Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

jam maken

els

Aanbevolen berichten

Hallo!

een vraagje ivm het maken van jam.

Heeft iemand ervaring met volgende werkwijze (komt uit een weck/inmaakboek): warme jam in warme bokalen gieten TOT 1 CM onder de rand (en dus niet boordevol en op zijn kop zoals ik altijd deed). Daarna deksel op de pot schroeven en laten afkoelen.

Het gaat me dus vooral om die centimeter van de rand. Ik vraag me af of ik die jam dan (zoals nu) een jaar kan bewaren of dat de lucht die dan nog in de pot blijft mijn jam gaat bederven. Iemand op die manier al jam goed kunnen bewaren?

Vraagje in dezelfde trent: kool bewaren op zuur. Volgens het boek moet de kool (na een reeks bereidingen die er nu even niet toe doen) volledig onder de azijn gezet worden. Stel ik vul een bokaal met kool, azijn toe hij onder staat, maar de bokaal is niet volledig vol met azijn. bewaart de kool dan nog of tast de lucht bovenin de kool aan?

Dankjewel!

els

Link naar reactie
Delen op andere sites

Confituurpotjes worden meestal tot aan de rand gevuld met hete jam, gesloten en omgekeerd. Mijn grootmoeder deed dit soms anders, maar dan werd er een in azijn gedrenkt papiertje op de confituur gelegd of werd er een laagje parrafine op gegoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ik blijf altijd een cm onder de rand van de jampot, ik heb nog nooit hiervan nadelig iets gemerkt,

ik doe wel zo'n plastic stukje van zo'n rol erover en dan de deksel, maar het kan dus met gemak volgens mij.

nu ben ik wel een kookkluns maar de jam is goed en lekker en heb nog potten van jaar geleden en daar mankererd niks aan.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel allemaal voor de tips!

Ook voor mij was die cm onder de rand interessant omdat ik een grote "moser" ben (ik krijg die confituur nooit proper in een potje, zelfs niet met trechter ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik gistermorgen rabarberjam aan het maken was, dacht ik nog eens over het vullen van de jampotjes. Als je ze tot het randje toe vult heb je toch ook veel meer kans op overstromen (als bijvoorbeeld net de deksel er op zit), waardoor het minder lang houdbaar zou zijn? Ik heb weinig verstand en weinig ervaring met jam maken, maar dat was iets wat bij me op kwam tijdens het vullen van de potjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorieke, ik heb zo een blinkende grote jamtrechter van de Dille en Kamille. Moeder kon m'n gesmos niet meer aanzien ... Nu dus hopen dat die potten mooi gevuld geraken.

@Hanneke: probleem is inderdaad dat als ik de potten boordevol doe en er dan een deksel opschroef, er jam uitloopt. Die veeg ik wel af (ben een proper meiske), maar tussen de rand van de pot en het dekstel plakt dan toch altijd nog wat confituur. Die gaat schimmelen na een tijdje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees hier en daar steeds over inmaakringen, en dan niet die rubberen maar zien er uit als een deksel zonder bovenkant. Kan iemand mij vertellen wat daar de bedoeling van is? Ik kan t zo gauw niet vinden via Google.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jam maak dan vul ik altijd tot een cm onder de rand, ongeveer dan hè. Dan met een keukenpapiertje gedoopt in heet water de rand van boven en buiten goed schoonmaken, deksel erop en meteen omdraaien. Ik heb gelezen dat je de pot moet omkeren om de lucht die in de pot zit te steriliseren. Na 5 minuten moet je ook weer terugdraaien. Omdat ik altijd gebruikte potten heb vind ik het ook prettig om niet helemaal tot de rand af te vullen, ik heb zo het idee dat het minder schimmelt als de jam niet helemaal tegen de deksel zit. In ieder geval heb ik zelden schimmel oid en ik gebruik altijd van Gilse speciaal gelei ( 50% minder suiker). Ik heb nu aardbeitjes ( een beetje) en rabarber, heeft iemand ervaring met een mix van de soorten in een jam?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

appelvrouwtje, je kunt ook stukje plastic huishoud folie tussen pot en deksel doen, ik doe dat altijd omdat metalen deksels smaak kunnen veranderen en ik heb nooit schimmel.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...