Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nectarineboompje snoeien/dunnen


Kleintje75

Aanbevolen berichten

Na n jaar met krulbladziekte en een jaar met vorstschade heb ik voor t eerst een enorme berg bloesem in mijn necarineboompje.

Dit kunnen nooit allemaal mooie vruchten worden denk ik, dus als er vruchten komen moet ik ze uitdunnen.

Ik heb gegoogled maar kon nergens echt een duidelijk en simpel antwoord vinden.

Wel kwam ik ook berichten tegen om ze na de bloei al deels terug te snoeien zodat er vanzelf minder vrucht aan zit.

Kan iemand in jip en janneke taal uitleggen waar ik mn snoeischaar in moet zetten en hoeveel vruchten er moeten blijven hangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snoeien zou ik echt niet doen, in verband met de sappen die op gang aan het komen zijn. Het boompje zou er zelfs van kunnen afsterven. Ik zou eerst rustig afwachten hoeveel van de bloempjes daadwerkelijk bevrucht gaan worden, en dan heb je ook de vruchtrui nog.

 

Ik heb hier zelf een dwergboompje staan en ik dun persoonlijk nooit. Het boompje begint altijd met heel veel vruchtjes, maar de natuur regelt het hier zelf prima en de zwakste laat het boompje uit zichzelf vallen.

 

111198048698466263909791446419525n47921429042515.jpg

 

Nectarine326101429042532.jpg

 

Nectarines33781399292680.jpg

 

10603378744564188919224350899579506699930n74901415043229.jpg

 

105631487549449545478143920960900791999379n34001429042440.jpg

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb zelf de mening dat je wel kan/moet dunnen. A.....Door tijdig te dunnen, zo vroeg mogenlijk, voorkom je dat de boom energie stopt in vruchtjes die later afvallen.

B.....In sommige jaren hangen de vruchten zo dik dat het tenkoste van de kwaliteit gaat. Vele varkens maken de spoeling dun. Zelf dun ik op 15 a 20 cm uit elkaar. Dit hangt ook van de standplaats af! Op ongunstiger standplaats dun ik zeer ruim om de eetkwaliteit op peil te houden. Op zeer gunstige standplaats [veel warmte,veel zon en weinig wind] laat ik ze veel dikker hangen, gewoon een kwestie van uitproberen en leren. En proeven/vergelijken.

 

Licht snoeien kan nu prima, ikzelf hou max 1 cm dikte aan. Enkel bij kleine heel jonge boompjes snoei ik het eerste jaar niet. Vooral nu,warm droog weer is ideaal, de kans op bacteriekanker besmetting is dan zeer gering.

 

groet van wim

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

de takken die je weg snoeit tot max 1 cm aan het dikste eind. dikkere takken doe ik na de oogst. het fijne hout tijdens of gelijk na de bloei. dit geldt niet voor kleine boompjes met kluit die net geplant zijn. Daar doe ik het eerste jaar niets aan. als je die halveert heb je inderdaad kans op bloeden, de sapdruk kan erg sterk zijn in het vroege voorjaar. heb hier zelf helaas ervaring mee. boompjes geplant met blote wortel hebben hier geen last van. heb het nog nooit meegemaakt. en ik halveer soms de boompjes va 180cm naar 90cm. voor mini boompjes geldt de 1cm maat niet, anders hou je dan niet veel meer over.

 

groet van wim.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...