Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Slappe slaplantjes nog te redden?


Tympie

Aanbevolen berichten

ik schiet nu al gelijk in de stress, heb nu sinds twee dagen dat mijn 2 kiemplantjes van sla slap hangen.

Wat moet ik doen, ik denk dat ik in het begin teveel water heb gegeven.

 

-als er condens op de binnenkant van de deksel staat hebben ze dan nog genoeg vocht of moet ik al bijsproeien?

-als de kiemplantjes staan (sommige zijn een cm of 5 nu) moet ik ze dan verplaatsen, ze staan nu in de vensterbank in de zon.

-mijn slappen kiemplantjes, kan ik die weggooien of zijn ze nog te redden?

 

Sorry voor de vele vragen, maar zie op het moment door de bomen het bos niet meer met alle info die je kunt vinden op internet.

 

Alvast bedanktimage54951426052699.jpg

We hebben er zin in

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien hebben uw plantjes veel te weinig licht gehad, ze zijn gaan fileren en dan vallen ze om omdat de stammetjes te zwak zijn.

Sla hoeft geen stam te hebben, de bladvorming begint direct boven de wortels.

Ik zou ze weg doen en nieuwe zaaien, maar dan veel klaarder zetten, zeker eens ze gekiemd zijn. Misschien ook wat kouder dan.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor uw reactie, vind het op zich wel raar dat ze te weinig licht hebben kunnen hebben ze staan de hele dag in de vensterbank.

Zodra het plantje op is gekomen, moet ik ze dan uit de volle zon weghalen en op een koelere plaats zetten of gewoon lekker op de vensterbank laten staan in de zon ?

Ik zal de sla er vanavond maar eens uithalen en nieuwe zaaien en hopen dat dat beter gaat.

We hebben er zin in

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik laat zaden altijd ontkiemen op een lichte, warme vensterbank in de woonkamer.

Zodra ze goed en wel ontkiemd zijn, gaan ze naar een lichte maar vooral koele vensterbank in de keuken.

Als ze, naast hun kiemblaadjes, ook eigen blaadjes hebben gevormd, gaan ze overdag (met goed weer) in een doorzichtige plastic bak met deksel naar buiten. Zo houd je compacte en stevige plantjes, die gelijk afharden totdat ze de volle grond in gaan. Na een week laat ik de bak, als er geen nachtvorst komt, gewoon 's nachts buiten staan op een luwe plek.

Kan natuurlijk niet bij alle planten (aubergine, paprika, tomaten, e.d. kunnen nu nog niet naar buiten, pas na half mei) maar met sla, andijvie, bietjes, prei werkt het zo goed.

Het blijft 'rommelen' met vroeg voorzaaien, vind ik, maar als dat voorjaarsvirus eenmaal toeslaat, ben je verloren en moét je gewoon gaan zaaien. Dan gaat er wel eens iets mis, helaas, maar dan is het nog vroeg genoeg om opnieuw te zaaien

Succes met je zaailingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met overkapte kasjes is ook dat ze binnen te veel licht wegnemen. Ik gebruik ze om het kiemen te versnellen, maar daarna moet de kap ervan, tenzij het warm genoeg is om alles buiten te zetten. Maar dan wel niet in volle zon, want dan lopen de temperaturen onder de kap veel te hoog op, krijg je condens en te weinig licht. Is het sla wat je daar staan hebt? Dan zou ik gewoon herbeginnen en zelfs niet wachten tot het binnen opgekomen is. 1 dag wat warmer laten staan en dan naar buiten overdag. Sla doet het niet goed bij binnentemperaturen en vensterlicht. Buiten duurt het misschien iets langer,maar krijg je stevige plantjes die het ondanks een iets tragere start veel beter zullen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel marijke,

 

De bak die je op een wat kouder plaats zet, doe je daar wel een deksel op, en zoja doe je dan de schuifjes open of dicht ? En de wat koudere plaats is uit de zon neem ik aan. En wanner zijn ze gekiemd, als het stengeltje rechtop staat met de kiemblaadjes eraan?

 

En claudia, kap er dus gewoon af laten als je ze op een koelere plek binnen zet ?

 

Bedankt voor jullie reacties, ga vrijdag de sla opnieuw zaaien en na een dag naar buiten.

We hebben er zin in

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf dat de zaadjes gekiemd zijn (als je een deeltje van de plant ziet boven de grond) zou ik ze naar buiten brengen. Bij voorkeur in een kas of kweekbak. Maar jonge slaplantjes kunnen wat vorst (tot -5°C) verdragen. Niet vergeten (zeer) vochtig te houden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze ontkiemt zijn(in een warme ruimte). Zou ik gelijk de kap er af doen. Dan krijg je sterke steeltjes. Zo doe ik het en het gaat al drie jaar goed. Als je een andere manier weet vertel die maar dan kan ik er van leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik zou deze planten gewwon weg doen en dan nieuwe laten ontkiemen als deze ongeveer 1 cm groot zijn dan de kap eraf en verder zo laten zodat zij beter kunnen afharden aan de kamer temperatuur in de vensterbank. Als de tijd dan is om ze buiten te poten dan zijn zij al zover afgehard en de temperatuur zal dan ook al zover zijn dat dit zonder problemen kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...