Mellie Geplaatst: 18 maart 2019 Geplaatst: 18 maart 2019 Wat leer je toch veel van zo’n forum. Wist ik niet. Dank je wel Friemeltje! Quote
Nasuada Geplaatst: 22 maart 2019 Geplaatst: 22 maart 2019 Ik kom thuis en het ruikt vreselijk naar zweetvoeten, ik mopper wat op mijn puber en vraag hem zijn voeten te wassen mopper mopper.... wat blijkt het is niet mijn kind zijn voetjes ruiken naar bosviooltjes....naja bijna dan.Maar wat is het dan wel bhleeeegegge .....het is mijn vanzelf opstijgende sponzie camembert van afgelopen week.Hmmmmm hier is wat misgegaan joost mag weten wat. De wrongel was wel heeeel papperig.Naja de knorries vonden het heerlijk.Dag dag 4 liter melk Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 22 maart 2019 Geplaatst: 22 maart 2019 Huh?! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, Nas! Wat n raar modelletje. Lijkt me idd niet erg smakelijk...Jammer hoor! Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 22 maart 2019 Geplaatst: 22 maart 2019 Wat een gekke gatenkaas Nas... ik weet zelf ook niks van brie maken, dus kan je helaas niet helpen. Maar snap je frustratie want mijn eerste brie moest ook weg. Erg smerig... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 22 maart 2019 Auteur Geplaatst: 22 maart 2019 Had je hem in aluminiumfolie? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 22 maart 2019 Geplaatst: 22 maart 2019 Hij heeft 4 dagen in de ikea bak op rooster gelegen toen hij stonk en ook zag ik een wit vachtje geel worden.Plastic was op, toen in folie in de koelkast gedaan maar na een uur was de lucht in de koelkast niet te harden door naar de knorries. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
friemeltje Geplaatst: 22 maart 2019 Geplaatst: 22 maart 2019 Ziet er uit als een bacterie...geen idee of dat gezond is voor "knorries?" Als een brie/camembert mega gaat stinken is dat meestal een teken van te snel rijpen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 maart 2019 Auteur Geplaatst: 23 maart 2019 Na 13 maart, toen je de foto postte van de mooie kaasjes, had je ze in plastic moeten pakken en in de koelkast moeten doen. Dat doe je zodra het schimmellaagje mooi begint te groeien in die Ikea bak. Misschien dat het daarom niet goed ging? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 14 april 2019 Geplaatst: 14 april 2019 De linkervoorste was de eigen camembert. Gisteren op een feestje geslacht. Ook zo’n stevige smaak, zowel qua smaak als structuur. Heel Frans dus eigenlijk en iets te heftig voor de gemiddelde Hollandse kaaseter. Maar er waren gelukkig wel wat mensen die het konden waarderen waaronder ikzelf. Al met al heel leuk en veel complimenten gehad voor mijn kazerij! Moet ik hem minder laten rijpen een volgende x zodat die smaak wat milder is? Ik wil hem ook wat vloeibaarder hebben. Hij was best massief. Hoe doe ik dat? Quote
friemeltje Geplaatst: 29 april 2019 Geplaatst: 29 april 2019 Ik wil hem ook wat vloeibaarder hebben. Hij was best massief. Hoe doe ik dat? Hoe heb je de kaas behandeld?Netjes elke dag er uit gehaald, uurtje op kamer temp laten komen? Zo niet dan dat doen En mogelijk ook de koelkast temp iets lager zetten. Ook langer laten rijpen kan een meer leeg lopende kaas opleveren (maar ook gelijk een stevigere smaak) Quote
Mellie Geplaatst: 29 april 2019 Geplaatst: 29 april 2019 Nope, niet elke dag eruit gehaald om hem op kamertemperatuur te laten komen. Check. Gaat in het boekje voor de volgende brie. Quote
friemeltje Geplaatst: 29 april 2019 Geplaatst: 29 april 2019 Iets van 2 weken tot hij mooi beschimmeld is, daarna bij hoogvliet gratis kaas papier halen (of AH) verpak het daar in en dan alleen nog maar in koelkast laten liggen zonder bakje. (wel elke dag draaien)Zodra die zacht is in het midden, dan kun je hem aansnijden (of langer laten gaan voor meer smaak enzo) Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 november 2020 Auteur Geplaatst: 18 november 2020 Nou, het is alweer even geleden dat ik een witschimmel maakte... ik ga er vandaag weer mee aan de gang! Het poeder in de vriezer is al oud, geen idee of het nog wat gaat doen. Uiteraard meld ik me hier weer Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 18 november 2020 Geplaatst: 18 november 2020 Ow bewaar je dat in de vriezer? Ik heb het in de koelkast (en ook al oud...) ik blijf meelezen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 november 2020 Auteur Geplaatst: 18 november 2020 Ja, -18 graden staat op het zakje. Dat haalt mijn vriezertje denk ik niet, en het is dus een jaar over de datum. De stremming ging niet zo lekker, toen ik even tussendoor spiekte was het nog gewoon melk, of misschien net iets dikker. Heb er nog wat stremsel doorgeroerd, en maar weer afgedekt. Dik een half uur later was het snijdbaar, maar ik moest wel voorzichtig doen om niet teveel stuk te maken. En met wat roeren en later het uitscheppen was het nog wel klonterig/vlokkerig maar niet echt mooi. Veel uit elkaar gevallen wrongel. Nou ja. In een camembertvorm kan het altijd, het hoeft alleen maar te zakken en dat zal het wel doen. Dus het staat nu uit te lekken. We zullen weer zien. Dit oude flesje stremsel is nu echt leeg, bij de 2e toevoeging van stremsel gebruikte ik mijn nieuwe flesje. Ik weet niet of dat uit heeft gemaakt, met het oude stremsel ging vorige week de Parmezaan nog gewoon goed. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 20 november 2020 Geplaatst: 20 november 2020 Nou fingers crossed Jorieke! Misschien dat dat weekje toch heeft uitgemaakt. Onze vriezer staat op -22/-24, dan zou alles 1 jaar goed moeten blijven. Haha, mijn stremsel is nooit op. Hoeveel kaas maak je dan wel niet joh? Wil eigenlijk dit weekend weer kazen, maar ben steeds zo moe dat ik misschien ook wel gewoon niets ga doen en dan echt niks. de brie is opgegeten door de man, dus dat heb ik toch niet meer Quote
Jorieke123 Geplaatst: 22 november 2020 Auteur Geplaatst: 22 november 2020 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 24 november 2020 Auteur Geplaatst: 24 november 2020 Ik heb er vandaag 1 in bakpapier+plastic folie verpakt en in de koelkast gelegd. De 2e ligt nog in zijn bak in de kelder. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 12 december 2020 Auteur Geplaatst: 12 december 2020 Vanavond het kaasje aangesneden wat ik alleen in plastic folie heb verpakt en een dag of 2 a 3 later in de koelkast heb gelegd. Die voelde al wel goed, het kaasje in papier+plastic nog niet. De smaak is errug goed We hebben er best wel teveel van gegeten Het allerbinnenste was nog net even wat steviger dan de buitenste plakken, maar ook al erg mooi en romig. En de buitenkanten liepen niet leeg zeg maar. Erg smeuïg! Blij mee 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 20 december 2020 Auteur Geplaatst: 20 december 2020 Nou de kaas in het bakpapier is totaal mislukt. Het midden voelde al die tijd nog veel te stevig, en de zijkanten werden maar zachter en zachter. Dus 2 dagen terug heb ik geprobeerd om het ding uit te pakken, maar hij was een beetje 1 geworden met het papier. En de korst was niet mooi pluizig maar een beetje klef. Ik had er geen gaatjes in geprikt, maar dat doe ik ook nooit bij de kaasjes die alleen in een laag plastic gaan. En die in plastic was dus echt superlekker. Ik ben er nu nog weer 1 aan het maken, maar die werd iets te dik (te vette melk) en dus heb ik er een dunne plak afgesneden. Die ik dan ga paneren en bakken als ie rijp is. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 16 januari 2021 Geplaatst: 16 januari 2021 (aangepast) Vandaag voor het eerst sinds tijden weer eens kaas gemaakt. 4L verse biologische koeienmelk, zuursel dat al sinds 2016 in de vriezer zit, witschimmel uit de ark, microbieel stremsel van ruim een jaar over de datum, maar het lijkt gewoon kaas te zijn geworden. Oh, en ook geen calciumchloride gebruikt, want op.. Heb het een uur laten stremmen omdat het na een half uur nog te zacht was. Net na een uur uitlekken voor het eerst gedraaid. Ik denk dat ik andere keren al wat eerder draaide, maarja. De doos staat op een pan met een warm water erin, want het is met 18,8 graden eigenlijk te koud hier in de keuken. Het uitlekken zou bij 22-26 graden moeten beginnen en tegen de tijd dat de kaas uit de vorm kan moet de kamertemperatuur 20 graden zijn volgens mijn boek. De temperatuur tijdens het uitlekken schijnt belangrijk te zijn, dus dat volg ik dan maar braaf 16 januari 2021 aangepast door Anna3 4 Quote
Astrolilli Geplaatst: 18 januari 2021 Geplaatst: 18 januari 2021 Hoi, ik ben helemaal nieuw in het kaas bereiden en helemaal fan van Brie. Jorieke, mag ik vragen hoehoog jouw 11 cm formpjes zijn? En ik heb witschimmel besteld, maar hoe doseren jullie dat? Er staat dat je hetmoet oplossen in 200 cc water. Nu dacht ik, ik los het helemaal op en doehet dan in heel kleine porties in de vriezer. Kan dat? En ik heb nig geen wrongelsnijder, maar heb het nu voor de goudse kaas (ook mijn eerste) met een groot gladde mes gedaan. Maar ik vond de wrongel al te klein worden. Is de tijd of de grote belangrijker bij het snijden? Imdat de wrongel bij Brie/camembert toch al groter moet zijn. Super leuk dit topic 😁 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 januari 2021 Auteur Geplaatst: 18 januari 2021 Mijn vormpjes zijn 11 cm hoog. Dus 11 bij 11 zeg maar. Ik tik een snufje (maar echt een heel klein snufje, zeker op de paar liter die ik maar ver-kaas) poeder uit het zakje. Ik los het dus ook niet op in water. Ik gooi het direct bij de melk die moet gaan stremmen. Ik pak meestal maar een paar liter voor dit soort kaasjes, en dan snijd ik de wrongel met een mes. Mijn wrongelsnijder is een grotere dan normaal verkocht wordt bij bijv. de startsets. Dus dat is in een klein pannetje niet handig. Ik had eerder wel zo'n kleinere van plastic, en dat ging goed hoor. Maar die brak een keer door en was te klein voor de hoeveelheid melk voor een paar Goudse kaasjes tegelijk. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Astrolilli Geplaatst: 18 januari 2021 Geplaatst: 18 januari 2021 Wij hebben ze 8 cm gemaakt. Zijn ze dan te klein? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 januari 2021 Auteur Geplaatst: 18 januari 2021 Ik denk dat het wel goed gaat, de vorm moet wel echt goed vol zijn voordat je het uit laat lekken. Het is even uitproberen hoeveel melk dat dan is. Anders krijg je een wat dunne camembert en dat is ook niet erg maar ziet er toch anders uit zeg maar. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.