Ga naar inhoud

Zaai en stekgrond opnieuw gebruiken?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kan ik mijn zaai en strekgrond opnieuw gebruiken nadat ik mijn plantjes heb verspeend? Per slot van rekening staan ze er maar korte tijd in. Ben benieuwd hoe jullie dat doen.

Geplaatst:

Ik gebruik het opnieuw, heb ook wel eens gehoord van iemand die er kokend water over gooit om het te ontsmetten en het dan opnieuw gebruikt. Ik heb er nooit problemen mee, alles komt gewoon weer op.

Geplaatst:

Ik gooi die in een bak, meng met wat tuingrond en compost en gebruik ze om zaailingen van bv. sla op te potten voor ze de grond in gaan. Voor sla lukt het wel om oude stekgrond ook voor zaaien te hergebruiken, voor gevoelige plantjes zoals tomaten heb je naar mijn gevoel rapper problemen met stengelrot.

Geplaatst:

Als het een klein bakje is kan je het ook een paar minuten op vol vermogen in de magnetron zetten. Die warmte dood alle schimmels en eventueele beestjes.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Ik gebruik ook altijd verse, de oude strooi ik gewoon uit over de tuin. Maar zelfs met verse krijg ik er soms schimmel in (zeker als ik in WC rolletjes voorzaai) al is dat wel heel beperkt tot een miniem wit laagje op de bovenste korrels.

Geplaatst:

Dat het het papier opeet is goed hé, en ook de bedoeling, maar ik bedoelde dat er op de aarde soms ook een schimmel laagje komt en ik stel vast dat als zaden nog niet gekiemd zijn en er een dons laagje opkomt dat er geen groenten meer boven komen piepen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...