Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Oost-Indische kers zaaien

Raquette

Recommended Posts

Hoi! Gisteren op de mtfd heb ik wat zaad van Oost-Indische kers meegenomen. Geen idee welke kleur en of het een rankende of compacte soort is.

tuin22041529661429732825.JPG

Het bovenaanzicht van de tuin. Zoals je ziet is rond de moestuinbak langs de randen van de border nog wel wat plek, zeker vooraan. Mijn vraag: zal ik de O-I kers daar uitzaaien? Als hij zo groot wordt dat hij het hele pad overwoekert, kan ik 'm dan makkelijk afsteken en/of -knippen? Ik vind het nu zo kaal en ik vind deze plant erg mooi. Of kan ik 'm sowieso beter in koude bak voorzaaien?

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Hij kan ook leuk opgebonden worden tegen een schutting of paal aan.Ik heb ooit eens een keertje een plant voorgezaaid,in mijn tuin gezet,en nu komen elk jaar (nu dus) steeds weer kleine kiemertjes in mijn tuin boven,die ik dan weer op een gewenst plekje neerzet.

Als je ze wil intomen moet je wel zorgen dat je er vlot bij kan. Ik had ze vorig jaar tegen de afsluiting (kippengaas) aanstaan maar op slechts 10 centimeter van de courgette en wortelen vandaan en dan is het bijna niet te doen om die lange sprieten op hun plaatsen te 'dwingen'. Geeft wel een mooie schutting

Vreemd genoeg zijn er spontaan uitgezaaide Oost-Indischekers zaailingen bevroren tijdens die gemene nachtvorst van vorige week. Je zou denken dat een plant weet wat ze doet, en pas start als de omstandigheden juist en optimaal zijn.

Er zal nog wel genoeg zaad in de grond zitten dat later uitloopt. Ze blijven hier de hele zomer door uitkomen waar er plantjes hebben gestaan.

Hier heb ik de grond waar de plantjes vorig jaar stonden en waar letterlijke honderden zaden lagen eerst wat 'geoogst' en dan afgegraven (enkel de bovenste laag van een centimeter of 2 hoor) en die op de 'aarde voor later' hoop gegooid. Maar hier en daar komen er toch al wat spontane zaailingen op, de rest heb ik nu van de week voorgezaaid in potjes en die plant ik dan later weer uit kort bij de pompoenen.

Oost-Indische kersen zijn sowieso goede luizenvangers (spreekwoordelijk dan) en vormen ook (een beetje) een afleiding voor de koolwitjes. Zijn eigenlijk altijd goed Hier staan ze door de hele tuin, want ze zaaien zich inderdaad erg goed uit. Set it and forget it

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Vorig jaar ook in de tuin gehad (dit jaar weer gezaaid: hoge en lage): Uit nieuwsgierigheid de zaden eens geproefd: Oef dat was een heftig ervaring . Van de zaden kun je surogaat kappertjes maken had een vriendin gezegd (maar rauw dus niet aan te raden).

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Oost-Indische kersen zijn sowieso goede luizenvangers (spreekwoordelijk dan) en vormen ook (een beetje) een afleiding voor de koolwitjes. Zijn eigenlijk altijd goed Hier staan ze door de hele tuin, want ze zaaien zich inderdaad erg goed uit. Set it and forget it
En als je ze tegen kippengaas (wel max een 50cm hoog) laat aangaan dan vormen ze ook nog een windbreker voor de pompoenen en courgetten.

De combinatie van deze twee planten, wederzijds voordeel door hun nabijheid, creëert een gezonde omgeving die zorgt voor een betere productie. Capucijntjes trekken bladluizen aan en verjagen de wantsen van de Courgette.
Die verkopen ze zelfs in 1 zaadpakketje.

Tip: even voorweken voordat je ze zaait (net als bij erwten en bonen e.d.) scheelt een boel wachten.

hmmm had ik 24 uur eerder moeten weten. oke weer wat geleerd. Oost indische kers is EN eetbaar, en luizenvangers, en groeien nog harder dan kool, en moeten het liefst in de buurt van diverse planten. Ik heb ze nu in potjes gezaaid Kan ze dus overal in zetten. geen idee wat voor dit zijn maar ga ook mijn best doen. Joh zo spannend dit.

Hee vraagje dan nog ivm companion planting: ik zag net op een filmpje dat pronkbonen aan de voet graag veel vocht hebben, dwz dat je met veel compost of andere grondverbetering zorgt dat de grond aan hun voeten veel vocht vasthoudt. Ik heb dat niet gedaan maar zag daarstraks dat de planten aan een kant van de schutting, die aan de voet worden beschaduwd door een kerstroos, veel harder gaan dan aan de andere kant. Meestal valt de taak 'vocht vasthouden', bv. in de 'drie zusjes-constructie', toe aan pompoen of courgette. Zou ik O-I kers met zijn weelderige blad en kruipneigingen hier ook voor kunnen gebruiken?

Oh en Claudia doe ik ook. Ik plet ze en smeer wat van de pletprut - ja klinkt vies he? - rond de stengel. Werkt prima. Je wordt steeds minder poezelig als moestuinier:).

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com