Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

witte kool, hoe teel ik een mooie?


dorothee

Aanbevolen berichten

Zag ik twee dagen geleden een moestuinprogramma waarin een vakteler een prachtige grote witte kool had geboerd. Ik zaai zelf en de planten die daar dan van komen, zien er altijd wat scheef en kronkelig uit met daarin kolen die niet groot zijn. Ook als ik een paar koolplanten via een winkel op de kop tik, dan worden ze ook niet zo mooi. In het programma gaf hij niet aan hoe het hem gelukt is zo, n mooie kool te telen. Wie heeft tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Witte kolen worden toch makkelijk drie à vier kilo zwaar? Bij mij toch hoor.

In de volle grond planten, goed bemesten en voldoende ruimte geven om te groeien.

Verder de koolvlieg en de vlinders er van weg houden zodat ze goed kunnen groeien.

Er zijn wel veel soorten witte kool, de ene wordt al groter dan de andere.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Willy al zei, de een word groter dan de ander.

Scheef of kronkelig maakt mij niet uit, als ze maar lekker zijn.

 

Beschermen tegen vlinder en koolvlieg gebruik ik een emmer,

deze knip ik open van onderen, en zet deze over de koolplant,en druk de emmer iets in de grond,

vervolgens doe ik bovenop antivliegdoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb voor het eerste gekweekt deze zomer en ben dus geen expert, maar het is me zeer goed gelukt. Ik heb er een hele grote kool gekregen (+ een in gemiddelde maat). Eerst moet je een goede ras hebben, want soms kan het zijn dat een ras of zaad slecht is (ik had duitse Brunswijker of zo iets). Daarnaast heb ik hem geplant (na binnen opkweken) in een gat gevuld met kalk + koemestkorrels. Hij kreeg ook meteen een koolkraag tegen de koolvlieg. Mijn bloemkolen waren compleet mislukt (heb 2 keer geprobeerd), alles was opgegeten, maar de 2 witte kolen kwamen wel super uit en ik deed niks bijzonders. Rond 1 keer per maand vloeibare mest gegeven en dan alleen vaak begieten. Ik denk dus, dat je ook wat geluk moet hebben.

Deze zomer wil ik alle koolsoorten in orde krijgen. Dus ik heb een goedkope insectengaas gekocht en dat gaat dan nog rond mijn koolgewassen. Hopelijk nog betere resultaten dan vorige seizoen. 2 jaar geleden waren juist mijn bloemkolen heel goed gelukt, elke jaar is anders.

DSCN009429591426441086.JPGDSCN014821881426441094.JPG

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...