Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

bonen worden wel erg hoog voorgeplant in potjes

ptenkate

Recommended Posts

Goedemorgen,

ik heb voor het 1e jaar een moestuin en nu heb ik de stambonen (haricot vert) al voorgepoot in potjes thuis, maar 6 bakjes hoor.

Nu schieten ze als kometen omhoog! Zie foto's . is dit wel goed of kan ik beter opnieuw beginnen?

ik weet dat het eigenlijk nog te koud is buiten voor de bonen, dus zal ze waarschijnlijk nog wel 2 weken binnen moeten houden.

2015042609223242171430041042.jpg

2015042609223747201430041045.jpg

Ik ben zelf ook beginner, maar volgens mij heb je hetzelfde 'probleem' als ik. Mijn zaailingen zien er ook zo slap en ielig uit. Ik heb gisterenavond het forum doorgespit en volgens mij komt dit door een combinatie van te warm/te weinig licht. Zoek maar eens op "fileren"

Krijgen ze wel genoeg zon?

3meter van het raam af is donker. Lijkt voor het oog licht maar dat is echt vele malen minder dan buiten.

Deze plantjes kunnen in pot al prima naar buiten. Snachts binnenhalen, of in ieder geval wanneer het gaat vriezen.

Of gewoon buiten opnieuw zaaien na half mei.

Als je nog zaadgoed over hebt zou ik nieuwe bonen poten en deze iele plantjes weggooien. De potjes met nieuwe bonen vanaf het begin aan een raam in het zonlicht zetten. Een boon die in het zonlicht boven de grond komt heeft daar geen last van , integendeel , en groeit vanaf het begin mooi stevig op.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

misschien kan je ze nog deels goed krijgen door wat koudere nachten, bij mij stonden ze in de veranda, gingen heel goed, maar heb er nu nog zitten

in de koude kas, gewoon tunnelserretje. Genoeg licht, en wat koudere nachten, ze doen het best wel goed hoor

• 2 weeks later...

Volgens mij is er niks mis met de bonen. Het zijn klimbonen, neem ik aan? De mijne zien er net zo uit, in het volle zonlicht op het Zuiden opgegroeid. Daar zet ik al mijn zaailingen en ik heb nooit last van fileren.

Hoe is het nu met de bonen??

edit:

Ik heb nog even je beginpost herlezen. Je hebt het over stambonen.... hmmm, weet je zeker dat het stambonen waren en geen klimmers? Voor klimmers ziet het er niet raar uit, die gaan hoog en hoog. Voor lage bonen is het niet ok.

Even foto gemaakt van mijn stokbonen:

klimbonen75471431324774.jpg

Edited by Guest