Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Schimmel in turfbakjes tijdens kweek

Markie

Aanbevolen berichten

Ik heb 6 en 7 april diverse zaden in turfbakjes gedaan. Daarin potgrond gemengd met brekerzand. Nu lijkt het of er lichte schimmel op staat. Vooral op de randen van de turfpotjes. In de koude kas heb ik hetzelfde grondmengsel in kunstig bakken gebruikt, daar geen problemen (laatste foto).

Is dit een vochtprobleem, grondprobleem of zou er een schimmel in de turfbakjes kunnen zitten?

image13741428661835.jpg

image72751428661838.jpg

image99561428661841.jpg

image44971428661954.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Had ik ook bij die potjes van de AH actie. Ik denk dat het komt door een combinatie van het materiaal dat vergankelijk is en een grote hoeveelheid water, hier hebben de aubergine's zelf er eigenlijk geen last van. Zou ook kunnen dat de beker/het glas dat je gebruikte om water te geven niet helemaal proper was of zoiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

och ja, dat krijg je met turfbakjes he. Het zal nog wel veel erger worden ook. Onvermijdelijk. Dat is precies de reden dat ik niet van die krengen houd. Opzich is het volgens mij niet direct schadelijk voor je plantjes hoor, maar echt fris is het natuurlijk niet.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ik dacht er juist goed aan gedaan te hebben met zulke turfpotjes. Jammer van de zaden.

Zal ik alle turfpotjes weggooien en opnieuw beginnen om te voorkomen dat ik straks schimmel in de koude kas krijg op bijvoorbeeld de tomaten, of kan dit geen kwaad?

Als het zo nauw komt, dan vraag ik me af of ook de besproeiing in de kas beter met leidingwater kan of toch gewoon met water uit de regenton?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die schimmel heb ik ook bij mijn turfpotjes. Ik dacht inderdaad ook goed bezig te zijn door die dingen te gebruiken. Heb het niet weggegooid, maar in de tuin gezet en ik zie het wel wat eruit komt. Maar het is voor mij wel een reden om geen turfbakjes meer te kopen en ook geen turfblokjes (waar je een zaadje in kan doen). Ik hou het wel bij mijn plastic bakjes in het vervolg.

De tip van het kaneelpoeder ken ik niet, maar die ga ik straks proberen, ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...