Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Is het nu ook te zonnig voor de zaailingen achter een raam?


koolrabi

Aanbevolen berichten

Het is de laatste dagen mooi weer. De pepers, paprika's, tomaten en aubergines staan lekker voor een raam op het zuiden in de zon.

 

vraag 1: is kan het ook te zonnig en te warm voor ze worden? De tomaten worden bijvoorbeeld wel heel snel lang en groot.

vraag 2: als je een paar dagen weg bent kun je ze dan ook iets minder licht en warm zetten of laat je ze beter in de zon (ze krijgen wel voldoende water)

 

Hier zijn er een aantal. Ze staan er wel mooi bij vind ik:

 

DSC04350bew40055171426072297.jpg

 

DSC04479bew40030771426072314.jpg

 

DSC04376bew40073531426072528.jpg

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk zeker dat het te warm kan worden achter een raam op het zuiden

Afgelopen zondag met het heerlijke weer hebben mijn tomaten zaailingen een flinke klap gehad

Ze waren dan nog wel wat kleiner als de jouwe met twee tot vier echte blaadjes

Twee zijn er doodgegaan tweeëntwintig hebben het er gelukkig wel gered

Groetjes Loraine

 

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je plantjes staan er heel mooi bij!

A m'n plantjes staan achter enkele grote ramen naar't zuiden gericht.

Ik geef ze zo veel mogelijk zon.

Het gebeurt elk jaar dat plantjes slap gaan hangen door de zon/warmte. Dat zet de wortels aan't werk en je krijgt er sterkere stammetjes door.

 

Ik zou ze dus niet beschermen tegen felle zon.

Dat doe ik in de zomer zelfs niet. Binnen heb ik nog nooit verbrande bladeren gezien...in de serre wel.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gebeurt elk jaar dat plantjes slap gaan hangen door de zon/warmte. Dat zet de wortels aan't werk en je krijgt er sterkere stammetjes door.

 

Ploink

 

Vergelijkbaar met "slechte voeding maakt je sterk en gezond"

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt hoor,.

Plantjes worden daar sterker/gezonder van.

Het is normaal dat plantjes zich moeten aanpassen als de temperatuur omhoog schiet. (net zoals je planten moet afharden als ze naar buiten gaan)

Je moet ze wel de kans geven zich aan te passen.

 

Als de blaadjes gaan hangen wil dat zeggen dat ze sneller water verdampen dan dat ze kunnen aanzuigen.

De plant gaat zich dan versterken zodat ze de hoge temperaturen en felle zonlicht aankunnen. (sterkere wortels, betere watertoevoer door het stammetje en ik denk ook hardere bladeren die minder gemakkelijk vocht verliezen)

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties.

 

Ik zag hier en daar wat kleine bruine randjes aan het blad. Ik dacht dat zou op een beetje verbranding kunnen duiden. Maar het kan ook iets anders zijn. Ze hebben in elk geval genoeg licht en voldoende water gehad. En ze staan in goede potgrond. Gelukkig komt het niet bij alle plantjes voor. Bij 10% schat ik.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook een tray op het zuiden achter een raam laten staan. Aantal zaailingen hebben toch wat bruine randjes. Absoluut verbrand. Op zo'n zonnige voorjaarsdag kan je je zaailingen nog beter buiten op de tuintafel zetten dan achter het raam laten staan.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier ter info de link naar het Lichtbehoefte topic van Bit:

 

licht-lichtbehoefte-t12172.html

 

En elke dag even schudden aan de tomatenplantjes (of er een ventilator op zetten) zorgt ook voor steviger plantjes.

 

Je kan straks, bij de volgende keer overpotten, de tomatenplanten (en pepers) weer tot hun nek in de aarde zetten. Bij de tomaten groeien er dan weer wortels uit de steel onder de grond dus dat is alleen maar goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...