik vul de bodem tot de rand met een mengsel van gezeefde potgrond en brekerzand. Daarin worden de zaden gelegd en als de plantjes groot genoeg zijn haal ik ze er met wat aanhangende grond uit om verspeend te worden.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op TV gezien een soort gewone zaaitray, maar dan van silicone gemaakt en voor elke plantje een vakje (zoals een silicone muffinvorm). Dat is handig zacht als je je plantjes eruit wil halen. Maar nergens te koop ge vonden en wel op internet gezocht. Een idee voor een nieuwe product?!

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...