Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

bijenvolk gezocht


Aanbevolen berichten

hoihoi lezer.

 

Momenteel hebben we meerdere bijenvolken te leen maar we willen nu graag gaan beginnen met ons eerste echte eigen bijenvolk.

 

Is er hier iemand die een volk over heeft die we over kunnen nemen tegen een financiële vergoeding of een ruil van het een of ander?

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel en we krijgen aan t eind vh seizoen een aflegger maar we zouden graag al wat eerder een volk willen overnemen.

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt, daarom nu op zoek naar een groter volk welke we eerder kunnen overnemen zodat we al aan honing kunnen denken

 

Zijn er eigenlijk imkers hier?

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek eens op internet bij imkervereniging, Nederland, België en Duitsland? Bij ons in de buurt zit vlak een vereniging en zijn imkers. Een kennis zijn vrouw is ook imker, maar die zal geen volk weg willen doen.

Maar er worden toch altijd wel meerdere koninginnnen geboren? En dan komt er een gevecht dat er een over blijft en die gaat zwermen? Is het niet dat de imker om die reden de anderen koninginnen met een paar bijen het volk splitst? Je wil toch niet dat je volk gaat zwermen en zo je volk kan verliezen? Is er geen regel dat de imker op ander grondstuk een zwermvolk vangt, die mag houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in ieder geval niet, ik had van de winter al aan mijn pa een bijenvolkje gevraagd, leuk buckfast volkje ofzo. Maaruh, veels te ingewikkeld voor het in zijn ogen nog steeds veels te kleine dochtertje. Twintig jaar, geleden als tienjarige snotaap hield het mijn aandacht al niet lang genoeg vast.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt, daarom nu op zoek naar een groter volk welke we eerder kunnen overnemen zodat we al aan honing kunnen denken

 

Zijn er eigenlijk imkers hier?

 

Mensen willen gelijk al zo'n kast voor de honing Pfff...??

Naast mij op de tuin zit een imker (broodwinning) en zoals je als deskundig imker misschien wel zult weten dien je vooral in een warm voorjaar vroegtijdig te inspecteren op 'koninginnencellen' Je kunt deze preventief verwijderen ter voorkoming dat het volk zich gaat opdelen en op deze manier eventueel ook 'last' kunt veroorzaken bij een ander. Als je ff wacht tot eind mei mits het goed warm wordt, dan hangt er sowieso in no time vanzelf een zwermend volkje in een van mijn fruitstruiken want die imker checkt zijn 20 kasten met de Franse slag, aan iedereen die wil beginnen met bijen laat een pb achter tegen die tijd wil ik graag dat je ze uit mijn tuin komt verwijderen want ik ben er super allergisch voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm sorry maar wat is er mis mee als we uitkijken naar een groot volk zodat we eigen honing hebben?

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker zo! Maar geen zorgen over onze toekomstige bijtjes hoor! We - nou ja, de boer- verzorgen al geruime tijd vier kasten en komend jaar krijgen we nog steeds zeer goede begeleiding van een zeer ervaren imker. Een ieder die ons en ons boerenerf kent weet dat wij alles met heel veel zorg, liefde en aandacht houden

 

Mocht er een collega-imker op het forum zijn die een kast over heeft of bijv stopt met imkeren, dan ontvangen we heel graag een berichtje. En anders zijn er idd nog andere mogelijkheden.

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is misschien verstandig om eerst de imkerscursus te gaan volgen,

hier krijgen de mensen die een cursus gevolgd hebben op het einde van de cursus een bijenvolk.

 

Een cursus volgen is noodzakelijk, bijen houden is niet zo simpel als je goed wil doen.

 

Overigens vliegen bijen niet op alle planten, hier had ik kast bijen laten plaatsen door mijn broer om mijn blauwe bessen te bestuiven.

 

Die bijen vlogen overal naar toe behalve naar mijn blauwe bessen, alleen de hommels hebben de bessen bestoven.

 

Als je een kast een meter verplaatst, of draait, als de bijen aan het vliegen zijn, dan vinden de bijen de kast al niet meer terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi, hi, volgens mij volgt Berijl al haar privécursus bijen houden, sterker nog, ze hebben kisten op het terrein staan. Beetje onzinnig om dan te zeggen dat ze eerst maar eens moet leren hoe je bijen houdt, want daar is ze al mee bezig.

 

Ik ken wel een imker, maar die doet het op kleine schaal. Dan is het de vraag of die bijenvolken 'over' heeft. Maar ik kan het vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi, hi, volgens mij volgt Berijl al haar privécursus bijen houden, sterker nog, ze hebben kisten op het terrein staan. Beetje onzinnig om dan te zeggen dat ze eerst maar eens moet leren hoe je bijen houdt, want daar is ze al mee bezig.

 

Ik ken wel een imker, maar die doet het op kleine schaal. Dan is het de vraag of die bijenvolken 'over' heeft. Maar ik kan het vragen.

 

Amen Jasmin Mocht je eens willen vragen, dan ben ik al een blij mens

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bijenkast die je hebt staan, moeten toch ook gesplitst worden? Kun je daar niet een koningin en wat bijen overnemen?

 

Vandaar mijn schrijven, of van die volkeren dat niet mogelijk is?

 

....en we krijgen aan t eind vh seizoen een aflegger ......

 

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar mijn imkers brevet gehaald en heb twee kasten in mijn tuin staan. Vanwege het mindere weer heb ik de voorjaarscontrole nog niet gedaan dus weet niet hoe ze de winter zijn doorgekomen. Helaas wil ik met drie of vier kasten de komende winter in gaan dus ik heb geen volken over.

 

Ik heb wel een contact die kasten verkoopt en ook volken. Haar kasten zijn zelf gemaakt en zijn dus goedkoper dan die van de NBV. Als ik me goed herinner zijn haar kasten €100 en een volk €80. Als je haar gegevens wilt stuur dan maar een pb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
Hi, hi, volgens mij volgt Berijl al haar privécursus bijen houden, sterker nog, ze hebben kisten op het terrein staan. Beetje onzinnig om dan te zeggen dat ze eerst maar eens moet leren hoe je bijen houdt, want daar is ze al mee bezig.

 

Ik ken wel een imker, maar die doet het op kleine schaal. Dan is het de vraag of die bijenvolken 'over' heeft. Maar ik kan het vragen.

 

 

Het heeft even geduurd, maar ik heb gisteravond pas de bedoelde imker gezien. Helaas, hij verkoopt geen bijenvolken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is een imker uit de buurt, en waarschijnlijk gaat hij een bijenkast bij ons op de tuin (niet op mijn moestuin, hoor) plaatsen, en gisteren hebben we een gesprek gehad over alle risico's met een kast bijen en bezoekers/gebruikers van de tuin. Het zal dan een zachtaardig ras zijn, en als er grote activiteiten (veel publiek) plaatsvinden, zal de kast een dagje elders geparkeerd worden. De imker zal degene zijn die de kast blijft verzorgen, het is alleen maar faciliteren van een mooie plek voor de bijen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een hobbyimker. Helaas geen volken 'over', omdat mijn volken helaas niet allemaal de winter hebben overleefd.

 

Nu een volk aanschaffen kan nog wat kosten, maar als je even wacht totdat de eerste volken zijn gaan zwermen, worden de volken goedkoper en kun je ze soms zelfs gratis afhalen.

 

Kijk eens op www.imkerforum.nl, hier is veel info te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...