Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardappelplanten onder water

Balto

Recommended Posts

Als het water binnen enkele uren of enkele dagen wegtrekt, is er weinig aan de hand.

Zo niet, dan wordt het toch tijd om eens nader naar je bodem te kijken......want dan is alle groententeelt moeilijk.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dankje, hopelijk trekt het dan snel weg..

Het stukje grond ligt op de laagste plek van de tuin (die loopt erg schuins af) aan de sloot. Helaas was dit niet anders en ik dacht beter iets dan niets. De grond moet inderdaad ook verbeterd worden! Dit is het eerste jaar.

Als ze lang nat blijven staan, krijgen de wortels geen zuurstof. De plant gaat rotten.

Aardappels zijn sterk (een stukje schil dat in de grond komt kan al een nieuwe plant maken) en overleven veel. Alleen dat vervelende schijnschimmel fytoftora ("aardappelziekte" of "de plaag") gooit vaak roet in het eten van een teelt. Maar daarvoor is het nu nog te vroeg...zou op den duur, over enkele maanden, misschien eerder optreden als ze lang vrij nat blijven staan. Weet je of andere jaren dat stukje grond langs de sloot lang overstroomd blijft? Veel kans dat het even niet weg kan na een hoosbui, maar wel weer vrij vlug in de bodem trekt. Het was droog en droge grond, vooral klei, die weinig organische stof bevat neemt dan het water niet meteen op. Op veel plaatsen was het erg droog en ook dat draagt niet bij aan een goede oogst van patatten. Op zich is deze regen een geschenk voor de moestuin....hier toch. Waar ik me het meeste zorgen over zou maken is dat het water over de grond stroomt en veel van de vruchtbare bovenlaag meeneemt (erosie).

Afhankelijk van de omstandigheden kun je draineren, een harde bodemlaag doorbreken en natuurlijk compost toevoegen overwegen om een beter grondje daar te krijgen. Ben wel benieuwd naar je verdere ervaringen!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik heb dit stuk nog nooit onder water zien staan. Echter was het toen wel een verwilderd stuk bomvol planten, dat voor zichzelf zorgde. De grond is klei, en als ik grondsoortenkaarten moet geloven zit er ook veen. Het was afgelopen tijd erg droog ja en het enige organische materiaal dat er tot nu toe in zit zijn de bladeren en stalmest die ik er begin dit jaar licht in heb gespit.

Het tuinbedrijf dat ons hielp was echt bagger. Ze gingen met een graafmachine aan het werk, elk stukje organisch materiaal werd van en uit de bodem gehaald. Ik wilde er een flinke lading compost doorheen vanwege de kleigrond. Maar 'compost gebruiken was het slechtste wat we konden doen, en deze grond al de beste grond die je kon hebben'. Maar 'wel elk jaar met de machine er doorheen anders kan je er geen gat meer in krijgen'. Mijn ouders volgden uiteraard het advies van de 'professionals' op en het originele plan ging niet door.

Ik was eigenlijk van plan te gaan mulchen met gecomposteerde stalmest. Maar dit lijkt mij, met kans op eventuele wateroverlast, niet milieuvriendelijk omdat de sloot ernaast ligt?