Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Perenboom met gekrulde blaadjes; wat is de oorzaak?

Tuinliefhebster

Recommended Posts

Onze perenboom heeft gekrulde blaadjes. Wie weet wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Ik hoop dat het niet al te ernstig is. De bloesem is inmiddels al wel uitgekomen. Ik zie veel mieren rondom de bloesem lopen, maar verder geen luizen o.i.d. Afgelopen twee jaar heeft de boom wel de perenpok gehad.

2015041912550493981429633559.jpg

2015041912551555331429633611.jpg

Aanvankelijk lijkt dit uitvouwen van het blad 'normaal' maar in dit geval zie ik toch iets manco.

Elk blad vertoond een iets omhoog krullende bladstand welke zich niet geheel openvouwt, opmerkelijk ook dat op de helft van het blad een deuk zit, net alsof je met duim en wijsvinger het blad bij elkaar knijpt.

Kan het zijn dat je zandgrond hebt?

Zelf denk ik aan Kali gebrek.

Bij een kaligebrek zouden de bladeren ook bruine / grijze randen moeten geven, en de kleur die ik hier zie is heel gezond. Ik zou toch echt even afwachten of het niet recht trekt, aangezien het zo normaal is voor perenbomen rond deze tijd van het jaar om gekrulde bladeren te hebben. Onafhankelijk van dat is bemesten natuurlijk een goed idee.

Edit: ik heb het ook nog even aan mijn vader gevraagd (die weet dit soort dingen altijd wel), kaligebrek zie je pas in een later stadium, bij het afharden van het blad. Als er een voedingstekort zou zijn dan zou stikstof logischer zijn, maar daarvoor is de bladkleur veels te goed. De lichte vervorming zou een teken kunnen zijn van de droogte van de afgelopen weken, in combinatie met een grond die slecht vocht vasthoud.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Meestal zie je kali gebreken pas ver in het seizoen, echter bij een langdurig tekort (uit vorige jaren) hebben vers ontluikende bladeren hier ook al last van en dit uit zich door omhoog krullende bladranden,.. pas later in het seizoen gedurende het afharden van het blad ga je pas de typische bladrandverdroging zien ...

• 4 years later...

zwarte (peren?) luis idd, zou er wel wat aan doen:afspuiten/wrijven of bekende middeltjes

boom is niet zo gezond denk ik dus goed verzorgen: water, compost, (kali? had je vorig jaar bruine bladranden? en nu veel in de lengte gekruld ouder blad?)

Edited by RobO

• 1 year later...
Op 21-4-2015 om 19:31, Frank Houweling zei:

Bekend gevalletje 'Gieser Wildeman'? Dit ras doet dat heel erg.

Ik heb inderdaad een Gieser wildeman, en de blaadjes zijn allemaal vreselijk gekruld. Geen ziekte dus, en niets aan doen?