Olive Geplaatst: 11 mei 2011 Share Geplaatst: 11 mei 2011 Deze toetjes maak ik regelmatig en doen het beiden altijd heel erg goed. Jasmin vroeg ze me hier te posten dus...voila!De eerste is echt een pronkstuk bij een zomers dineetje. De tweede is supersnel en makkelijk en eigelijk net zo lekker. Merengue-rozen taart (foto is niet van mij en niet exact hetzelfde maar komt aardig in de buurt) frambozen, aardbeien, bramen of ander rood fruit of combimousserende wijn suiker 6/7 eieren mascarpone slagroomrozenwater Ik werk nooit met exacte hoeveelheden, ben niet zo precies. Mocht iemand er niet uit komen, dan zal ik de volgende keer netjes wegen als ik m maak en de hoeveelheden hierbij zetten. Doe het rode fruit in een grote kom en 'marineer' het in een combinatie van witte wijn, rozenwater en eventueel een beetje suiker. (ongeveer 1 eetlepel rozenwater op een glas wijn, je wilt niet dat het naar zeep gaat smaken)Dit laat je zo staan terwijl je de meringues maakt. Splits de eieren (je gebruikt alleen de eiwitten, de dooiers kun je gebruiken voor bv. mayonaise of custard). Mix de eiwitten tot stevige pieken. Voeg suiker in 2-3 gedeelten toe en klop tot het eiwit glanst en helemaal stijf is. Verwarm de oven voor op 100 °C. Teken op een vel bakpapier een grote cirkel van ongeveer 24 cm, een kleinere cirkel met een doorsnede van ongeveer 20 cm, en nog een kleinere van ongeveer 12. Knip ze uit en verdeel het eiwit erover. Bak het eiwit 1 1/2 uur; de buitenkant is nu krokant en de binnenkant zacht en taai. Zet de oven uit en laat de meringues in de oven, met de deur op een kier, afkoelen. Neem een paar onbespoten rozenblaadje en doop deze even in een suikerstroopje (water met suiker verwarmen en dan afkoelen).Leg de blaadje op een bordje te drogen. Mix ondertussen de mascarpone met de geklopte slagroom en een beetje (vanille)suiker zacht en luchtig. Voeg een flinke scheut rozenwater toe. (even proeven hoeveel, je wilt het exotische van het rozenwater proeven, maar geen hap parfum naar binnen werken uiteraard). Verdeel de rozenmascarpone over de meringues. Leg de grote meringue op een schaal Verdeel er 2/3 van het fruit over. Leg de kleinere meringue erop en verdeel de rest van het fruit erover. Dek af met de kleinste meringue. Garneer met de rozenblaadjes. Quote If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Olive Geplaatst: 11 mei 2011 Auteur Share Geplaatst: 11 mei 2011 Eton MessOok deze foto is niet van mij. Het is een heel bekend toetje met vele variaties en supersimpel. Dit dessert werd traditioneel geserveerd op de jaarlijkse cricketwedstrijd Eton College tegen de studenten van Winchester College. Je hebt nodig: Aardbeien (maar wat weerhoudt je ervan ander rood fruit te gebruiken)meringues (zie voorgaande recept, of voor degene zonder kippen op een luie dag kant en klaar te koop in de supermarkt)Slagroomsuiker Klop de slagroom met de suiker tot deze zo stijf is als dikke yoghurt. Breek de meringues in stukjes. Eventueel kun je de aardbeien vantevoren marineren in witte mouserende wijn, granaatappelsap of balsamicoazijn. Prak de helft van de aardbeien fijn, de rest snij je doormidden, of in als ze erg groot zijn in vieren. Meng de geprakte aardbeiden door de slagroom. Voeg dan de meringues en de rest van de aardbeien toe en mix, of maak er mooie laagjes van in een glazen schaal of glaasjes. Dus laagje slagroom, laagje meringue, laagje aardbeien en dan weer laagje slagroom. Zo snel klaar, maar zo lekker. (wel ZOET!) Quote If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 11 mei 2011 Share Geplaatst: 11 mei 2011 Oooooooooooooooooooh...... wat duurt het nog lang voor mijn aardbeien rood zijn........ Heel, heel, hardstikke bedankt voor deze recepten... ik ga straks zeker aan de slag... eerst de makkelijke variant om te oefenen en op gang te komen... en dan die taart een keer op een mooie feestdag... (voorlopig totaal geen verjaardagen in het verschiet, maar we prikken straks gewoon een TAART-dag op de kalender...) Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 11 mei 2011 Share Geplaatst: 11 mei 2011 Watertandend zit ik te kijken naar deze heerlijke foto's Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 11 mei 2011 Share Geplaatst: 11 mei 2011 Oooooooooooooooooooh...... wat duurt het nog lang voor mijn aardbeien rood zijn........ Vandaag de eerste aardbeien geoogst, 3 stuks van de Lambada's Quote Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Olive Geplaatst: 11 mei 2011 Auteur Share Geplaatst: 11 mei 2011 Hihi, ik kreeg tijdens het opschrijven ook zooo'n zin in aardbeien!en slagroom Quote If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.