Jorieke123 Geplaatst: 22 januari 2019 Auteur Geplaatst: 22 januari 2019 Ok, ja die heb ik ook in het 1e bericht in dit topic staan. De grootste variant daarvan is ideaal voor 2 kaasjes tegelijk. Ik heb ook nog een kleinere voor als ik er 1 maak. Zoals mijn foto laatst van die blauwe en witte kaas die je nu nog niet uit elkaar kunt houden. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 27 januari 2019 Geplaatst: 27 januari 2019 Ik ben een nieuwe brie aan het maken en zie dat ik een stap heb overgeslagen de vorige x. Stomstomstom! Het zouten heb ik helemaal overgeslagen... Nu denk ik sowieso dat die brie lichting is mislukt, want mijn jongste kwam dusdanig schuldig kijkend naar binnen, dat ik direct wist dat er iets mis was. En jawel. Meneer had gespeeld met ‘Kaaws’. Kijk mama, kaaws. Grrrrrr.... de pvc buizen, de 2 bries... alles lag ergens anders. Qua vorm is het nog brie, maar daar is alles mee gezegd. Ik heb geen idee hoeveel miljoen ongewenste bacteriën erop zitten, waardoor mijn brie wat anders dan brie gaat worden. Deze lichting is met 4 l melk. De brie ga ik hoger wegzetten en het zouten niet vergeten. Quote
Mellie Geplaatst: 8 februari 2019 Geplaatst: 8 februari 2019 Nou, die simpel een brie maken is vandaag getest. Franse kaasjes associeer ik toch met gezelligheid en dat was ver te zoeken in huis met een man die een fikse longontsteking heeft. Vandaag is de man voor het eerst weer wat levendiger en was er een jubelstemming. Ik heb een brietje aangesneden. De brie die ik ben vergeten te zouten. Het smaakt naar brie met een beetje citroen. Niet vies op zich, maar brie met citroen is wel een rare combinatie. Niet echt geslaagd dus. Had ik de brie eerder moeten eten? Is het citroenachtige zure melk? Ik heb geen idee, juist omdat het niet vies is. Maar het is geen lekkere romige brie smaak. Het was zo makkelijk te maken. Ik ben het zouten wel vergeten, maar zou het daarom zuur zijn of gewoon omdat ik te laat ben! Jorieke had al veel eerder haar zelfgemaakte brie gegeten. Ik heb na deze 2 zoutloze, nóg 3 bries gemaakt. Ook nog niet kunnen eten wegens ziekte en absentie van eetlust.... Muahahhaha Een dikke editIk heb een keelontsteking en mijn smaak is heul slecht momenteel. Als je deze brie niet vies noemt... De brie is gewoon bedorven!! Te grappig dit En wat zonde dat ik mijn eerste brie gewoon heb laten bederven. De andere zullen dat ook zijn vrees ik... nou ja. Vind het zo simpel dit. We gaan gewoon weer in de herkansing! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 februari 2019 Auteur Geplaatst: 8 februari 2019 Nee, je had hem niet eerder hoeven eten. Wel moeten zouten Niet dat daar nou precies dit 'probleem' door ontstaat, maar het is niet het volledige recept en dus mist er wat.Voelde hij al zacht? Want de binnenkant ziet er op zich rijp uit, maar niet zacht..? Mijn 1e kaasjes met een stuk supermarkt-brie er door werden ook wat zuurder. Heb je het zuursel in laten werken voordat je er stremsel bij deed? Dat voeg ik tegelijk toe zodat het niet zo zuurt. Voor zover dat ook uitmaakt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 9 februari 2019 Geplaatst: 9 februari 2019 Nee hij was idd nog best hard van binnen. Vandaar dat ik hem ook nog dacht dat hrt wel kon. Maar heel zuur. Vies. Bah. Die andere 3 heb ik wel gezouten gelukkig. Had stremsel en zuursel tegelijkertijd gedaan. In jouw eerste post stond dat dat een beter resultaat gaf. Ik volg natuurlijk braaf de expert Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 februari 2019 Auteur Geplaatst: 9 februari 2019 Ok, maak anders eens af en toe foto's van hoe alles schimmelt? En noteer je wanneer je het kaasje in plastic pakt enzo? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 9 februari 2019 Geplaatst: 9 februari 2019 Heb een kaasboekje waar ik dat allemaal in noteer. Blader blader. Ow ja. Deze lichting was door mijn 1-jarige onderzocht. Toen zat er veel minder schimmel op (was niet meer egaal wit wat hij toen nagenoeg was) en vast veel meer van dingen die niet erop moesten zitten. Die tweede was net zo vies. Wat het ook in elk geval was, het was mooi in evenwicht. Nu ben ik bang dat die 3 nieuwe ook zo smerig zijn... die zien er precies hetzelfde uit, -wel gezouten en geen kinderhandjes aan gezeten!- en zijn ook nog hard. Worden maar niet zacht.... zijn van 27/1 geloof ik. Is dat normaal? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 februari 2019 Auteur Geplaatst: 9 februari 2019 Ok. Kinderhanden, en geen zout, dus die schrijven we gewoon helemaal af. Gaan we niet eens terugrekenen of zoeken wat het geweest kan zijn verder. Nu op de volgende wachten. Ja, heel normaal dat ze nog niet zacht zijn. Ik verpak ze meestal een dikke week na het maken, in plastic. Dan zat er al aardig wat schimmel op, een mooi vachtje zeg maar.En dan ligt het kaasje ook nog een week of 2 in de koelkast voor hij zacht voelt. +/- 3 weken van maken tot eten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 1 maart 2019 Geplaatst: 1 maart 2019 Helemaal het vervolg van mijn camembert van eind december niet meer laten zien, oeps! 8 januari, even vergeten om 2x per dag te draaien en meteen blijft de korst aan het matje zitten: Deze keer de camembert in bakpapier gedaan en daaromheen plastic folie waar ik gaatjes in heb geprikt. En dat dan in de koelkast. Ga ik de volgende keer weer doen, heb het idee dat dit minder verstikkend is voor de schimmel. Dit is op 24 januari: 29 januari. Deze camembert lijkt te gaan lopen, maar dat doet ie niet zelfs niet als je nog een paar weken laat liggen. Quote
jootje Geplaatst: 1 maart 2019 Geplaatst: 1 maart 2019 Die ziet er wel heul lekker uit, Anna!Het water loopt in mijn bekkie! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 1 maart 2019 Auteur Geplaatst: 1 maart 2019 Ziet er zeker goed uit! Die van mij liep aardig leeg bij aansnijden, en de binnenkant was weer niet zo zacht. Die van jou lijkt meer op een brie nog? Vrij vette melk gebruikt? Joep wil altijd wel een kaas die zeer zacht is van binnen, ikke niet zo, dus het perfecte moment van aansnijden en tempo van opeten is dan ook wel lastig... En allebei een eigen camembert is dan weer wat veel Misschien deel ik de volgende weer op in 2-en (en laat ze dan los van elkaar rijpen), zodat ik mijn helft al wat eerder aan kan snijden Dat met dat bakpapier en plastic ga ik ook eens proberen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 1 maart 2019 Geplaatst: 1 maart 2019 Wauw, Anna. Bjoeties idd. Begrijp ik goed dat je dus helemaal niet meer rijpt op een matje, maar meteen in de koelkast met je bakpapier / gaatjesfolie methode? Dat zou wel een uitkomst zijn! Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 2 maart 2019 Geplaatst: 2 maart 2019 Jeetje Anna mooi! Ben ook benieuwd naar bakpapier/folie. Zit er dan alleen in de folie gaatjes of ook in je bakpapier? Quote
Nasuada Geplaatst: 9 maart 2019 Geplaatst: 9 maart 2019 4 liter melk en schimmel van een die ik al had gemixt in de 123 en gemengd met de rest. Daarna zuursel en stremsel aangebracht.Nu even wachten. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Anna3 Geplaatst: 10 maart 2019 Geplaatst: 10 maart 2019 Leuk dat je ook weer aan de slag gaat Nasuada Zitten er niet wat weinig gaatjes in je vorm?Dat jullie het toch allemaal aandurven met die pvc-buizen Ik houd sowieso niet van plastic, maar als, dan toch liever voedselveilig spul Ziet er zeker goed uit! Die van mij liep aardig leeg bij aansnijden, en de binnenkant was weer niet zo zacht. Die van jou lijkt meer op een brie nog? Vrij vette melk gebruikt? Was ook melk van die bioboer en die zei dat hij niet zo hoog zat met de vetgehaltes, ruim 4% geloof ik. Ik had daarom 1L van die bovenste zeer romige melk genomen en dat aangevuld met 3L 'gewone' melk. Kan dus inderdaad vrij vet zijn geweest. Vond het ook wel apart dat deze brie/camembert echt rook alsof ie enorm sterk was, maar dat het echt niet zo smaakte. Inderdaad meer als brie! Wauw, Anna. Bjoeties idd. Begrijp ik goed dat je dus helemaal niet meer rijpt op een matje, maar meteen in de koelkast met je bakpapier / gaatjesfolie methode? Dat zou wel een uitkomst zijn!Nee, niet meteen in de koelkast! Eerst laten rijpen op de kaasmatjes hoor. Bakpapier en gaatjesfolie zijn ter vervanging van alleen plastic folie, voor de rest verandert er niets. Zit er dan alleen in de folie gaatjes of ook in je bakpapier?In principe alleen gaatjes in het plasticfolie, maar aangezien ik die gaatjes pas maakte toen alles al om de kaas zat, kan het best zijn dat ik ook een keer door het bakpapier heen ben gegaan. Quote
Nasuada Geplaatst: 13 maart 2019 Geplaatst: 13 maart 2019 Begint er nu al op te lijken Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 13 maart 2019 Geplaatst: 13 maart 2019 Netjes Nas! Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 16 maart 2019 Geplaatst: 16 maart 2019 Jaaaaa! Hij smaakt superlekker! Fijoeh. Zo opgelucht! Hij is best stevig in het midden. Had ik hem dan nog langer moeten laten staan? Qua smaak vind ik hem zo eigenlijk perfect. De randen zijn zachter en qua structuur vind ik dat mooier eruit zien. Voor de smaak hoeft hij in elk geval niet anders. Vind het zó leuk dat hij is gelukt! Na de vorige vond ik het heel spannend. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 maart 2019 Auteur Geplaatst: 16 maart 2019 Als jij hem zo lekker vindt dan 'moet' er niets Mooi dat deze goed smaakte! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 16 maart 2019 Geplaatst: 16 maart 2019 super dat hij zo lekker smaakt, hoe lang heb je hem laten liggen? Ik ben ook weer 2 camembertjes aan her maken en wat gouda kaasje. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Mellie Geplaatst: 17 maart 2019 Geplaatst: 17 maart 2019 Ik heb deze lichting van 27/1 (3 stuks van 4 l melk) Ik had verwacht dat ze sneller zouden rijpen. Ik heb er nog 2. Ik ga er 1 over 3 of 4 dagen bekijken of die misschien zachter is en die laatste, als dat zo is, volgend weekend eten. Ik had het met een gekochte brie korst gemaakt. Maakt het voor de smaak uit hoe veel korst je erin doet? Ik had de helft van de bovenkant in 4 l melk gedaan. Ik vond het best een sterke smaak, of meer een geur dan smaak? Je kon goed ruiken dat er kaas was uitgepakt op de hele benedenverdieping in elk geval! Quote
friemeltje Geplaatst: 18 maart 2019 Geplaatst: 18 maart 2019 De hoeveelheid korst heeft geen invloed op de smaak.Je kunt ze langer laten rijpen, dan word de smaak nog sterker.Beetje induwen om te voelen hoe zacht ze zijn, de Fransen laten het zo zacht worden dat het bijna weg loopt.De brie en camembert die wij in de winkel kopen is eigenlijk nog helemaal niet rijp...maar wij NLers zijn een beetje raar. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.