Frans Posted May 17, 2011 Share Posted May 17, 2011 De perzikken hebben dit jaar tijdens de bloeiperiode supergunstig weer gehad. Gevolg is dat er veel te veel vruchtjes zijn aangezet . De eerste rui loste niet veel op en uit ervaring weet ik dat wat er nu hangt wel blijft hangen ook. Er zit niks anders op dan de bomen met de hand te dunnen want anders wordt het straks een massa minderwaardige perzikken en takken die door het grote gewicht gaan breken. Morgen dus maar perzikken dunnen , takje voor takje met de hand nalopen , en dat bij twee bomen met ieder een kruin van ongeveer 5 bij 5 meter . Ik ben er enkele uren zoet mee .Er zijn dingen die ik veel liever doe in de tuin. Zucht ... Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liesje Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 Wauw, ziet er goed uit zeg! Maar ik kan me voorstellen dat het moeten dunnen van je perzikjes niet leuk is...Ik vind overigens moeten uitdunnen (om goede lekkere vruchten te krijgen) uberhaupt niet leuk. Je weet wel dat het uiteindelijk ten goede komt van je oogst, maar ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 Ziet er goed uit idd! Wel een saai kusje.. Pruimen boom had er hier een tijdje terug echt honderden pruimen.... hebben niet uitgedunt Toen de takken het echt bijna niet meer volhielden hebben we ze er afgehaald (de takken inclusief pruimen) , en laten rijpen op het terras/gras, daar zijn ze als nog van groene harde pruimen, naar mooie lekkere pruimen veranderd Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 Kan je die takken misschien ondersteunen? Het is toch zonde als je zoveel perziken moet weggooien Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 Het is wel nodig, anders rijpen ze niet goed af. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 Wauw! Wat een luxeprobleem! Ik denk dat ik daar nog een hele lange tijd op moet wachten met mijn boompjes van pas 1 jaar. Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 19, 2011 Author Share Posted May 19, 2011 Kan je die takken misschien ondersteunen? Het is toch zonde als je zoveel perziken moet weggooien Ondersteunen is in dit geval geen optie Helly en weggooien is geen zonde . De bomen hun gang laten gaan zou ondanks ondersteuning door de toch nog brekende takken hun einde betekenen . Verder zouden de overblijvende perzikken door hun aantal van lage kwaliteit zijn. Het uitplukken zit er nu op maar een lichte napluk volgt komende week nog om het netjes af te ronden. Op de foto de meeste afgeplukte vruchtjes die na het harken bij elkaar gegooid zijn. Het geeft een goed idee van mijn 'perzikkenplaag' dit jaar. De oorzaak ... een zeer zachte en vorstvrije bloeiperiode met ruim voldoende bijen en hommels voor de bevruchting. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted May 19, 2011 Share Posted May 19, 2011 Wow Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted May 19, 2011 Share Posted May 19, 2011 Nog nooit zo'n luxe probleem gezien , top perzik bomen lijkt mij howel je verklaring van de zachte winter en bijenook klopt denk ik. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aislinn Posted May 19, 2011 Share Posted May 19, 2011 Jeee wat een hoop! Wat ga je daar nou mee doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 19, 2011 Author Share Posted May 19, 2011 Wat ga je daar nou mee doen?Composthoop. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts