Geplaatst: 25 april 201510 j Vorig jaar had een stukje tuin waar niks mee gedaan werd. Dit stukje is voor het raam, dus van binnen goed te zien. Eigens rond mei was er bij mijn ouders om de hoek een marktte waar ze allemaal gekweekte plantjes weggaven of ruiilde. Aangezien dochter gek is op komkommer, een paar komkommerplanten meegekregen en ook wat tomaat. Zo zijn de eerste groentes binnen gekomen. Dit vonden de kids ook leuk om zien te groeien. Dus dit jaar weer een stapje verder. Aangezien ik wil afvallen en veel salades eet, wil ik alles zelf kweken zodat ik het niet hoef te kopen. Dus de sla, lente-ui, de komkommer, tomaat en ga zo maar door. Verder eten ze hier erg veel aardbeien, dus die ook veel staan. Mijn ouders hebben vroeger ook een volkstuintje gehad en aangezien mijn vader nogal mee helpt, denk ik dat hij het ook erg mist. Mijn moeder mist vooral een tuin om lekker buiten te zitten. Dus wie weet volgend jaar weer een stapje verder.
Geplaatst: 25 april 201510 j Omdat het leuk is. Waarom is het leuk? Ik vergeet de tijd in de tuin. Ik voel me trots als een moeder op haar kroost met de planten, echte kindjes. Qua financiën weet ik niet of ik de hoge huurprijs weer terug verdien met eten uit de tuin, ik denk het niet. Maar gezien het enorme plezier dat man en ik hebben in de tuin, weegt er niets anders tegen op. Hoi jasmin.Wat betaal je dan voor je stuk grond en wat is de afmeting.ik betaal voor bijna 100 vierkante meter 30 of 35 Euro.Daar overheen komt dan nog 15 Euro contributie van de vereniging. Ik heb zojuist weer 175,- euro overgemaakt, voor een totaal van 5 x 20 vierkante meter., 80 vierkante meter moestuin en 20 vierkante meter bloementuin. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 25 april 201510 j Enkele jaren geleden heb ik eens een zakje met zaaigrond en peperzaadjes gekocht in het winkeltje van het Museum van Natuurwetenschappen in Brussel.Dat was het begin.Enkele maanden later hebben we een moestuin gemaakt in de tuin en hebben we een serre gekocht.Ik heb een degeneratieve neuromusculaire aandoening, de moestuin is m'n enige bezigheid. Ik ga er dan ook 100% voor:)Ik kan alsmaar moeilijker stappen.Daarom hebben we in de serre en moestuin leuningen gezet. Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Geplaatst: 25 april 201510 j Omdat het leuk is. Waarom is het leuk? Ik vergeet de tijd in de tuin. Ik voel me trots als een moeder op haar kroost met de planten, echte kindjes. Qua financiën weet ik niet of ik de hoge huurprijs weer terug verdien met eten uit de tuin, ik denk het niet. Maar gezien het enorme plezier dat man en ik hebben in de tuin, weegt er niets anders tegen op. Hoi jasmin.Wat betaal je dan voor je stuk grond en wat is de afmeting.ik betaal voor bijna 100 vierkante meter 30 of 35 Euro.Daar overheen komt dan nog 15 Euro contributie van de vereniging. Ik heb zojuist weer 175,- euro overgemaakt, voor een totaal van 5 x 20 vierkante meter., 80 vierkante meter moestuin en 20 vierkante meter bloementuin.Waar in Nederland woon je dan want dat is wel heel duur Vind ikbij ons betaal je 0,30 cent per vierkante meter.
Geplaatst: 25 april 201510 j of het noorden van het land is nogal goedkoop misschien een nieuw topic aanmaken over de kosten van een volkstuin?edit: of in dit topic verder gaan https://www.moestuinforum.nl/topic/825-volkstuinverenigingen-prijzen-kosten-regels-en-meer/ 24 februari24 Feb aangepast door rorror Niet werkende link aangepast.
Geplaatst: 25 april 201510 j Waar in Nederland woon je dan want dat is wel heel duur Vind ikbij ons betaal je 0,30 cent per vierkante meter. tsja, wij zitten in Bloemendaal, hoogste inkomen/inwoner...maar betalen toch maar 155,- voor 200 meterwe spelen niet kiet met eten maar wel qua kwaliteit
Geplaatst: 25 april 201510 j Om van te genieten. Lekker buiten zijn. En een lang gekoesterde wens is in 2012 ingelost. Ik miste de smaak van de groente uit mijn kindertijd. Waar opa 1 hectare moestuin had. Waar wij als kind in speelde. En de hele familie uit ad.
Geplaatst: 25 april 201510 j Waar in Nederland woon je dan want dat is wel heel duur Vind ikbij ons betaal je 0,30 cent per vierkante meter. tsja, wij zitten in Bloemendaal, hoogste inkomen/inwoner...maar betalen toch maar 155,- voor 200 meterwe spelen niet kiet met eten maar wel qua kwaliteit Prijzen zullen afhankelijk zijn van de waarde van de grond. Hier in Utrecht, betaal je zo'n 1,50 euro de vierkante meter. Kom je buiten de gemeentegrenzen, daalt het al rap naar 50 ct tot 1 euro. In een groeistad als Amersfoort, zal de grondprijs ook hoog liggen, en dus ook hogere huren. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 25 april 201510 j Hoge prijs, maar ook hoge service... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 26 april 201510 j 1. Omdat de oogst zoveel lekkerder is dan groentes uit de winkel.2. Omdat het rustgevend werkt, zeker na een drukke dag/week.3. Maar de voornaamste reden is de huidige wens om over een aantal jaren te starten met gemeenschapslandbouw (CSA principe) en het huidige drukke management leventje gedag te zeggen. En als leek op het gebied van groente, grond, bemesting, etc. zijn een moestuin, dit forum en het handboek van Velt een geweldige manier om ervaring op te doen.
Geplaatst: 30 juli 201510 j "wij zijn alle twee boven de 65 jaar en dan heb je zeen van tijd (zegt men ) maar wij niet maar we vinden het altijd heel gezellig als we in de tuin bezig .Dan komt die eens praten of je gaat ruilen met iets wat je dubbel hebt
Geplaatst: 30 juli 201510 j Waarom ik moestuinier? Waarschijnlijk om alle redenen die al in dit topic genoemd zijn, maar de belangrijkste zijn toch dat kwa smaak niets op kan tegen versgeoogste, zelf gekweekte groenten/fruit/kruiden, en dat tuinieren een geweldig anti-depressivum is. Zoals al een paar mensen zeiden, is het heerlijk om de tijd te vergeten in de tuin, én dan met lekkere oogst thuis te komen. Zelfs als oogsten nauwelijks een optie is (einde winter/vroege lente), is het fijn om weer even in de tuin te zijn. Ik zou aan mijn redenen ook nog de volgende overweging van filosoof Julian Baggini uit zijn boek "Deugden van de tafel" toe willen voegen: in een moestuin ben je je heel bewust van de seizoenen, en van het feit dat élke dag anders is. Tis er nooit saai
Geplaatst: 30 juli 201510 j Mooie overweging Vuur! En inderdaad, ik heb mijn moestuin vooral voor het hoofd. Het is óf schoffelen óf piekeren. Sociaal is het niet, juist niet, want gewoon op eigen erf en ik gebruik mijn tuin vaak als excuus om weg te kunnen gaan. "Sorry, geen tijd, ik moet zaaien/wieden/inmaken". De tuin is mijn zingeving, ik ben helaas chronisch ziek en afgekeurd en hiermee heb ik naast het zorgen voor de kindjes en de dieren, het gevoel nuttig te zijn. En het is lekker en gezond natuurlijk!
Geplaatst: 31 juli 201510 j Geleefd worden tussen glas, staal, plastic en beton, bits en bites en kunstbloemen op een tafel met hapklare brokjes van de lopende band. Óf je eigen wortels tegenkomen in je eigen groentetuin, wroetend en ploeterend, moe en voldaan wordend terwijl je je dorst lest met een hap komkommer, weer een emmer vol lekkernijen meenemend. Niemand zegt dat je dat moet doen, je doet het als vanzelf zoals ze vroeger deden en zoals - aan het 'groeiend' aantal nieuwe deelnemers hier te zien - velen het weer gaan doen.
Geplaatst: 31 juli 201510 j Ik heb alleen mijn eigen tuin als moestuin, maar ik geniet er niet minder om.Zelf denk ik steeds van 'ik ga me inschrijven bij een vereniging', maar ik denk dat ik daar echt te weinig tijd voor heb eerlijk gezegd Maar ik doe het voor de rust, en omdat ik gewoon graag buiten bezig ben als het mooi weer is. en hoe mooi is het als je heel veel groentes zelf op kan kweken? Ik geniet er elke dag met volle teugen van (na een lange werkdag, en tot vervelends toe bij vriendin lief )
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.