Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Nu nog gras naar moestuin?

Gowrilla

Recommended Posts

Mijn vrouw heeft plots nog een stuk gras vrijgegeven

Hoe pak ik dit best aan om er nu nog een perceel van te maken. Er komen courgette en pompoenen op.

Zou ik er nu nog karton en kompost opleggen. Of gewoon omspitten. Jullie advies zou geweldig zijn.

Voor de karton /compost oplossing lijkt het me te laat omdat je de pompoenen in mei al plant of zaait. Spitten is goed tegen de emelten , maar verstoort de grond wat meer.

Mijn oplossing: leg karton (en eventueel compost voor het aanzicht), maar maak gaten in het karton voor de planten. Steek dat stukje gazon eronder uit, en vul op met compost. Vinden courgettes en pompoenen heerlijk.

Op basis van mijn ervaringen verleden jaar, toen ik in diverse tuinen met grote hoeveelheden karton en compost tussen najaar en april/mei, de grond (met en zonder gras) voor moestuin heb voorbereid zou dit mijn advies zijn:

Karton + compost (als je genoeg hebt, ook een laagje eronder) en als het karton goed nat is, met een grondboor o.i.d. plantgaten boren, eventueel die opvullen met wat potgrond. Na planten flink water geven.

Het kan wel, maar karton is niet meteen verteerd en alles moet zich nog wat gaan "zetten". Compost is geen aarde en alleen niet echt een groeimedium, voordat het door bodemleven is veroverd. Dus misschien wat bijvoeden (koemestkorrels, verteerde paardenmest rondom de plantgaten of zo) en water geven, afhankelijk van de omstandigheden. Het zal wel goed groeien en vruchten geven, maar minder goed dan als je het in het najaar al had kunnen voorbereiden. Aardappelen zou nu een betere optie zijn nu, omdat ze het in de nog niet zo gezette bodem beter doen dan pompoenen en sneller diep wortelen en zo ook sneller bijdragen aan een samenhangende bodem. Het duurt even, een aantal maanden en in een droge periode wat langer, voordat de laag karton met compost geen aparte laag meer is, maar een echt vruchtbaar geheel gaat vormen met de bodem. Dan krijg je wel een heel vruchtbaar grondje vol bodemleven en een mooie structuur.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.