Markie Geplaatst: 10 april 2015 Share Geplaatst: 10 april 2015 (aangepast) Ik heb 6 en 7 april diverse zaden in turfbakjes gedaan. Daarin potgrond gemengd met brekerzand. Nu lijkt het of er lichte schimmel op staat. Vooral op de randen van de turfpotjes. In de koude kas heb ik hetzelfde grondmengsel in kunstig bakken gebruikt, daar geen problemen (laatste foto). Is dit een vochtprobleem, grondprobleem of zou er een schimmel in de turfbakjes kunnen zitten? 10 april 2015 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geertlaurent Geplaatst: 10 april 2015 Share Geplaatst: 10 april 2015 Had ik ook bij die potjes van de AH actie. Ik denk dat het komt door een combinatie van het materiaal dat vergankelijk is en een grote hoeveelheid water, hier hebben de aubergine's zelf er eigenlijk geen last van. Zou ook kunnen dat de beker/het glas dat je gebruikte om water te geven niet helemaal proper was of zoiets. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Cees Tabak Geplaatst: 10 april 2015 Share Geplaatst: 10 april 2015 Hier er ook last van gehad. Beetje zelfde conclusie als voorgaande spreker, maar voor de zekerheid toch alles wat geïnfecteerd was, weg gedaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mijke Geplaatst: 10 april 2015 Share Geplaatst: 10 april 2015 och ja, dat krijg je met turfbakjes he. Het zal nog wel veel erger worden ook. Onvermijdelijk. Dat is precies de reden dat ik niet van die krengen houd. Opzich is het volgens mij niet direct schadelijk voor je plantjes hoor, maar echt fris is het natuurlijk niet. Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 11 april 2015 Share Geplaatst: 11 april 2015 je kunt de volgende keer perspotjes maken van schone potgrond of goed gewassen plastic trays van een tuincentrum Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Markie Geplaatst: 11 april 2015 Auteur Share Geplaatst: 11 april 2015 Ok, ik dacht er juist goed aan gedaan te hebben met zulke turfpotjes. Jammer van de zaden. Zal ik alle turfpotjes weggooien en opnieuw beginnen om te voorkomen dat ik straks schimmel in de koude kas krijg op bijvoorbeeld de tomaten, of kan dit geen kwaad? Als het zo nauw komt, dan vraag ik me af of ook de besproeiing in de kas beter met leidingwater kan of toch gewoon met water uit de regenton? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Stan Geplaatst: 11 april 2015 Share Geplaatst: 11 april 2015 Strooi er wat kaneelpoeder over en je hebt geen last meer van de schimmel. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Markie Geplaatst: 11 april 2015 Auteur Share Geplaatst: 11 april 2015 Gedaan, dank voor de tips allemaal. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Flup Geplaatst: 11 april 2015 Share Geplaatst: 11 april 2015 Die schimmel heb ik ook bij mijn turfpotjes. Ik dacht inderdaad ook goed bezig te zijn door die dingen te gebruiken. Heb het niet weggegooid, maar in de tuin gezet en ik zie het wel wat eruit komt. Maar het is voor mij wel een reden om geen turfbakjes meer te kopen en ook geen turfblokjes (waar je een zaadje in kan doen). Ik hou het wel bij mijn plastic bakjes in het vervolg.De tip van het kaneelpoeder ken ik niet, maar die ga ik straks proberen, ben benieuwd! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
gerritr1955 Geplaatst: 11 april 2015 Share Geplaatst: 11 april 2015 Bij potgrond uit zakken komt het ook voor is mijn ervaring. Quote Hortus est amicus meus. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.