Infinite Geplaatst: 14 maart 2015 Geplaatst: 14 maart 2015 Ik mis dit topic nog een beetje... Zo'n twee jaar geleden begon ik als hobby met vier tomaten planten in de achtertuin. Van die vier planten kreeg ik best een hoop tomaten. Zoveel dat ikze weggaf aan vrienden en famillie. Wat overbleef verrotte na de pluk op de fruitschaal en kon zo de groene bak in. Dan ga je toch nadenken; wat kan ik ermee en hoe bewaar ik het beter? Sinds afgelopen jaar vries ik een heleboel in, ook dingen waarvan ik nooit gedacht had dat het in te vriezen was (zoals worteltjes of kruiden in olie) Daarom wil ik graag dit topic starten; vooral voor beginners als mijzelf. Om kennis te delen en om ervoor te zorgen dat ik minder van eigen oogst weggooi door unkunde. Dus, hoe bewaar jij je groentes en wat kun je er vervolgens nog van maken (en wat absoluut niet)? Mijn eigen aanvuling:Wortels, courgette, sperziboontjes, prei, paprika: - vriezerDaarna te gebruiken in:Soepenroerbak schotelsovenschotels(maar niet lekker om ' los' te eten, moet wel verwerkt zijn in iets) Broccoli:- vriezerDaarna te gebruiken in:Alles! Zo goed als nieuw als het de vriezer uitkomt en de pan in gaat Aardbeien, frambozen- vriezerDaarna te gebruiken in:SmoothiesJamtaarten/gebak (voor erin, niet erop) nectarine / pruimen- vriezerDaarna te gebruiken in:Vlaaivulling / compote Tomaten- vriezerDaarna te gebruiken in:TomatensoepTomatensauspastasaus Quote To plant a garden is to believe in tomorrow.
gerritr1955 Geplaatst: 14 maart 2015 Geplaatst: 14 maart 2015 Misschien dit iets voor je: Workshop Op woensdag 18 maart houdt Leo Langeveld een avond over het bewaren van tuinproducten. Uitgezonderd diepvriezen zal het gaan over alle methoden die je kunt gebruiken om fruit en groente die de tuin in de zomer voortbrengt bewaarbaar te maken voor consumptie in de winter. Aan de orde komen wecken, pasteuriseren, steriliseren in de hogedrukpan, inleggen in zout, bewaren in de schuur of in een kuil in de tuin, kweken in het donker (witlof). Aanvang 19.30 uur in 't Veldhuus op tuinenpark De Koekelt, Inschoterweg 1, Ede Aanmelden bij Gerard Driessen, tel. 0318-621 909, e-mail: [email protected] Bron: VAT-Ede Quote Hortus est amicus meus.
Deborah Geplaatst: 14 maart 2015 Geplaatst: 14 maart 2015 (aangepast) https://www.youtube.com/watch?v=xQmI8wRWDVY&feature=player_detailpage&list=PLTYPv_2bX-it3y7Wj6DgvTg0AmtTXdPKF 14 maart 2015 aangepast door Gast Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Infinite Geplaatst: 14 maart 2015 Auteur Geplaatst: 14 maart 2015 Lijkt me opzich echt hartstikke leuk! Maar maar ik vaak tegenaanloop met mijn kleine moestuintje/potten is dat ik niet genoeg oogst heb in 1x om te gaan wecken of inmaken. Ik vermoed dat meer mensen hier 'last' van hebben?! Hoe gaan jullie hiermee om? Quote To plant a garden is to believe in tomorrow.
Jenneke Geplaatst: 14 maart 2015 Geplaatst: 14 maart 2015 Ik heb ook maar een klein tuintje en ondanks dat toch weleens teveel oogst, m.n. van de tomaten. Maar ik vind wecken ideaal, omdat ik maar heel weinig vriezerruimte heb. Heb een paar weckpotten gekocht en 3 potjes tomatensaus geweckt, gewoon in een grote pan zacht kokend water. Is perfect gegaan en daarom durf ik nu wat meer tomatenplanten te zetten. M'n overschot komkommer heb ik ingemaakt, zoetzuur. Ook maar 2 potjes, maar zeker voor herhaling vatbaar.Tomaten zou je ook nog kunnen drogen in de oven en dan op olie zetten.Van m'n paprika's heb ik goulash gemaakt en daar 2 potten van geweckt, was ook goed gelukt, dus meer paprikaplanten dit jaar Er zijn ook speciale voedsel droogapparaten te koop, heb daar zelf geen ervaring me, maar er is hier ergens wel een topic over. Edit: Meerdere topics zelfs, o.a. deze: drogen-met-machine-bv-stockli-t628.html Quote
RobO Geplaatst: 15 maart 2015 Geplaatst: 15 maart 2015 kortweg: wij drogen:kruidenpruimentomatendruivensnijbonensoepgroentenbonenpaddestoelenuienknoflookoud brood wij wecken:fruitgroentenaardappelstomaten wij maken in:jammenzoetzuuruienzuurkooldillebonen en de rest gaat als halffabrikaal meestal de vriezer in veul hè Quote
Jan Lokman Geplaatst: 15 maart 2015 Geplaatst: 15 maart 2015 hier vergelijkbaar als Rob0 , maar wij vriezen wel wat meer in.en de pasta sauzen, stampotten en soepen compleet.wecken doen we nie meer ..hadden een hoop weckpotten 2e hands gekocht (zaten ook veel nieuwe bij) via MPkwamen uit een kelder dus beetje muffig alles gewassen maar vrouw ruikt het nog en wil er niets van weten. en nu zit ik met ruim 150 weckpotten Quote "Natura non nisi parendo vincitur "
RobO Geplaatst: 16 maart 2015 Geplaatst: 16 maart 2015 gewassen met vaatwasser op heet?misschien nog eens poetsen met een ontvetter van HG? Quote
aalterse-willy Geplaatst: 16 maart 2015 Geplaatst: 16 maart 2015 RobO, dat drogen van tomaten en pruimen en zo, daar had ik wel meer willen over weten, over alles feitelijk want het drogen wilde hier niet goed lukken.Snelcursus???? Veel tijd om te leren heb ik niet meer hé, de kleindochter van acht zei een paar weken terug dat ik eerst ging sterven, de reden was dat mijn haar te wit is. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
geedee Geplaatst: 16 maart 2015 Geplaatst: 16 maart 2015 Dat gaat het best in oven of droogmachine.... duurt soms 24 tot 36 uur Quote
RobO Geplaatst: 17 maart 2015 Geplaatst: 17 maart 2015 ja, en tomaatjes in stukjes, pruimen eerst even heel kort heet wassen om het waslaagje van de schil te verwijderen halveren en lang drogen tot ze taai zijn het kan ook in de schuur in de zon als het vol zomer is linkje Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.