Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Koude Tuinkas?

Recommended Posts

Hallo! Wij zijn zelf in de achtertuin een koude tuin kas aan het opbouwen. De bedoeling is om hier groente en fruit in te gaan verbouwen het gehele jaar door, al zal het voornamelijk fruit gaan worden waarschijnlijk. Zit te denken aan cherry tomaatjes, mini komkommers, sla soorten, rode besjes, frambozen, bramen en aardbeien. Dit wil ik gaan doen in potten met potgrond. Alleen hoe werkt het dan qua bemesting? Heb wel van Pokon al moestuinmest gezien. Dit zou goed zijn voor groente en fruit. Wilt iemand mij hiermee op weg helpen alsjeblieft? Bemesten; hoe en hoevaak? Verpakking opvolgen of een andere 'gebruiksaanwijzing'? Heb er wel heeel veeel zin in!!

En hoe zit het met de potgrond? Kan ik deze eindeloos blijven gebruiken, of?

Jammer maar hier kan ik u geen goede raad bij geven, heb ooit eens één jaar kool en aardappelen in bakken geteeld en dat viel me erg tegen.

Voeding, water en temperatuur zijn zo vreselijk moeilijk te regelen.

Dat is wat ik ondervond.

Bessen welke normaal buiten groeien zullen het zeer lastig hebben in een kas, en al zeker in potten, denk ik toch.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Maar bij Jelle staat alles buiten toch? Ik wil gebruik maken van m'n kas ivm vogeltjes en dergelijke die alles op zullen eten. Ik ben vooral benieuwd naar hoe bemesten als je potgrond gebruikt

een kas is ideaal voor tomaten, komkommers enzovoort. voor vroege oogst worden aardbeien soms in kas gehouden (zoek maar eens op bato bakken) maar kunnen ook prima buiten.

waarom wil je rode besjes, frambozen, bramen in de kas zetten? die doen het ook uitstekend buiten de kas.

Ik ben heel bang voor vogels etc. dat ze gaan 'stelen'. Ik heb ruimte in de kas, dus waarom dan niet? De 3 fruitboompjes kunnen wel in de kas, toch? Het is in mijn situatie ook handiger als ik ze eenmaal moet opbinden etc. Kan ik stokken gebruiken of een soort gaas.

Ik ben heel bang voor vogels etc. dat ze gaan 'stelen'. Ik heb ruimte in de kas, dus waarom dan niet? De 3 fruitboompjes kunnen wel in de kas, toch? Het is in mijn situatie ook handiger als ik ze eenmaal moet opbinden etc. Kan ik stokken gebruiken of een soort gaas.

tsja, daar heb je netten voor, ik zou geen boompjes in de kas zetten, te warm, minder kans op bevruchting, teveel plaats nodig, wortelen kan niet zo breed/diep

Wortels kunnen niet zo breed en diep? Of ze nu in die pot in de kas staan of in die pot in de tuin. De wortels hebben evenveel ruimte lijkt mij?

Maar eigenlijk ging mijn vraag daar niet over... Weet iemand antwoord op mijn vragen?

Beebj

Neen potgrond kan je niet eindeloos blijven gebruiken tenzij je er elke keer nieuwe voeding aan toevoegt. Fruitbomen hebben een flink wortelgestel, net als bessen en doen het buiten gewoon beter tenzij je expliciet bomen voor in een kas hebt en dan nog moeten ze in de volle grond een pot heeft niet genoeg ruimte en mogelijkheid om als amateur de perfecte voedingsbalans te creëren.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

En potgrond bemesten, dat kan door het bovenop te strooien? Want echt er in harken gaat bv. bij aardbeien in de lange bakken niet gaan natuurlijk. Hoevaak bemesten? Hoeveel bemesten? En vooral, wanneer bemesten?

Volle grond heb ik geen mogelijkheid voor. Heb dus geen andere optie dan de potten.

Tegen rokende vogels zijn prima maatregelen te nemen buiten. In een kas kweken van kleinfruit, druiven uitgezonderd, is eigenlijk onzinnig. Frambozen of aalbessen in potten in de kas? Ik kan me niet voorstellen dat zoiets een succes wordt. Alleen aardbeien kan je vervroegen in de lente, maar daarvoor ben je nu eigenlijk al te laat, als je er nog mee moet beginnen. Ze doen het nu beter buiten de kas.

sokrates bedoelt volgens mij puur voor ontwikkeling van de aarbeien. Dwz dat je die kunt vervroegen door ze in de koude maanden vast in de kas 'tot leven te laten komen'. Omdat het nu al mei is heeft zo'n vroege start geen zin meer; dat bedoelt hij met 'te laat'. Verder kun je je aardbeien denk ik net zo goed binnen als buiten verder laten groeien. Ik heb zelf voor het eerste jaar aardbeien, dus ik zou je niet kunnen vertellen of die het in een kas ook doen. Tomaten en komkommers zijn in ieder geval erg geschikt voor in de kas.

Over potgrond: wat oa. loes zei; de voedingstoffen in potgrond zijn toereikend voor ongeveer zes weken (staat op de zak), daarna zul je moeten gaan bijmesten. Je kunt bv. een laagje van 5-10cm goede compost bovenop scheppen (hoef je niet onder te mengen) en dan als je geoogst hebt en/of de planten hebt gerooid, meer compost toevoegen en door de grond mengen. Bijmesten kan ook 1x per twee weken met vloeibare mest, opgelost in water, en dan zolang het bloeiseizoen duurt.

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Je kunt aardbeien vervroegen door ze in februari al in de kas of platte bak te zetten. Op die manier gaat de plant eerder aan de bloei. Dat kan soms echt een maand eerder zijn. Maar het wordt in principe geen grotere oogst. Mijn buurman doet dit ieder jaar met enkeldragers in de platte bak. Hij heeft meestal begin mei aardbeien. Als de oogst voorbij is, gaan de planten naar buiten.

Dank jullie wel voor de tips!!

Ik heb er echt heel erg veel aan!!

Het enige waar ik nu nog mee zit, zijn de 3 fruit boompjes; rode bes, framboos en bramen.

Deze staan ook in bakken met potgrond.

Alleen wat is een goede formaat bak per boompje?

En als ik het goed begrepen heb, kunnen deze absoluut NIET in de koude kas?

Ik zou ze in grote emmers van een liter of 20 zetten. Ik zou misschien ook iets compost doormengen, zodat ze langzaam steeds wat voeding kunnen opnemen en er een goede drainage mogelijk blijft.

Volgens mij weet niemand van ons precies wat er gaat gebeuren met een braam of framboos in een kas:). Het is heel ongebruikelijk, dat is alles. De plant doet het perfect in een koel klimaat en woekert vaak flink, waardoor het wat raar klinkt om zo'n plant in een kas te zetten. Maar zoals willy al zei; voor alles is een eerste keer, dus ga gerust je gang en laat ons meeprofiteren van je resultaten!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Ik heb zelf twee frambozen in grote potten laten staan in de tuin en twee in de volle grond.

Uit één pot is totaal niets meer gegroeid, uit de ander een armzalig spruitje.

Terwijl dezelfde frambozen in de volle grond, nu volop staan te woekeren.

De genoemde fruitsoorten zijn overigens geen bomen maar struiken.

Dank jullie wel voor de tips!!

Ik heb er echt heel erg veel aan!!

Het enige waar ik nu nog mee zit, zijn de 3 fruit boompjes; rode bes, framboos en bramen.

Deze staan ook in bakken met potgrond.

Alleen wat is een goede formaat bak per boompje?

En als ik het goed begrepen heb, kunnen deze absoluut NIET in de koude kas?

image30561431194983.jpgimage22831431194984.jpgimage75511431194985.jpgimage55371431194985.jpg

Ik zat te denken om de 3 fruitboompjes/struikjes in de wasmanden/wastonnen van de Action te plaatsen. Deze tonnen hebben een inhoud van 40 liter tot aan de rand, dus zou dan 30 liter potgrond in gaan. Denk dat dat wel goed zou zijn?? Iemand ervaring om deze tonnen als plantenbak te gebruiken?? Gaten kan ik er zelf inmaken aan de onderkant natuurlijk.

Hier ook de eerste aardbeien al in de kas. Alhoewel ze nog wel groen zijn hoor. Ik vind het alleen lastig. Want de aardbeien in de kas, hoe kan ik die bestuiven? Normaal doet de wind dat en de insecten, maar in de kas zijn beide factoren niet aanwezig. Tips??