Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappelen te vroeg gepoot


aseel

Aanbevolen berichten

Heb al mijn aardappelen en uien gepoot..maar iedereen vind dat ik te vroeg ben..zit op veengrond. de structuur van de grond is goed.is niet nat .heb bedden gemaakt en had heel veel organische materiaal vorig jaar gestrooit.maar de temperatuur werk niet echt mee..wat ik me nu afvroeg of ze pootmateroaal aan het rotte is onder de grond.

 

Aseel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij maakt de soort (vroeg/laat) niet veel uit. Laat wil niet zeggen dat ze er laat in moeten maar wel dat het langer duurt eer ze klaar zijn... Als ze vorst voorspellen kan je eventueel afdekken met fliesdoek of een plastic zijl maar zo geweldig vriezen zal het nu toch ook niet meer wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelfs in de kas dekken wij de aardappelen nog af als er ook maar enigszins een vorstmelding op het weerbericht is.

Ben zelfs vorig weekend naar de kas gefietst om 10 uur savonds om af te dekken voor de zekerheid.

 

Als je dat doet, komt het wel goed. Aardappelplanten zijn toch snel vorstgevoelig hoor. kijk uit.

Na aankomend weekend is er voorlopig geen nachtvorst meer en wordt het wisselvallig met regen.

 

btw: de pootaardappelen zullen niet gaan rotten, het is de plant die snel bevriest

Groeten Ben Onderkoffer,

Wie zaait zal oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat je aardappels niet snel te vroeg kunt poten, ze wachten geduldig totdat het voor hen ideaal is om op te komen.

Bovendien komen er tijdens het voorjaar vaak op de meest gekke plekken aardappels op van hele kleine aardappeltjes die afgelopen jaar tijdens de oogst gemist zijn, die hebben de complete winter in de grond overleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat kan idd, maar het gaat hier om het groen dat bovenkomt: dat kan niet tegen vorst en als het bevriest/zwart wordt moet je aardappeltje opnieuw beginnen

afdekken met vliesdoek helpt iig tegen een graad of -2

laagje aarde ervover helpt ook, daar groeit ie wel bovenuit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen maandag de aardappels in de koude kas nog eens goed bekeken (in de kas vriest het tenslotte ook). Ze staan er in bigshoppers, voor de helft, of een derde gevuld omdat ik straks nog wil aanaarden, maar moet zeggen dat het loof al omhoog begint te komen.

 

Aanrader wat mij betreft. In de kas kan het kennelijk lekker vroeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...