els Geplaatst: 17 mei 2011 Share Geplaatst: 17 mei 2011 Hallo! een vraagje ivm het maken van jam. Heeft iemand ervaring met volgende werkwijze (komt uit een weck/inmaakboek): warme jam in warme bokalen gieten TOT 1 CM onder de rand (en dus niet boordevol en op zijn kop zoals ik altijd deed). Daarna deksel op de pot schroeven en laten afkoelen. Het gaat me dus vooral om die centimeter van de rand. Ik vraag me af of ik die jam dan (zoals nu) een jaar kan bewaren of dat de lucht die dan nog in de pot blijft mijn jam gaat bederven. Iemand op die manier al jam goed kunnen bewaren? Vraagje in dezelfde trent: kool bewaren op zuur. Volgens het boek moet de kool (na een reeks bereidingen die er nu even niet toe doen) volledig onder de azijn gezet worden. Stel ik vul een bokaal met kool, azijn toe hij onder staat, maar de bokaal is niet volledig vol met azijn. bewaart de kool dan nog of tast de lucht bovenin de kool aan? Dankjewel!els Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 17 mei 2011 Share Geplaatst: 17 mei 2011 Die jam wordt dan nog geweckt, toch? In een weck-pan? Azijn houdt de kool goed, ook met lucht er boven. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
els Geplaatst: 19 mei 2011 Auteur Share Geplaatst: 19 mei 2011 @ Jorieke, merci voor je reactie. Neen, die confituur, noch die kool wordt nadien geweckt. Probleem vor de kool of de confituur? Groetjes! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 19 mei 2011 Share Geplaatst: 19 mei 2011 Jam die je niet meer gaat wecken (in een weckpan), moet je volgens mij tot helemaal bovenaan vullen en snel sluiten. Jam die wel geweckt gaat worden, moet inderdaad 1 cm onder de rand blijven... Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
els Geplaatst: 19 mei 2011 Auteur Share Geplaatst: 19 mei 2011 ok! dankjewel, Iemand anders die deze techniek voor confituur wel al zo geprobeerd heeft? (anders hou ik me aan "potje vol en op zijn kop"). Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Claudia69 Geplaatst: 19 mei 2011 Share Geplaatst: 19 mei 2011 Confituurpotjes worden meestal tot aan de rand gevuld met hete jam, gesloten en omgekeerd. Mijn grootmoeder deed dit soms anders, maar dan werd er een in azijn gedrenkt papiertje op de confituur gelegd of werd er een laagje parrafine op gegoten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 19 mei 2011 Share Geplaatst: 19 mei 2011 O ik blijf altijd een cm onder de rand van de jampot, ik heb nog nooit hiervan nadelig iets gemerkt,ik doe wel zo'n plastic stukje van zo'n rol erover en dan de deksel, maar het kan dus met gemak volgens mij.nu ben ik wel een kookkluns maar de jam is goed en lekker en heb nog potten van jaar geleden en daar mankererd niks aan. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Hanneke91 Geplaatst: 19 mei 2011 Share Geplaatst: 19 mei 2011 Hier worden de jampotjes ook tot een centimeter onder de rand gevuld (met gloeiend hete jam). Daarna (schone) schroefdeksel er op en omkeren maar. Nog nooit problemen mee gehad . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 20 mei 2011 Share Geplaatst: 20 mei 2011 Maar waarom dan? Die cm? Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 20 mei 2011 Share Geplaatst: 20 mei 2011 Ja dat vroeg ik mezelf ook af, ik doe het omdat ik anders aan het knoeien ga, eigenlijk geen andere reden. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 20 mei 2011 Share Geplaatst: 20 mei 2011 Hihi, ok. Ik heb altijd geleerd dat het tot aan de rand moet, zo min mogelijk zuurstof er in. En de potjes zijn dan ook voller Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Hanneke91 Geplaatst: 20 mei 2011 Share Geplaatst: 20 mei 2011 Ik ken het eigenlijk niet anders dan tot een centimeter onder de rand, zo zagen de jampotjes gekregen van familie er ook altijd uit. Het scheelt inderdaad ook wel in morsen . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 20 mei 2011 Share Geplaatst: 20 mei 2011 met mijn mooie jam-vul-trechter mors ik nooit Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
els Geplaatst: 23 mei 2011 Auteur Share Geplaatst: 23 mei 2011 Dankjewel allemaal voor de tips! Ook voor mij was die cm onder de rand interessant omdat ik een grote "moser" ben (ik krijg die confituur nooit proper in een potje, zelfs niet met trechter ). Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 23 mei 2011 Share Geplaatst: 23 mei 2011 Wat voor een trechter heb je dan? Ik schep met een grote soeplepel, die precies 'in' de trechter past, en het gat van de trechter is GROOT, zodat dingen er niet overheen stromen of niet meer door kunnen of wat dan ook. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mispel Geplaatst: 24 mei 2011 Share Geplaatst: 24 mei 2011 Ik zou geen risico's en in beide gevallen de potten volledig vullen. Kan je niets kwaad mee doen, denk ik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Hanneke91 Geplaatst: 25 mei 2011 Share Geplaatst: 25 mei 2011 Toen ik gistermorgen rabarberjam aan het maken was, dacht ik nog eens over het vullen van de jampotjes. Als je ze tot het randje toe vult heb je toch ook veel meer kans op overstromen (als bijvoorbeeld net de deksel er op zit), waardoor het minder lang houdbaar zou zijn? Ik heb weinig verstand en weinig ervaring met jam maken, maar dat was iets wat bij me op kwam tijdens het vullen van de potjes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
els Geplaatst: 25 mei 2011 Auteur Share Geplaatst: 25 mei 2011 @Jorieke, ik heb zo een blinkende grote jamtrechter van de Dille en Kamille. Moeder kon m'n gesmos niet meer aanzien ... Nu dus hopen dat die potten mooi gevuld geraken. @Hanneke: probleem is inderdaad dat als ik de potten boordevol doe en er dan een deksel opschroef, er jam uitloopt. Die veeg ik wel af (ben een proper meiske), maar tussen de rand van de pot en het dekstel plakt dan toch altijd nog wat confituur. Die gaat schimmelen na een tijdje. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 25 mei 2011 Share Geplaatst: 25 mei 2011 Ik lees hier en daar steeds over inmaakringen, en dan niet die rubberen maar zien er uit als een deksel zonder bovenkant. Kan iemand mij vertellen wat daar de bedoeling van is? Ik kan t zo gauw niet vinden via Google. Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 25 mei 2011 Share Geplaatst: 25 mei 2011 Als ik jam maak dan vul ik altijd tot een cm onder de rand, ongeveer dan hè. Dan met een keukenpapiertje gedoopt in heet water de rand van boven en buiten goed schoonmaken, deksel erop en meteen omdraaien. Ik heb gelezen dat je de pot moet omkeren om de lucht die in de pot zit te steriliseren. Na 5 minuten moet je ook weer terugdraaien. Omdat ik altijd gebruikte potten heb vind ik het ook prettig om niet helemaal tot de rand af te vullen, ik heb zo het idee dat het minder schimmelt als de jam niet helemaal tegen de deksel zit. In ieder geval heb ik zelden schimmel oid en ik gebruik altijd van Gilse speciaal gelei ( 50% minder suiker). Ik heb nu aardbeitjes ( een beetje) en rabarber, heeft iemand ervaring met een mix van de soorten in een jam? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 25 mei 2011 Share Geplaatst: 25 mei 2011 Morgen of anders overmorgen wel... de rabarber staat al klaar, nog even de aardbeien gaan plukken... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 26 mei 2011 Share Geplaatst: 26 mei 2011 appelvrouwtje, je kunt ook stukje plastic huishoud folie tussen pot en deksel doen, ik doe dat altijd omdat metalen deksels smaak kunnen veranderen en ik heb nooit schimmel. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 26 mei 2011 Share Geplaatst: 26 mei 2011 @Hanneke: Tja Je moet ze inderdaad niet TE vol doen. Het is nog een hele kunst hoor... dat jam maken Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.