Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appelboom moet naar de kapper, advies?


Tania

Aanbevolen berichten

Ik ben verre van een expert wat fruitbomen betreft, maar ik kan ook wel zien dat het appelboompje in de tuin van m'n antikraak woning een snoeibeurt kan gebruiken. Toen ik hier kwam wonen afgelopen zomer, zat-ie vol met kleine appeltjes - Elstar, is mijn gok, zoetzure appeltjes. Maar toen zag ik ook al dat de vorm van 't boompje 'm niet veel goed doet, flink doorzakkende takken en dergelijke.

 

Hier is de patiënt:

RIMG593481181426521716.JPG

 

Zit eraan te denken misschien iemand-met-verstand in te schakelen om 't boompje te helpen, zo'n verwaarloosde boom durf ik niet echt aan te beginnen met m'n snoeischaartje.

 

Wat vinden jullie van de patiënt? De bodembedekker die eronder staat is grote maagdenpalm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook zeker geen expert, maar ik weet wel dat je niet nu moet gaan snoeien in de lente als alle sappen door de boom beginnen te lopen. Dat kun je beter uitstellen tot de herfst als de blaadjes eraf zijn.

 

Teveel appels zou je tijdig kunnen uitdunnen voor ze beginnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Ik zou nu zeker niet meer beginnen met snoeien, dat weet ik dan nog weer wel. Al de hoeveelheid appeltjes maar gewoon in de gaten houden dit jaar en waar nodig uitdunnen, en dan in het najaar 'm snoeien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appelboom

snoeien

 

Een peren- of appelboom snoeien doe je in de winter, vanaf begin januari tot eind maart. Snoei niet eerder, de bomen zijn dan nog gevoelig voor ziektes, zoals vruchtboomkanker. Deze schimmelziekte kan de stam en takken aantasten en verspreidt zich vooral in november en december tijdens vochtig weer. Snoei altijd met droog weer en liever niet tijdens een strenge vorstperiode.

 

Tijdens de wintersnoei knip je dikke oude takken weg en spaar je de kortloten. Dit is het bloemhout. Let bij het snoeien goed op wat bloem- en bladknoppen zijn, bloemknoppen ‘staan’ op de tak en bladknoppen ‘liggen’ op de tak. Wacht bij twijfel met snoeien tot het voorjaar. De eerste knoppen in de boom die groen worden zijn altijd bloemknoppen. Bladknoppen volgen een week of twee later, stel het snoeien uit tot dit moment.

 

Laat een paar waterloten (rechte jonge takken) staan. Hierop ontstaan in het volgende jaar de nieuwe bloemknoppen.

Groeten Ben Onderkoffer,

Wie zaait zal oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snoei allen lange om hoog groeiende taken tot 3 ogen terug en knip 0,05 cm er boven af. Op een knop die aan de buiten kant zit.

 

Snoei dan alle takken die elkaar kruisen. En naar binnen groeien.

 

En snoei afhakende takken

 

In de zomer kan je nog een zomer snoei doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk gereedschap kan ik daarbij het beste gebruiken? Een vriend van mij die hovenier in opleiding is, raadde me ook aan om een aantal takken eruit te zagen, dat moet met een handzaag/telescoopzaag, neem ik aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gereedschap is een takken schaar. Een snoei schaar. En een boom zaag. Als je takken gaat knippen / zagen. Die je er helemaal af wilt hebben zaag tot aan het tak schoentje. Dat is de verdikking waar de tak uit komt. je mag tot 35 % van je boom snoeien.

Ik denk dat je ook een trap nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...