Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Op 7 maart jongstleden hebben wij aardappelen Frieslander en Raja gepoot. Deze zijn tot op heden nog steeds niet boven gekomen terwijl de aardappeltjes die ik een week of twee terug zette wel al boven komen. Nu heb ik de vroege aardappelen niet laten voorkiemen en de aardappeltjes die nu boven komen wel, maar is bijna zes weken niet heel erg lang om nog steeds geen blad te laten zien?

De aardappeltjes komen bij een verkoper van pootgoed vandaan, dus niet uit de supermarkt.

Ze staan op klei, circa 10 cm diep, en het heeft niet tot nauwelijks gevroren de afgelopen tijd. Er is ook niet buitensporig veel regen gevallen. We zijn van plan om vandaag of morgen even een aardappel op te graven om te zien wat er loos is met ze, maar wie heeft er ook een dergelijke ervaring dat het vrij lang duurt?

Posted

Is 10 cm diep voor de klei niet te diep? Ik zit zelf op zandgrond en bij mij vertelde een professionele verkoper 5 tot 10 cm diep.

Op zwaardere gronden raadden ze 5 cm aan.

Posted

Neuh hoor. Zitten hier ook op klei en het werkt als een tierelier. Heb zelf vroege op 10cm diepte (ongeveer) gezet en daar komen er nu van de 16, 3 van boven. Ik denk nog even geduld hebben en in de gaten houden. Bij ons ligt het aardappelveldje wel op een plek waar vanaf 9 uur 's ochtends de zon schijnt, kan zijn dat ze daardoor al boven komen.

We hebben de aardappelen wel voor laten kiemen, dus wellicht dat het daaraan ligt bij jullie.

“When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.”

Posted

Bedankt, ik ben weer wat gerustgesteld, het is dus niet overdreven lang dat ze niet boven komen. Wereld van verschil met de aardappelen die ik wel heb voorgekiemd.