Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Sluimererwten / peulen risico op kruisbestuiving?

Ellenliepoe

Recommended Posts

Goeden avond, ik hoop dat een doorwinterd tuinierder dot leest en mij kan helpen. Ik had nog heel erg oud zaad liggen van sluimerwten. Een soort die nog doorgegeven is van mijn overgrootvader. Dit zaad had ik vorig jaar geplant en enkel om zaad uit te halen voor dit jaat want zaad was al jaren oud. Ik vermoed dat het zo een 6!jaar bij mijn inmiddels overleden grootmoeder in de veranda heeft gestaan. gWonder boven wonder kwamen er toch een paar plantjes boven. Dit jaar kan ik dus zaaien om te oogsten. Maar ik wil echt wel deze soort behouden. Nu heb ik ook boter sluimerwten gezet en sugar snaps. Is er risico op vermenging of hoe dit ook noemt? Mss is dit een erg domme vraag maar ik wil het heel graag weten. Er hangt veel emotionele waarde aan vast. Alvast bedankt! Mvg ellen

Hallo Ellen,

Erwten zijn zelfbestuivend. Alleen insecten vormen een risico op kruisbestuiving. Het advies wat ik in het boek dat voor mij ligt vind (the manual of seed saving) is om minimaal 15 meter afstand tussen verschillende rassen aan te houden om kruisbestuiving te voorkomen.

Succes, en als je nog vragen hebt horen we het graag!

Kun je dan niet gewoon je sluimererwten die je voor zaad wilt laten staan met iets inpakken (pantykousjes, heel fijn gaas/net, papieren zakjes over de bestoven bloemetjes) en je zaailingen lekker verder laten doorgroeien? Het is ook jammer om mooie planten te rooien terwijl er best methodes zijn om planten niet ongewenst te laten bestuiven zodat je wel zuivere zaden krijgt en ook een leuke oogst.

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Ik zou ook alles mooi laten groeien en niks gaan omgooien hoor. Volgens mij laat je best uw lange rij staan en zet je dan een 4 a 6 planten 'wat afgezonderd aan het einde van uw rij' en pak* je deze samen in met insectengaas. Ze gaan zichzelf bestuiven dus je moet niet zelf met een penseel gaan rondlopen of er hommels indroppen en de beestjes kunnen niet per ongeluk toch gaan kruis bestuiven.

* 4 lange stokken een heel stuk de grond in kloppen als een wigwam boven de erwten en dan een gaas/oud gordijn op vast nieten, lijkt mij nog eenvoudig en praktisch haalbaar.

Hartelijk dank voor de antWoorden! Ik ken er allemaal niet zo heel veel van. Toen ik vroeger mijn grootmoeder verplicht moest helpen had ik er echt zen bloedhekel aan ik heb best wat zaad kunnen sparen van vorig jaar en nu heb ik toch wel een meter of vier staan van de oude soort. Daarnaast 2m sugar snaps en nog 2 m boter peulen. Ikndenk dat ik dan beter de boter peulen afdek met insecten gaas? Het is mss een beetje belachelijkndat ik echt dit ras wil

Behouden maar het is nog zoiets tastbaars aan mijn grootmoeder dzt ik er echt heel veel waarde aan hecht.