Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorstellen: tweedejaars tuinder


Veldjesgraaf

Aanbevolen berichten

Al langere tijd lees ik mee op dit forum.

Sinds vorig jaar heb ik een volkstuin op een klein complex in de Alblasserwaard.

Een prachtig landelijk gebied, omzoomd door de grote rivieren van Zuid-Holland. Het laagste punt van onze waard komt uit bij Kinderdijk met de vele molens waar dagelijks een stroom van toeristen langs trekt.

Het middendeel van de waard is een groot weidegebied. Vanuit de lucht lijken de boerderijen als kruimeltjes in het landschap gestrooid. En langs de oude veenriviertjes ritsen de dorpjes zich aaneen.

Kom je eenmaal buiten de bebouwde kom, dan is er kilometers vrij zicht. Onze waard kenmerkt zich door het zogeheten slagenlandschap. smalle stroken grasland haaks op de riviertjes. Op enkel honderden meters achter de bebouwing liggen nog de oude tiendwegen. Tegenwoordig opgenomen in het Floris V pad. Graaf Floris was degene die in 1275 opdracht gaf om de waard in te polderen. Eeuwen later, vele overstromingen en een ruilverkaveling verder is de vroegere cultivering van het landschap nog steeds te herkennen.

 

Een heel klein stuk van dat landschap, ca 80 m2, mag ik tot mijn moestuin rekenen. Naast wat kleinfruit probeer ik ook en zo groot mogelijke verscheidenheid aan groenten te telen. In het eerste jaar ben ik voorzichtig begonnen met makkelijke groenten. Afgezien van door ziekten belaagde aardappelen en tomaten was de oogst redelijk. Je leert snel op en tuincomplex. Gevraagd en ongevraagd kun je aan alle kanten advies bekomen. Planjes worden je toestopt "probeer dit ook maar eens".

 

De tuinhobby begon als een tegenbeweging op een drukke baan die steeds meer uren op ging slokken. En na een seizoen tuinieren ben ik verslaafd. Het is een probaat middel om aan het einde van de drukke dag het hoofd leeg te maken: even tussen je plantjes te wroeten. Ja, het best groeiende gewas is onkruid, en dat intomen kost veel tijd. Maar het plezier om eigen verbouwde gewassen op het bord te zien belanden overheerst uiteindelijk.

 

Voor ik iets nieuws zaai probeer ik me op dit forum en andere sites in te lezen. De site van Diana's mooie moestuin is bijzonder leerzaam.

En natuurlijk biedt het Handboek van Velt editie 2014 steeds solide houvast. Mijn streven is om te groeien naar een vorm van Biologisch-dynamisch tuinieren waarmee de gewassen zo natuurlijk mogelijk kunnen groeien, zonder ingrepen met kunstmest, spuitbussen of andere draconische maatregelen. Mijn zaaigoed is hoofdzakelijk biologisch geteeld en ingekocht via de Bolster en van der Wal.

Het is een hobby waar we van eten, maar niet van hoeven te leven. Dat ik er wat meer aan uitgeef dan iemand die lowcost wil tuinieren, is een eigen keuze.

 

Sinds een paar weken hou ik een eigen Moestuin Seizoen bij op dit forum. Voor mezelf, om te documenteren wat gebeurt op de tuin en voor jullie in de hoop dat er veel commentaar toegevoegd wordt waarmee ik mijn voordeel kan doen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...