Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Uitgedroogde of zieke aardbeiplanten?


Borsalino

Aanbevolen berichten

Mijn buur zijn aardbeien zien er plots slecht uit, ziet er uit of ze uitgedroogd zijn of een vieze ziekte hebben.

 

Staan op 20 meter van mijn aardbeien, heb schrik als het een vieze ziekte is dat de mijn het ook gaan krijgen!?

 

Misschien dat Erwin hier uitsluitsel over kan geven.

 

Ze hebben eerst rode-paarse randen die overgaan in bruin en verschrompelen, vruchten worden dofgroen, plant valt open.

De 2jarige hebben het erger dan de 1jaarse.

 

foto0175am.jpg

 

foto0182g.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker geen mestverbranding, die geeft niks, zijn groenten moeten van de hemelse dauw leven.

Enige wat ik heb zien strooien in het voorjaar tussen zijn aardbeien is een handje potgrond, echt zeer weinig, heeft 1 zak van 40 kg verdeeld over ruim 100m².

 

Ben vanavond nog naar de tuin geweest omdat een populier was omgewaaid en op de omheining van de paardeweide lag, ze konden zo binnen in de groententuin, zou tegen morgenvroeg een ramp geweest zijn.

 

Heb met een tensiometer zijne grond gemeten, resultaat kurkdroog.

Dus zal van de droogte zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Getver, er begint me ineens een belletje te rinkelen.

Herinner me dat hij zaterdag met een stok iets stond te mengen in een emmer.

Bij navraag was hij koemest aan het oplossen in water als gier voor de pompoenen en komkommers.

 

Maandag had hij ineens zijn erwten die toch al 50cm hoog stonden weggedaan, omdat volgens hij zei de plaats nodig had voor de prei, die waren misschien ook om zeep door de gier?

 

Had hem nog gevraagd de gier te meten, ik heb een ec-meter.

Was niet nodig zei hij.

 

Morgen eens vragen dat hij dat aan de aardbeien heeft gegeven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker weten dat hij dat gedaan heeft, in de ""strijd"" om hoge produktie op de volkstuinen gebeuren rare dingen

Hij weet allang wat er aan de hand is, zegt hij nee dan zou ik wat aarde pakken bij de aardbei en er aan ruiken

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zoutgehalte meten, en zo weet je hoeveel meststoffen erin zitten.

Het putwater dat ik gebruik heeft al een ec waarde van 0.6.

Heb er 2, 1 om recht in de grond te steken, simpel, oranje licht te weinig messtof, groen licht ok dan is de ec waarde 1.5 en rood is overbemest.

En 1 om vloeistoffen, dus opgeloste meststoffen te meten.

Elke groente-fruit heeft dan zijn max ec die ruim verschillend kan zijn.

Bv tomaat kan aardig wat hebben tot 6.5 zelfs, aardbei dat is wat minder 1.8 is al ruim genoeg.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Detective H. Poirot gaat vandaag op onderzoek uit naar de gruwelijke aardbei-moorden.

1 Motieven zijn er.

2 Een verdachte(n) zijn er

3 Achtergelaten misdaadsporen zijn er

4 Les petites cellules grises, laten werken

 

 

Het nieuwe boek "Poirot en het aardbeimysterie" ligt vanaf 1 juni bij de betere boekhandel te koop.

Wel enkel verkoop aan meerderjarige personen, de feiten zijn te gruwelijk voor woorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reuze spannend. Ik kan me je schrik voorstellen. Ik hoop dat je buurman het echt zelf verkl**t heeft.

Ik plaats een bestelling voor je boek. De film ga ik niet zien, is me te eng.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag geen tijd gehad om op onderzoek te gaan, heb een serre ineen geprutst voor een collegatuinder, de vriend van mijn schoonmoeder, kwestie een lade hoger te komen te liggen

 

Vanavond als ik de serre's ga sluiten kan ik op onderzoek op de plaats delict.

 

Bonnie f, de filmrechten zijn ondertussen verkocht aan MGM, Leonardo DiCaprio heeft toegehapt voor de hoofdrol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag geen tijd gehad om op onderzoek te gaan, heb een serre ineen geprutst voor een collegatuinder, de vriend van mijn schoonmoeder, kwestie een lade hoger te komen te liggen

 

Vanavond als ik de serre's ga sluiten kan ik op onderzoek op de plaats delict.

 

Bonnie f, de filmrechten zijn ondertussen verkocht aan MGM, Leonardo DiCaprio heeft toegehapt voor de hoofdrol

Al mijn reacties hierop zijn 18+, ik zwijg dus wijselijk.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond ec test gedaan en zware overbemesting dus.

 

Heb ook mail gehad erover van Erwin, die zegt zwaar overbemest.

 

De aardbeien laat hij eraan hangen, hij plukt ze niet, ze zijn waarschijnlijk niet te vreten en hij weet dat er stront aan de knikker is, letterlijk en figuurlijk.

 

Er zijn plots nog groenten verdwenen, die nog niet oogstbaar waren, die zullen van dezelfde gier gekregen hebben.

 

Voor de gore details moet je wel het boek kopen of wachten tot de film uit is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maarja hoevaak wordt bevoorbeeld hier niet al gewaarschuwd voor verse mest,

aan een kant sneu maar aan andere kant had hij kunnen weten als hij zich ook maar klein beetje verdiept had.

de paarde mest was natuurlijk gratis en dan gaat het vaker zo van hupsekee lekker veel kost niks.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens is het in feite mijn schuld "Mea maxima culpa"

 

Voor ik 3 jaar geleden op de tuinen kwam was hij met zijn vriend die de mooiste-grootste en meeste aardbeien had.

 

Mijn eerste jaar was om van schaamte in de grond te zakken.

 

Het 2de jaar, vorig jaar dus plukte ik 4 kilo per dag, hij zag groen van nijd.

Ik had nog gezegt dat het nog beter moest.

 

En ja dit jaar heeft hij volgens eigen zeggen nog nooit gezien zulke oogst, maar hij vind zijn eigen aardbeien goed genoeg, niet dat ik beweerd heb van niet.

 

Met die gedachten op zak zal hij ten einde raad de koeienmestgier gemaakt hebben en overbemest hebben.

 

Zijn komkommers-courgettes en pompoenen zijn van groen blad naar gelig blad overgeaan, zal misschien ook van de overbemesting zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och ik vind het wel sneu hoor... Sneu dat hij al die mooie plantjes om zeep (stront) heeft geholpen, en sneu omdat hij zich heeft laten leiden door jaloezie. Hoop dat hij er van geleerd heeft en volgend jaar tevreden is met zijn resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best sneu idd. Jammer, dat word goed water geven daar om die mest een beetje weg te spoelen denk, misschien vallen de planten daardoor ook nog een beetje te redden? de boel bijna laten verzuipen en hopen dat het diep diep diep de grond in zakt?

 

Dat weet hij niet denk ik, hij geeft net niks van water, niet dat hij geen water heeft, mag water nemen uit de regenput van de buren.

 

Vandaag hebben ze hun aardbeien geplukt, ze zagen dof, er zat geen glans meer op.

Ze foeffelden de 2 doosjes van ieder snel weg.

Gevraagd dat ik er eentje mocht proeven en hij er eentje van mij, maar hij gaf niet thuis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Aan een ander medetuinder heeft hij toegegeven dat hij koemestgier gegeven heeft aan de al te droog staande planten.

De verhouding was 1 op 1, ik ga morgen zelf zo eens een mengeling maken en eens testen met de ec meter hoe straf dit is.

Hij dacht dat het geen kwaad kon, en inderdaad het kwam omdat de aardbeien bij mij zo weelderig stonden en geen raad wilde vragen

 

Een 6 tal plantjes heeft hij laten staan die nog enkele groene bladjes hebben zijn de enigen om stekjes van te nemen, doch er komt niks te voorschijn.

 

Van de overbemeste pompoen is de helft dood alsook van de courgettes en de komkommers zijn allemaal schielijk overleden en naar de plantenhemel waar ze nu rijstpap zitten te eten met gouden lepeltjes samen met de aardbeiplanten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...