Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Veel brandnetels in de tuin

maggy

Recommended Posts

hallo even een vraagje wij hebben veel last van brandnetels in de tuin tussen het gras ondanks er kippen oplopen deze eten hier echt geen netels ik hoorde dat een gans netels eet is dit zo ik had er ook al aan gedacht om er kookend zout water over te gieten zal ik er dan voor een tijdje vanaf geraken wie geeft er mij tips ?

Als je overweegt om ganzen te nemen: dit heeft zijn voor en nadelen:

Het zijn net waakhonden: komt er iemand op het erf, dan slaan ze direct aan.

Ze kunnen nogal lelijk doen: sissen/blazen/bijten (en ze weten bij mannen precies waar ze moeten mikken om pijn te doen...)

De uitwerpselen zijn nogal nat en veel.

Of ze brandnetels eten kan ik zo niet voor de geest halen.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

ze staan mij niet echt in de weg maar ze storen ons wel want vliegt het zaad niet naar de buren enz een gans lijkt mij dan toch niet zo een goed idee zoutwater misschien eens proberen ? sproeistoffen niet want de kippen lopen er los

verleden jaar heb ik er netelgier van gemaakt maar we zitten hier tuin aan tuin en de buren vroegen waar die stank vandaan kwam de ton stond achter in onze tuin en als zij achter in hun tuin kwamen roken ze het verschrikkelijk

Beetje werk, dat wel, maar brandnetels zijn als onkruid vrij makkelijk aan te pakken. Het is geen echt wortelonkruid en meestal heb je de meeste wortels mee als een "bos" en daarmee de groeikracht van de planten al flink afgeremd. Zo doe ik het met succes in een groot gebied waar er veel staan.

1. In de winter of als ze net uitlopen, zeg tot april: rond de wortels met een spade pollen steken. De opvallend gele wortels heb je vrij gemakkelijk meest mee, als je de pol wat losmaakt en uitschudt. Echt diepe wortels lopen meestal niet opnieuw uit. Probeer de hoofdwortels te volgen naar nieuwe knooppunten en haal ze zo veel mogelijk weg. In het voorjaar lopen ze hier en daar klein opnieuw uit waar je een stuk wortel niet zag of het afbrak (lang niet alle wortels die je over het hoofd ziet of die blijven zitten lopen opnieuw nog uit!) en dan even opnieuw of met een schoffel af en toe bijhouden.

2. Rond deze tijd worden de planten al gauw 30 a 50 cm hoog en groeien met de dag hoger. Maar ze bloeien nog niet. Nu kun je ze met een spa net boven of onder de grond makkelijk horizontaal wegsteken, waardoor ze kort blijven. (Een bosmaaier o.i.d. kan ook, maar die snijdt minder diep en is minder effectief) Eventueel over enkele weken nog eens herhalen. Zo hou je ze in ieder geval kort en remt ze sterk af, deel wortels wordt uitgeschakeld, voorkom je bloei en zaadvorming en verspreiding, maar ze zijn niet weg (wel afgeremd). Dus methode 1 is dan tussen december en begin april ook nog nodig om ze echt weg te krijgen.

Verder goed in de gaten houden waar zaailingen bovenkomen en deze zo vroeg mogelijk verwijderen. (Gaat prima met een schoffel enkele centimeters onder de grond)

Als ze echt tussen andere gebruiksplanten groeien of tussen boomwortels, is het wat moeilijker. Probeer zo veel mogelijk de wat dikkere wortels te volgen. Die gaan deels diep (maar die lopen niet meer uit als je de bovenste 10 a 15 cm. kunt verwijderen) en deels over of net onder de oppervlakte als een soort afleggers...door die na te lopen heb je snel alle wortelpunten van waaruit ze groeien te pakken en een netelveld terug gebracht tot een vrij schoon stuk waar hier en daar nog een toef opkomt, die je dan nog eens op dezelfde manier aanpakt.

Als je dieren zoekt die netels lusten: geiten en ezels en - naar ik verneem - sommige pony's vinden ze prima op hun menu....

P.s. Je moet natuurlijk wel handschoenen aandoen waar de prik niet door kan en lange mouwen. Als ze wat hoger zijn, is een nylon regenjack een prima bescherming voor je lijf en armen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Je kunt er ook heerlijke soep van maken, of stamppot (van de topjes althans). Als je dan toch gaat snoeien, kun je het snoeiafval in elk geval nog deels gebruiken.

Paarden houden er inderdaad ook van. Ik knip de brandnetels regelmatig af en gooi ze in de paddock zodat mijn paarden ze op kunnen eten. Na een paar uur is de prik er al dusdanig vanaf dat zij ze kunnen eten (maar ik me er nog steeds aan brand...).

Brandnetels betekennen veel stikstof in de bodem. Dus wil je daar vanaf dan daar ook rekening mee gaan houden bij het mesten.
Er lopen kippen. Kippenmest, bevat dat niet veel stikstof?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

eten de kippen het niet op als de brandnetels afgemaaid zijn (dus los van de wortels)

paarden eten de distels ook als deze afgemaaid zijn en niet als ze nog gewoon intact op het land staan

het probleem is daar waar de netels staan komen we niet met het grasmachien je kent dat wel he het rommelhoekje achteraan tussen de berg kasseien die we ooit later nog eens nodig kunnen hebben

Dan kan het toch geen kwaad? Brandnetels zijn belangrijke waardplanten voor vele vlinders die je in je tuin ziet (o.a. atalanta, dagpauwoog, kleine vos, gehakkelde aurelia, landkaartje,... ) . Deze doen het al niet te goed de laatste jaren, dus je kan ze helpen door wat brandnetels te laten staan (ergens in hoekje) . Doe ik ook trouwens.