ptenkate Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Goedemorgen, ik heb voor het 1e jaar een moestuin en nu heb ik de stambonen (haricot vert) al voorgepoot in potjes thuis, maar 6 bakjes hoor.Nu schieten ze als kometen omhoog! Zie foto's . is dit wel goed of kan ik beter opnieuw beginnen? ik weet dat het eigenlijk nog te koud is buiten voor de bonen, dus zal ze waarschijnlijk nog wel 2 weken binnen moeten houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin167 Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Ik ben zelf ook beginner, maar volgens mij heb je hetzelfde 'probleem' als ik. Mijn zaailingen zien er ook zo slap en ielig uit. Ik heb gisterenavond het forum doorgespit en volgens mij komt dit door een combinatie van te warm/te weinig licht. Zoek maar eens op "fileren" Krijgen ze wel genoeg zon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ptenkate Posted April 26, 2015 Author Share Posted April 26, 2015 de zaaiingen staan ongeveer 3 meter van het raam af, maar de afgelopen 2 weken is het wel warm en zonnig geweest. Ze hebben dus niet in het directe zonlicht gestaan, zou het daarmee te maken hebben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 3meter van het raam af is donker. Lijkt voor het oog licht maar dat is echt vele malen minder dan buiten. Deze plantjes kunnen in pot al prima naar buiten. Snachts binnenhalen, of in ieder geval wanneer het gaat vriezen. Of gewoon buiten opnieuw zaaien na half mei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ptenkate Posted April 26, 2015 Author Share Posted April 26, 2015 dan is dat toch het probleem. weer wat geleerd! kan ik hier nog wat mee, of is het beter hier geen energie meer in te stoppen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Als je nog zaadgoed over hebt zou ik nieuwe bonen poten en deze iele plantjes weggooien. De potjes met nieuwe bonen vanaf het begin aan een raam in het zonlicht zetten. Een boon die in het zonlicht boven de grond komt heeft daar geen last van , integendeel , en groeit vanaf het begin mooi stevig op. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Demier Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Een oud gezegde is, EEN BOON MAG DE MEI NIET ZIEN.Hier worden de bonen pas na half mei in de regels gezet,na 1 nacht geweld te hebben in een pot water.gr Mat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jochenb Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 misschien kan je ze nog deels goed krijgen door wat koudere nachten, bij mij stonden ze in de veranda, gingen heel goed, maar heb er nu nog zittenin de koude kas, gewoon tunnelserretje. Genoeg licht, en wat koudere nachten, ze doen het best wel goed hoor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted April 26, 2015 Share Posted April 26, 2015 Zulke plantjes zou ik nu wel op de composthoop gooien en opnieuw zaaien,n denk niet dat daar ooit iets goeds uit voortkomt, de eerste blaadjes mogen maar een cm of twee boven de grond staan. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 (edited) Volgens mij is er niks mis met de bonen. Het zijn klimbonen, neem ik aan? De mijne zien er net zo uit, in het volle zonlicht op het Zuiden opgegroeid. Daar zet ik al mijn zaailingen en ik heb nooit last van fileren. Hoe is het nu met de bonen?? edit: Ik heb nog even je beginpost herlezen. Je hebt het over stambonen.... hmmm, weet je zeker dat het stambonen waren en geen klimmers? Voor klimmers ziet het er niet raar uit, die gaan hoog en hoog. Voor lage bonen is het niet ok. Even foto gemaakt van mijn stokbonen: Edited May 11, 2015 by Guest Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts