Magnolia83 Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Hoi Allemaal, Wij hebben dus voor het eerst een kas. Had ik al gezegd dat we een kas hebben? We hebben dus een kas. Ben er een beetje blij mee. Maar goed, ik heb netjes, op aanraden van een kennis, temperzon gekocht. Want de kas mag natuurlijk niet te heet worden. Check, logisch. Maar wanneer brengen jullie die aan? Ik heb al een mooie tip gelezen over aanbrengen met een verfroller maar een topic over het wanneer aanbrengen kan ik niet vinden. Groetjes iemand die mega blij is met haar kas. Quote Gardening is cheaper than therapy.....and you get tomatoes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Wanneer je wilt. Ik heb het er nog van vorig jaar opzitten en dat bevalt me prima. Zolang het maar droog is als je het opbrengt en laat drogen. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnolia83 Posted April 29, 2015 Author Share Posted April 29, 2015 Bubbels, bedankt voor je reactie! Maar wanneer is de beste tijd dan? Want onze tomaten staan er net in, de kas is nog helder. Moet ik nu gaan temperen omdat ze anders verbranden of kan ik nog een paar weken wachten tot het echt warmer weer wordt? Want voorlopig vind ik het nog best koud. Quote Gardening is cheaper than therapy.....and you get tomatoes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Lokman Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Ik heb mijn eenruiters al gedaan .. heb geen glazen kas maar een plastic tunnen dus dah hoeft niet..mijn tuinburen hebben de kas ook al getemperd.. gewoon doen zou ik zeggen .. wel met droog weer dan hea Quote "Natura non nisi parendo vincitur " Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 wij doen het ook nu met Temperzon, kan geen kwaad en het wordt al gauw 30 graden in de zon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnolia83 Posted April 29, 2015 Author Share Posted April 29, 2015 Ah! Bedankt allemaal! Dan ga ik vrijdag eens aan de bak. Leuk! Nu al zin in het klusje. Quote Gardening is cheaper than therapy.....and you get tomatoes Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Ik heb voor een natuurlijke oplossing gekozen. Er staat een boom voor op de zuidzijde die nu pas in blad begint te komen. 's Zomers van ongeveer 11:00 to 15:00 geeft dit wat schaduw op de kas. Bevalt prima. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Ideaal als je zo'n boom hebt. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pirke64 Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Ik heb afgelopen woensdag schaduwdoek aangebracht in mijn nieuwe ACD kasje (net zo blij mee als jij geloof ik ). Het doek heeft metalen ogen en schuift over 6 lijnen zodat het een soort horizontaal gordijn is wat je open en dicht kan schuiven. Ideaal, maar wel vrij prijzig bij ACD. Wel is het mooie lichte stof met aluminium erin verwerkt. Geeft een mooie lichte schaduw zonder dat het echt veel licht tegen houd. Bij mij was al een aubergine plant aangetast door teveel zonlicht, met het zonnetje op de kas gaat het best snel. Daarom dus zo snel mogelijk temperen lijkt me. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Het moeten gebruiken van temperzon en schaduwdoek lijkt me alleen maar lastig en niet mooi om te zien. Ik hoop zoiets niet nodig te hebben door gekozen te hebben voor een kas met als dak gehamerd glas in combinatie met automatische raamopeners en een hordeur. De tijd zal het leren. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
pirke64 Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Ik heb ook twee ramen met automatische openers een hordeur en gehamerd glas in het dak.Maar de zon komt ook van opzij door de schuine wanden en zaailingen hebben daar wel last van totdat ze goed gewend zijn aan zon en temperatuur. Voordeel van mijn doek is dat je het dan eenvoudig terug kan schuiven. Dan kijkt het weer mooi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 Het moeten gebruiken van temperzon en schaduwdoek lijkt me alleen maar lastig en niet mooi om te zien. Ik hoop zoiets niet nodig te hebben door gekozen te hebben voor een kas met als dak gehamerd glas in combinatie met automatische raamopeners en een hordeur. De tijd zal het leren. Vorig jaar had ik een glazen kas met gewoon helder glas in het dak.Die hebben we rond deze periode al voorzien van schaduwdoek omdat de tomaten en peperplanten elke dag op apegapen lagen. Nu hebben we een kas met hamerslag glas, en geen centje pijn. Geen verbranding, niets. Gaat helemaal goed komen, het is met name de felle straling die door het dak komt waar mijn planten vorig jaar zo'n last van hadden, en met dat hamerslag dak breek je die straling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dries_86 Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 idem, heb ook zo een kas met gehamerd glas (ACD). Zou de felle zonnestralen breken, nog nooit schaduwdoek gebruikt (was bijgeleverd). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnolia83 Posted May 6, 2015 Author Share Posted May 6, 2015 Bedankt allemaal! De kas is inmiddels getemperd. Ik vind het wel wat hebben als ik eerlijk ben. We hebben bewust de gehele voorzijde open gelaten: die ligt op het westen en daar valt dus alleen wat avondzon naar binnen. Nu hebben we wat mij betreft het beste van twee werelden, schaduw bescherming van de temperzon maar vanaf het pad kijk je zo de kas binnen om al het moois goed te kunnen zien groeien! Quote Gardening is cheaper than therapy.....and you get tomatoes Link to comment Share on other sites More sharing options...
pirke64 Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Ziet er toch keurig uit zo, leuk dat je er van voor af nog goed in kan kijken.Ik heb het zoals onderstaand genaakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 ik temper nooit met kalk of zo. enkel luchten. het wordt dan wel erg warm, record 46C. ik maak dan 1 a 2 maal de zaak nat in de kas. en ik maak de folie pas in september schoon. tot nu toe prima, abrikozen, druiven, komkommers en tomaten in de kas. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts