Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Planten naast groententuin, voor het trekken van insecten?


tomvm

Aanbevolen berichten

allo,

 

Graag wens ik als beginneling wat informatie over planten rond de tuin.

 

Ik heb een groententuin van 4m x 4m, daarnaast een kleine grasstrook van 50cm en dan daarnaast een serre.

 

Nu zou ik graag iets op die grasstrook willen zetten, naast de serre.

 

Ik had het idee om hier kleurige bossen afrikaantjes te zetten, met het idee dat hier bijen naartoe komen en dat dat goed is voor de groententuin.

 

Echter wil ik zeker zijn of dit goed is voor de groententuin en of er eventueel andere planten (kleurrijke) zijn die hier goed (of beter) dienst kunnen doen.

 

Alvast bedankt.

 

Mvg,

Tom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je éénjarige planten of meerderjarige zetten?

 

éénjarig zet ik ook goudsbloemen, Oost-Indische kers.

Zijn beiden eetbaar, eens leuk voor in een salade ofzo en trekken insecten aan. De oost-indische kers wordt ook gezet voor luizen naar die plant te lokken zodat de rest minder last heeft van de luizen. Komen ook rupsen van de koolwitjes naar de oost-indische kers waarvan ik er sommige dood en andere erop maar laat doen.

Daarnaast zet ik ook nog enkele zonnebloemen (laat ik staan voor de vogels in de winter), zinnia's en tagetes.

Het zijn ook allemaal makkelijke planten om zaad van te nemen zodat ik niet veel moeite hoef te doen en toch staat je tuintje er tijdens het seizoen zeer kleurrijk bij.

 

Meerderjarig zou ik opteren voor kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanuit verschillende tuinboeken heb ik onderstaand lijstje gevonden, dat ik zelf ook in mijn tuin toepas:

Artisjok met Myosotis, Violen

Aubergine met Tagetes en OIK

Bieten met Nigella en Violen

Bloemkool met OIK en Eschscholzia

Bonen met Zonnebloem, Dille(!), OIK en Calendula

Broccoli met OIK, Calendula, Kamille, Dille

Courgette met OIK en Cosmea

Peulen/Erwten met OIK en Violen

Komkommer met OIK, Tagetes, Dille

Koolrabi met Kamille, Calendula, Dille, Eschscholzia

Paprika/peper met OIK, Tagets, Basilicum en Violen

Prei met Tagetes, Eschscholzia

Schorsenere met Nigella en Violen

Sla met Cosmea en Centaurea

Snijbiet met Calendula, Eschscholzia, Centaurea

Ui met Kamille, Tagetes en Calendula

Witlof met Kamille, Nigella Violen

Wortel met Kamille, Tagetes en Bieslook

 

Keuze genoeg voor een kleurrijk geheel!

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

super bedankt voor de tips allemaal

ga ik zeker kunnen gebruiken

 

voorlopig ga ik het dit jaar doen met eenjarige planten denk ik. ofwel een mengeling ofwel die oost-indische kers, dat is ook wel mooi

alleen lees ik hier dat deze luizen en rupsen aantrekken: gaat dat dan juist geen nadeel zijn omdat je die aantrekt?

 

bedankt allemaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

 

ik heb nu gekozen voor een mengeling van bloemzaden (eenjarige) die speciaal voor bijen zijn.

 

Maar ik lees precies ook dat deze makkelijk zich zelf uitzaaien. Bedoelen ze dan dat dit straks over heel onze gazon gaat staan als je niet oppast?

Hoe kan je het uitzaaien vermijden?

 

bedankt alvast

 

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verwelkte bloemen afknippen (alleen de bloemen niet de hele plant dan blijft er ook nog wat staan, tenzij de plant verder ook halfdood is natuurlijk) dan komt die niet in zaad te staan. Viooltjes zaaien zich hier wel verder in het gazon maar dat is niet erg want dat wordt gemaaid dus eigenlijk merk je daar weinig van (jammer genoeg want die mochten er van mij net wel in )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...