Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Geen bloesem kruisbes

Kleintje75

Recommended Posts

Ik heb een kruisbessenstruikje, nu voor het derde jaar.

Het eerste jaar zaten er wat vruchten aan, en verloor hij daarna al het blad door de bladwesp larven

Vorig jaar heeft hij geen vrucht gedragen, ik stak het toen op de vorst.

Nu dit jaar, heb ik helemaal geen bloesem gezien... hij staat wel mooi in het blad, maar ik vrees dat dit weer een vruchtloos jaar wordt...

Kan dit, en wat kan de oorzaak zijn??

Nee hoor, bij mij zijn alle aalbessen in bloei of in bloei geweest. Kruisbessen en Jostabes heeft nu kleine vruchten. Vorig jaar geplant (nieuwe tuin).

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Zelfs de stekken hebben bloemen en vruchtvorming gekregen hier. Ik zou het ook niet weten. In de schaduw deden ze het bij mij minder dan in de zon vorig jaar. De plant die toen in de schaduw stond had maar een paar bessen, en dit jaar helemaal vol. Zit in een pot, dus ik kan hem verplaatsen. Moeilijk te zeggen of dat de enige reden is, maar vorig jaar was hij al 4/5 jaar oud, dus ook geen jonkie meer. Volgens mij had ik hem vorig jaar wel beendermeel gegeven, mogelijk dit jaar het effect, of toch de meer zonnige plaats.

Hier ook praktisch geen bloesem gehad op het vorig jaar gevormde hout van mijn Invicta, terwijl de Hinnonmaki rood die er pal naast en op dezelfde manier gesnoeid is nu helemaal vol zit met vruchtjes. Zal wel per ras verschillen.