Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hallo!

Petra-uit-de-Stad

Recommended Posts

Ik wil mezelf graag voorstellen. Ik kom graag meeschrijven op het forum.

Mijn naam is Petra... Ik woon aan de rand van de binnenstad in Haarlem. Ik heb een kleine tuin op het westen waarin ik dit jaar voor de eerste keer zelf wat groenten en kruiden wil gaan telen. De aktie van de AH kwam wat dat betreft voor mij precies op het juiste moment. Met dank aan familie en vrienden heb ik dan ook alle tuintjes van de AH gespaard samen met extra zaden die ik gekocht heb.

Mijn tuin is maar klein, ik heb geen ruimte meer om groenten in de volle grond te telen en alles moet dus in bakken. In de winter komt er door de bebouwing praktisch geen zonlicht in mijn tuin. Vanaf maart tot oktober ligt de tuin behoorlijk in de zon. Het tuintje heeft een L vorm en de temperatuur loopt door de beschutting al vroeg in het jaar behoorlijk op. Groot nadeel is wel dat sinds ik hier woon een hevige strijd voer met de naaktslakken. Ik heb er werkelijk honderden! Ik heb wel het idee dat het langzaam minder aan het worden is.. ik probeer echt alles. Van biervallen naar korrels en deze week ga ik de tuin met knoflookwater besproeien. Een tip die ik op het internet gevonden heb. De eitjes van de slakken zouden hierdoor niet meer moeten uitkomen.

Ik ben een absolute noob als het gaat om moestuinieren. Ben op deze site terecht gekomen in de zoektocht hoe ik het beste kan omgaan met mijn nieuwe plantjes en zaailingen. Na een paar stil meelezen wil ik dan toch graag meedoen. Alle tips zijn dus van harte welkom!

Sommige dingen gaan goed, sommige zijn totaal mislukt. Een aantal weet ik eigenlijk niet wat ik ervan moet vinden.

Ik heb gisteren foto's gemaakt van alles wat ik heb. Hier komen ze;

0130ba6bdb32c889373c7aef93e4473f7397c4ff2c73931429967234.jpg

Mijn radijs.. Het eerste potje wat ik had van de Appie. Ontkiemd in de vensterbank boven de verwarming. En schoot direct als een idioot omhoog. Het zaaizakje wat meegeplant moest worden kwam mee de aarde uit. Ik helemaal blij dat het zo snel ging en de zaailingen deze pot gegeven. Wat ik, volgens mij, daarbij helemaal verkeerd heb gedaan is dat ik ze dieper had moeten ingraven. Aangezien de rode stengen bij het ontkiemen boven de grond stonden heb ik ze maar halverwege ingegraven. Dit had helemaal gemoeten denk ik nu? Later heb ik er extra potgrond bijgegooid. Ze groeien goed, maar ik vraag me af of er daadwerkelijk knolletjes ingroeien. Ik heb inmiddels nieuwe radijs gezaaid. Deze staat niet meer boven de verwarming en ga ik ook dieper ingraven.

018cd4a217910234279af0cdc689d2fe1e810875a973031429967760.jpg

Rucola. Zakje heb ik gekocht gelijktijdig met de radijs. Ook ontkiemd boven de verwarming in een oud tuinkers bakje. Royaal met de zaden gestrooid en omdat het bakje al snel veel te klein was overgeplaatst in een sinaasappelkrat bedekt met plastic zak. Inmiddels heb ik worteldoek gekocht voor de volgende kratje. Dit is niet ideaal, snap ik ook. De rucola doet het wel goed. Ik knip er regelmatig bladeren af die ik dan opeet

01e867c0e6588986ea80098747a0aae8b853760c2f49491429966175.jpg

Basilicum, dille, peterselie en selderij. Allemaal van de AH. De peterselie en selderij zijn nu een maand oud. Wat groeien die ontzettend langzaam. Misschien heb ik ze te lang in het turfbakje gehouden, eigenlijk omdat ik daar ook geen groei zag. De basilicum en dille doen het beter. Bij de dille sterft het kiemblad af maar zie ik iedere dag meer nieuwe bladeren. Ook de basilicum zie je groeien. Beide, naar mijn idee, wel erg langzaam. De planten staan overdag buiten en 's nachts binnen.

01e9ed023d14222c0011daf8252e2558ed4142a3a755841429970930.jpg

Wortel en lenteuit van de AH. Staat nu ongeveer 3 weken buiten.

019acc5decdc60b774175988421010ea833351649c13801429970745.jpg

Matador spinazie van de AH. Hangt in een balkonbak aan de schutting op t zuiden. Deelt de bak met de rucola van de AH

0108ff0bd09a8f5c764e4f21c45aed363fd398421482571429970837.jpg

01a7827c455c6d06e5ff195d6f5c9773e591b22e7515131429971118.jpg

Meikoningin sla van de AH. Waarschijnlijk wel de grootste mislukking. En ook alles fout gedaan wat fout kon gaan. Ontkiemd boven de verwarming en schoot direct door de lucht in. Daarna overplant in deze balkonbak (de lange steeltjes ingegraven) en de hele dag vol in de zon gehangen (schutting op de zuiden). Toen ik 's avonds in de bak keek was er niets meer van over . Tijd om mezelf te gaan verdiepen in het telen van sla.

Ik had de bak eigenlijk opgegeven, wilde er wat anders instoppen. Plotseling komen de slablaadjes toch nog tot leven. Ik laat ze dus staan en zie wel wat ervan komt.

Ik heb in de bak wel zaden van Rode kogel biet gedrukt. En ik had nog een tuintje meikoningin sla van de AH. Die is inmiddels ontkiemd (niet boven de verwarming) en ga ik dus totaal anders behandelen.

01530047210aa7e6fdd18891d70f041c142791332379931429966633.jpg

De tomatenplantjes van de AH. Ik heb later gegoogled welke soort het is. Het schijnt Balkonzauber te zijn. De plantjes zijn ontkiemd op 11 maart en staan sinds 23 maart allemaal in een eigen potje. Overdag zet ik ze in t zonnetje. 's Nachts zijn ze binnen. Ik had er best veel en heb ook inmiddels een aantal plantjes weg gegeven. Volgens mij doen ze het wel goed.

01433ba3b8385bb189e1fe327bf9eed2b2b2807e4847821430040659.jpg

Broccoli van de AH. Nog een verwarming verhaal. Ontkiemde heel snel en schoot de lucht in. Omdat het zoveel plantjes in een klein bakje waren en ze zo snel groeide heb ik ze vrij snel overgeplant. Een aantal hebben een eigen klein potje gekregen, een gedeeltje bij elkaar in deze bak en een flink deel weg gegeven. De lange sprietjes in een eigen potje werden erg lollig door mijn kat bevonden.. Die zijn dan ook gesneuveld in t bekkie van mijn kat. De groep bij elkaar heef dat overleefd, maar ik denk achteraf dat ik ze te snel heb afgehard. En het is niet handig dat ze bij elkaar in een bak zitten. Ze waren eigenlijk opgegeven, ze groeiden niet en het waren maar slappe sliertjes in een bak. Maar opeens leven ze op. Ik wil ze eigenlijk alsnog (dieper) verplanten in een eigen potje en kijken wat ervan komt. Ivm ruimtegebrek kan ik ze sowieso niet allemaal houden als ze het overleven.

014a73b1838c78d8448d2b4b7ece5e5186930fb96c85571429965855.jpg

Courgette Black Beauty. Het zakje zaad heb ik gekocht op de zaterdagmarkt. Ik ben verbaasd hoe snel het gaat. Op de foto zijn de 2 grootste 2 dagen ontkiemd. Ze staan in de vensterbank met een plastic deksel over de plantjes. Het grootste plantje heb ik gisteren verpot omdat hij helemaal tegen t dekseltje gevouwen zat. Vanochtend is t plantje alweer een stuk groter. Ik ben een groot courgette liefhebber. Hoop dus erg dat dit zo voorspoedig blijft gaan als dat het er nu lijkt uit te zien.

017e1a60e7d16e43ad0722cf687a6735a9034ae76c38051429968786.jpg

Mijn langzame groeiers van de AH. Bosaardbei gebeurt bijna niets. Tijm gaat ook super langzaam. Paprika ( volgens Google Yolo wonder) vind ik erg leuk om te telen. Helaas maar 1 plantje. Het tweede setje bladeren is zich aan t ontwikkelen. Tijd voor een nieuw potje wellicht. Aubergine ( schijnt ook Black Beauty te zijn) is eenzelfde verhaal als de paprika. Een favoriet plantje van mij. Het zijn er 5... ik ben benieuwd wat t gaat worden.. Verder staat er nog veldsla van de AH.

0133b815a01314c8c66146031a31234d7eca019b5b33681429971776.jpg

Op de voorgrond Bieslook van de AH. Zielige sprietjes die vannacht voor de eerste keer de hele nacht buiten zijn geweest. Daarachter prei van de AH. Behoorlijk veel zaailingen uit dat kleine bakje van de appie. Ik heb ze bij elkaar gezet in een pot. Ze moeten nog heel lang. Ivm ruimtegebrek delen ze hun pot.

Niet op de foto of genoemd maar wel gezaaid zijn nog chinese stamslabonen (zien eruit als haricot verts) watermeloen, dragon en knolvenkel.

Een aantal jaar geleden heb ik bij de buurtsuper een kiwi gekocht. Aan het einde van het seizoen zitten daar een hoop kleine zoete kiwi vruchtjes aan. Door dit forum ga ik er nu vanuit dat het kiwibessen zijn.

01e62b698c661f986d9885177f2ad411844acbbdc716431430042596.jpg

Groeten Petra

Hoi petra

welkom op dit leuke gezellige maar vooral ook informatieve forum.

De foto's beloven veel goed. Ik ben erg benieuwd hoe het je verder vergaat.

je kan een foto topic openen om je foto's daarin te zetten dit vinden veel mensen leuk. Het staat net onder het kopje voorstellen.

groetjes Jessica.

Hoi petra, supergoed bezig!

Bij mij duurt het ook allemaal enorm lang met het kiemen en opkomen enzo (ook bij (een gedeelte van) de AH potjes. Ik ben er nu achter dat mijn huis - zeker 's nachts - waarschijnlijk niet helemaal warm genoeg is. Hoe dan ook, blij te zien dat het bij jou bij de meeste dingen wel goed komt:). Succes!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Het lijken me inderdaad ook kiwibessen te zijn, waarschijnlijk zal de soort dan Issai zijn. Aangezien je niet spreekt over meerdere planten, is het een zelfbestuivend ras en het meest verkochte is dan Issai. Er zijn nog wel enkele andere zelfbestuivende rassen maar deze worden veel minder verkocht omdat het meestal alleen kwekers zijn die deze aanbieden.