Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien oogsten


freggel

Aanbevolen berichten

Ik heb een aantal aardbeienplantjes in de tuin staan. De planten van vorig jaar dragen veel vrucht. Nou zag ik dat 4 aardbeien al bijna rijp zijn, de rest is nog groen. Hoe lang kan ik de rijpe aardbeien laten zitten? Het liefste wil ik wat meer tegelijk oogsten (voor jam e.d.). Of moet ik de rijpe aardbeien er meteen afhalen omdat ze anders gaan rotten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb ik iets verkeerd gedaan als jullie al aardbeien hebben. We moesten toch tot eind mei de bloemen eruit halen?

Ik heb zelfs nog geen nieuwe bloemen...............

En je aardbeien zijn wel doordragers hoop ik? Dan kun je inderdaad wel de bloemen eruit halen, maar dat hoeft niet! Ik heb alleen de allereerste bloemetjes eruit gehaald. Maar als je nog vaker de bloemetjes eruit haalt, zullen de planten zelf groter worden, en als je dan daarna de bloemetjes wél laat zitten, zullen het er ook gelijk een heleboel zijn. Het is dus net wat je wilt.

Ik zelf vond het leuk om nu alvast aardbeien te hebben (1 is al bijna rijp en dan nog een stuk of 10 die nog vrijwel wit zijn ) maar dat houdt dus wel in dat mijn plantjes minder energie in de groei van de bladeren ed steken dan jouw plantjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wou ik het weer een beetje calorie-arm houden, gooi jij er weer een lading lange vingers tegenaan, Jorieke.

Trouwens zo ken ik er nog een.

"De lange vinger-taart" van mijn oude buurvrouw, heel veel boter, nog meer advocaat en een beetje cognac, jammie.

Nu ga ik eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Nog een vraagje over het invriezen van de aardbeien:

Gisteren heb ik mijn voorraadje uit de vriezer gehaald. Het viel me op dat de meesten heel zacht geworden waren. Kan dat kwaad? Ik heb er wel gewoon jam van gemaakt en die smaakt verder prima, maar ik wil het toch even weten voor de zekerheid...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest even Googlen op de terme coulie/coulis ... wat stom dat ik die nooit kende. Ik maak eigenlijk jam, om die weer te verdunnen naar behoefte... dus in een pannetje wat jam en water door elkaar kloppen totdat er een sausdikte ontstaat... lichtelijk opgewarmd. Werkt ook prima hoor, lekker warme saus door de vla bv.

 

Het verschil is dat de kant en klaar gebottelde coulis ook koud gegoten kan worden, gewoon direct klaar voor gebruik dus.

Hoe zit het met de houdbaarheid van deze sauzen? Als die ook tussen de 6 maanden tot een jaar is, stap ik over op het maken van de coulis, denk ik... Jam om de jam eten we nauwelijks... of niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze luchtdicht hebt afgesloten, kan je merken als het deksel is vacuum getrokken is, naar beneden dus.

En merk je ook bij het openen, soms met 2 een gevecht om het potje open te krijgen.

 

Doen ook zo tomaten in pot voor de soep, zijn langer houdbaar dan 1 jaar, maar dan zijn ze goed als op gewoonlijk.

Van vorig seizoen niet 1 slecht gehad, doe de aardbeicoulies-tomatencoulie kokend in de potjes, meteen deksel erop en omdraaien.

Doe ook op die manier peertjes ingekookt in suikerwater, ook heerlijk op ijscreme of vla (pudding voor de Vlamingen!)

 

Kook de aardbeien met suiker en de tomaten met zout, is me gezegd dat ze dan beter bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...