timvk2000 Geplaatst: 14 april 2015 Share Geplaatst: 14 april 2015 ik heb sinds kort een blauwe honingbes in mijn tuin.echter staat op het infokaartje bijna geen informatie.nu vraag ik me dus af: hoe groot word zo'n struik. (ik heb het ras Fialka)heeft de struik veel zon nodig en moet je hem langs een rek leiden of is het een struikplant?hij wordt trouwens verkocht met alle takjes bij elkaar gebonden met een touwtje, moet ik dit laten zitten of verwijderen?heeft iemand hier ervaring mee?ik hoor het graaggroetjes tim Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 14 april 2015 Share Geplaatst: 14 april 2015 google? touwtjes er wel af halen, ja, krijgen alle blaadjes zon = groei Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Missmass Geplaatst: 14 april 2015 Share Geplaatst: 14 april 2015 Hij wordt ongeveer een meter hoog, maar er moet wel een struik van een andere honingbes-soort bij anders krijg je geen vruchten. De struik is namelijk niet zelfbestuivend. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
windindewilgen Geplaatst: 14 april 2015 Share Geplaatst: 14 april 2015 ik heb ze ook staan maar bij mij valt de opbrengst erg tegen, ondanks verschilllende soorten. groet van wim Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
timvk2000 Geplaatst: 14 april 2015 Auteur Share Geplaatst: 14 april 2015 bedankt voor de informatie!is het beter om twee soorten bij elkaar te zetten?of komen er ook vruchten aan met maar een struik? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
windindewilgen Geplaatst: 14 april 2015 Share Geplaatst: 14 april 2015 niet ieder ras bstuifd het andere ras. ik zou 3 rassen planten. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 14 april 2015 Share Geplaatst: 14 april 2015 linkje gelezen? Honingbes FialkaLonicera kamtschatica 'Fialka'Een gecultiveerde honingbes. Geeft meer bessen van een hogere kwaliteit dan de wilde honingbes. Plant samen met de honingbes 'Morena' voor de beste bestuiving.De honingbes is een struik van ongeveer 60cm. hoog met blauwe, langwerpige bessen. Hoewel niet iedereen ze vers lekker vind zijn ze geliefd voor verwerking in jam. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Goldfish Geplaatst: 14 april 2015 Share Geplaatst: 14 april 2015 Bestuivingsschema's voor Honingbessen zijn erg moeilijk te vinden en je kan er inderdaad beter maar drie neerzetten en vervolgens het beste er van hopen. Maar goed over Fialka en Morena is nog dit te melden: - beide in 1992 geïntroduceerd door de Russen, maar zeker Fialka is al een oude selectie.- Morena: 1,2 - 2,4 kg per struik wat omschreven wordt als een gemiddelde opbrengst.- Morena rijpt middentijds, Fialka laat De Canadezen timmeren de laatste 10 jaar hard aan de weg en proberen hun eigen kruisingen (deels Russisch, deels Japans materiaal) onder de naam "Haskap" aan de man te brengen. Zowel smaak als opbrengst zouden deze duidelijk beter zijn dan de oudere Poolse, Russische en Oekrainse rassen. Zie ook de ervaringen van "Honingbes" elders op het forum en zijn/haar verwijzing naar een aanbieder in Wallonië. Een Poolse aanbieder heeft 14 rassen Oost-Europese in zijn assortiment voor prijzen rond de 5 eur/stuk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.