Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten in grote pot

Recommended Posts

Ik heb hier al wat research gedaan en ik ben al redelijk wat slimmer geworden mbt tomaten buiten zetten. Ik heb vooral gemerkt dat er veel voor en tegenstanders zijn

Nu heb ik hier nog een ronde pot staan met een diameter van ongeveer 50 cm en hij is ook minstens zo groot. Dus ik schat dat dat een pot is van zo'n 45 liter. Ik heb in de bodem wat gaten gemaakt (een viertal) van een dikke centimeter diameter en op de bodem wat kiezel gelegd zodat het water dat weg wil ook weg kan. De rest heb ik gevuld met universele potgrond voor moestuinen. Hierin wil ik iets van tomaten zetten. Moet ik dan nog een speciale meststof toevoegen?

Welke plant zou hierin mooi staan? Ik weet dat ik zo'n spiraal zal moeten zetten. Moet ik dan het plantje gewoon aan die spiraal vastbinden om de x centimeter en doet ie dan de rest vanzelf?

Welke variëteit zou in zo'n pot mooi staan? Is de pot groot genoeg voor een tomaat te zetten of is hij eerder "te groot" voor slechts 1 plantje? Ik lees hier soms dat in potten van 10 liter ook al tomaten groeien, maar dat lijkt me toch weinig (puur buikgevoel :P).

Hoelang moet ik trouwens nog wachten voor zo'n plantje buiten te zetten? Ik lees op sommige sites dat tomaten non stop 12 graden celcius nodig hebben (ook 's nachts) en op andere bronnen lees ik dat ze net sterker worden van wat nachten rond de 5 graden.. Zo wordt het natuurlijk wel moeilijk :P

Tips zijn welkom

Ik heb de knoop doorgehakt en ze buiten gezet. In emmers van de Action, 12 l.. Ze gaan allemaal als een trein. Inmiddels weet ik niet meer wat wat is. Ik zie wel.

Misschien kan je het zien bij mijn foto's. Tomaten, allerlei, gezaaid, Lidl enz.

99 cent voor een emmer en gaan met die banaan! Suk6!

Groet!

Ik heb me voor de tweede zomer aan tomaatjes gewaagd, vorig jaar alleen snoeptomaten, nu ook trostomaten erbij en wil ze ook naar buiten gaan gooien net als jij.

De snoeptomaten staan op de koude kamer in bloei nu, die zijn er al helemaal klaar voor. De grote tomaten ben ik nog aan het opkweken. Ik heb 30L potten gekocht voor ze en bamboestokken.

De snoeptomaten gaf ik geen extra vloeibare voeding, maar op een dag werden de onderste blaadjes geel en zag je hem met de dag ongelukkiger worden. Toch maar vloeibare voeding gekocht en nu zijn ze weer zielsgelukkig

En zou ik dan gewoon de plantjes die ik koop buiten zetten in de pot? Want meestal hangen daar nog geen bloempjes aan.

Zou ik dan een viertal planten in zo'n Kuip van 45 liter krijgen? En mag je mengen qua variëteiten?

Ik speel op safe, ben geen kenner.

Ik zaaide zelf allerlei tomaten, weet niet eens meer wat. En gooide ook zaadjes uit snoeptomaatjes rechtstreeks kn aarde. Keurig opgekomen!

Toen kocht ik voor 2 euro ook nog traytje plantjes bij de Lidl.

Ik word van al dat gegoogle alleen maar onzekerder en zie alleen maar meer apen en beren.

Kocht emmers bij Action, 1 euro, boorde er gaten in, potgrond en gaan met die banaan! LEUK MAN!

Voor mij is dit het eerste jaar en ik zie wel.

Uiteraard heb ik veel te veel plantjes maar die deel ik wel uit.

Heb je al foto's?

Bij " mijn seizoen"

Iedereen wil je graag helpen hier. maar zoekfunctie doet ook veel hoor!

Suk6

Benieuwd naar jouw tomaten!

Gr

Uit Delfzijl

er zijn meer opties dan de spiraal, maar een spiraal werkt wel makkelijk.

vastbinden is niet eens nodig. je leidt de hoofdtak midden door de spiraal heen. af en toe even controleren of hij nog mooi door het midden gaat en eventueel corrigeren.

tomaten buiten kan prima hoor. niet te vroeg in het voorjaar buiten zetten (te koud, dat heb je al gemerkt ). ander belangrijk punt is aardappelziekte/phytophthora. planten die nat blijven zijn extra gevoelig voor aardappelziekte. mocht je je daar nog niet over hebben ingelezen zou ik dat zeker even doen. naar mijn idee is het voor buitentomaten daarom extra belangrijk om te dieven. grote bossige planten drogen minder goed op en zijn daardoor gevoeliger voor de aardappelziekte. de planten ook niet te dicht tegen elkaar zetten, dus ook niet teveel in 1 pot (geef zelf de voorkeur aan 1 plant per pot maar ook daarover verschillen de meningen)

Inderdaad, het ergste wat kan gebeuren is dat je plantje het niet overleeft, nou, daar vergaat de wereld niet van

Ik doe ook maar 1 plant per pot en dief inderdaad. Op internet als je zoekt op tomaten dieven vind je er heel duidelijke uitleg over. Ik heb in de tuincentra vorig jaar ook een kant en klaar plantje gekocht... wat niet gediefd was zag ik later. Wat een ellende, dan weet je echt van gekkigheid niet meer wat nou weggehaald moet worden Dus beter gelijk dieven vanaf het begin heb ik geleerd!

Owhja en mijn ervaring is nu dus wel dat ze het op gewone potgrond niet (goed?) gaan doen. Dus ik zou wel eten kopen voor de tomaatjes!

Succes!

Ik heb nou voor het vierde jaar meerdere tomaten in een gewone balkonbak (60 cm). Tot nu toe altijd tomaten gehad.

Ze worden langs kippengaas omhoog geleid. Sinds vorig jaar weet ik wat dieven is, en de opbrengst was toen beter.

Ze staan in gewone potgrond, met een beetje mestkorrels.

Het kan dus wel in kleine potten/bakken.

Wanneer je de keuze hebt zijn grote potten/bakken of volle grond wel beter.

Allemaal bedankt voor de info. De weersverwachting tot de 15e zijn gunstig dus in principe zouden ze naar buiten kunnen.

Kga een paar kleinere potten (rond de 12 liter) vullen met potgrond. Voedingsstof voor tomaten kopen en plantjes kopen. Ga deze avond nog wat opzoekwerk verrichten omtrent het dieven en dan gaan we er gewoon voor.

Zal misschien binnenkort een blogje openen niettegenstaande dat er over mijn poging tot moestuin veel te vertellen valt

Heb je mij ook weer hoor. Dat dieven de aardappelziekte tegengaat is waar maar ook niet waar. Ligt eraan hoe je het doet namelijk. Door het dieven creëer je namelijk ook een wondje waar ziekteverwekkers heel makkelijk door binnen kunnen komen. En juist bij nat weer helen de wondjes minder snel. Anderzijds is het wel zo dat als je je tomaten niet onder een afdak of in de kas hebt het fijn is als je planten snel drogen, dus het is een overweging die je even moet maken. Zelf ga ik dit jaar aanzienlijk minder dieven. Wil je zo groot mogelijke tomaten dan is dieven een must, maar vind je kleinere maar meer tomaten geen probleem dan is dieven niet zo nodig. Het is de laatste jaren echt duidelijk geworden dat de dieven eigenlijk weinig energie onttrekken aan de plant. Ze compenseren hun aanvankelijke groei met later extra fotosynthese. Aan de dieven groeien uiteindelijk ook tomaten.

Temperatuurtechnisch kunnen de tomaten naar buiten, daar hoef je je heel niet druk over te maken.

Zelf teel ik de soorten waar ik op zeker vruchten van wil (omdat het een kruising is bijvoorbeeld en/of als ik zaden wil winnen) in bakken van 10 tot 15 liter. Geen mega opbrengst, maar ik heb inmiddels gemerkt dat (bij mij in elk geval) planten veel "veiliger" zijn in een bak of pot. Eenvoudig te verplaatsen, gerichter bij te voeden, dat soort dingen.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Ik heb wel een klein serretje met plastieken zeilen maar laatst was er een klein stormpje en hij vloog bijna weg, met al men gezaaide groentjes mee durf hem nu niet meer goed terug zetten laat staan er iets inzetten uit schrik dat bij de volgende windvlaag hij weer weg is..

Misschien wat meer piketten door het zeil in de grond steken en als ze wind voorspellen mss de potjes op de grond zetten zodat ze toch niet kunnen omwaaien.

Zal er eens over denken want blijkbaar is het gegeven dat de blaadjes droog moeten blijven wel van niet te onderschatten belang

Edit: nog een vraagje, heeft het nog zin om tomaatjes te zaaien of is dit hopeloos te laat?

Kleine tomaatjes (van die ministruikjes) kan je nog wel zaaien hoor. Ik vind het zelf te laat voor grotere tomaten, maar als je genoeg zaden hebt kan je het altijd proberen natuurlijk.

En een tomaat wordt niet stante pede ziek van een regenbui hoor. Vorig jaar kregen we na een hele warme periode een paar stortbuien en toen weer hitte. Dat is echt hét recept voor ziektes.

Overigens gister het dak weer opnieuw op mijn grote kas bevestigd. Die was een paar weken geleden met één ruk aan het vliegen gegaan.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Ik zou nog zaadjes gaan kopen hoor maar zit ik niks mee in als er nog een reeële kans is dat het lukt.

Welke soort zou ik nemen / heeft een goede kans op slagen?

Zou ik ze dan gewoon binnen laten kiemen op de vensterbank in kleine potjes tot ze een 20-tal centimeter zijn en dan buiten in de pot?

Voeding geven doen we pas als ze bloemetjes beginnen maken e?

Is er zoveel verschil tussen zaaigrond en potgrond?

Sorry voor de vele vragen en hartelijk dank voor de antwoorden!

@ Samni. Als je nu nog kans wilt hebben op oogst, kies dan een lage struikvorm die vroeg ( = snel) rijpt.

Bijvoorbeeld "Thumbling Tom" of "Tiny Tim" of "Sprite" of "Whippersnapper" of "Balkonstar" zijn gangbare rassen, die hiervoor geschikt zouden zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik kweek vrij veel in potten, zo dus ook mijn tomaten. Meestal zet ik twee planten van dezelfde soort in één 28 liter pot. De aarde bestaat uit een mengsel van nieuwe potgrond, cocopeat(kokosvezel) en compost. Ook voeg ik al een beetje biologische voeding toe, vooral omdat in de voeding die ik heb sporenelementen verwerkt zitten. Dat doe ik dus vooral om het bodemleven te stimuleren.

De tomaten bind ik gewoon op tegen een rechte stok met bindbuis, heb er nog geen problemen mee gehad. De potten staan tegen een muur op het zuiden en gaan meestal de schuur in als het regent. Kost enigzins wat werk, maar het helpt wel om de aardappelziekte buiten de deur te houden.

Ik kweek trouwens wel alleen maar cherry tomaten. Wellicht kan je niet meer oogsten, maar wel vaker/gespreider voor mijn gevoel. Vind ik toch net wat leuker! Zowel hogere soorten (2 meter) als lagere soorten (40cm).

Compost, mag dat dan gewoon zo'n zak zijn met universele compost die je overal vindt voor een paar euro? Heb ik tot nu toe nog nooit mee gewerkt.

Kokosvezel heb ik zelfs nog nooit van gehoord, waar koop je dat?

Kan ik gewoon de potgrond die nu in men pot zit gebruiken en daar bovenstaande bestandsdelen bijvoegen en inharken?

Biologische voeding, speciaal voor tomaten dan of gewoon een universele korrel? Ik heb op dit moment een zakje dat heel erg op volgende trekt:

Groente_Kruiden_AZ_750g_2d1-t-800x533.png

Kan je mij wat namen geven van varieteiten? Kan ik beetje gerichter zoeken naar zaadjes en plantjes.

@Weknow: bedankt voor je input, die namen voeg ik toe aan het lijstje. Bedoel je dan als ik ga zaaien? Ik veronderstel dat alle plantjes die worden verkocht op dit moment nog oogst kunnen geven, indien je ze goed behandelt :P

Voor compost gebruik ik inderdaad gewoon een zak uit het tuincentrum. Denk dat mijn aarde mengsel ongeveer voor 1/10e uit compost bestaat, maar of je nou iets meer of minder hebt.. zo'n exacte wetenschap is het nou ook weer niet Aan het begin van mijn 'tuin carriere' wou ik alles precies weten en heb ik hier ontzettend veel vragen gesteld.. Ondertussen vind ik gemakkelijk m'n weg na een paar seizoenen aanklooien en leren door dingen te doen.

Kokosvezel/cocopeat haal ik bij de Action. Zijn samengeperste blokken, 2 bakstenen groot gok ik. Een blok zet uit tot zo'n 7 á 8 liter (volgens de verpakking 10 liter). Cocopeat gebruik ik om ervoor te zorgen dat de aarde in de pot meer vocht kan vasthouden, zodat je minder snel last hebt van een slaphangende plant. Daarnaast klinkt de aarde daardoor minder in als de aarde wel kurkdroog wordt, waardoor de pot gemakkelijker nieuw water opneemt (i.p.v. het direct langs de aarde uit de pot te laten stromen).

Je zou nu nog eventueel wat compost over je aarde kunnen strooien. Cocopeat kan je onthouden als tip voor volgend jaar, heeft weinig nut om er op te strooien, of je moet het als bodembedekker willen gebruiken. Maak je in ieder geval niet te druk dat je dingen misschien fout doet; je doet voor zo ver ik lees niks fout De voeding van je afbeelding ziet er naar mijn idee goed uit. Er bestaat ook speciale tomatenvoeding, maar dit zal ook goed genoeg werken.

Extra tipje voor volgend jaar: geen prut op je terras? Leg een stukje worteldoek onder in de pot, dat voorkomt weer dat er aarde uitspoelt. Daarnaast gaan pissenbedden etc. daardoor minder snel in de pot zitten. Uiteraard kan je ook van die afwaterschalen gebruiken, echter is dat een prijzig grapje als je véél potten gebruikt...

Bij de keuze van mijn rassen hou ik niet echt rekening met de geschiktheid voor in potten. Echter zijn de Fuzzy Wuzzy (of Fuzzy Baby), Tumbling Tom, Tiny Tim en Donna F1 kleinere planten (30 á 50cm) die hier goed zijn bevallen.

Daarnaast heb ik dit jaar de Millefleur, Black Cherry, Snow Cherry, Dancing With Smurfs, OSU Blue en Gardeners Delight. Dat zijn planten die 2 meter kunnen worden en die zou ik nu zelf niet meer zaaien. Dancing With Smurfs en OSU Blue zijn blauwe/paarse tomaten, welk een aanzienlijk grotere uitdaging zijn dan de rest, daarvoor is het nu sowieso veel ste laat.

Ik zou een van de rassen uit Weknow zijn rijtje opzoeken en die zaaien. Mochten ze over een maandje nog te klein zijn, dan ben je in ieder geval een ervaring rijker en kan je altijd nog planten kopen.

Hartelijk bedankt allemaal!

Donderdag ga ik naar het tuincentrum om compost, een paar tomatenplantjes en een zakje met zaadjes. Dan vul ik drie potten met deze spullen en dan zien we wel. Hopelijk lukken de plantjes (om lekkere tomaatjes te krijgen) en het zaaien zien we wel als ervaring en kunnen we volgend jaar weer verder zien

Vandaag was de grote dag. Ben naar het tuincentrum gereden en heb drie tomatenplantjes gekocht. Jammer genoeg vond ik de hierbovenstaande variëteiten niet maar dan heb ik maar wat andere gekocht. Waarschijnlijk zullen deze nog tamelijk groot worden maar ik heb een spiraal in elke pot gezet.

Ik heb een geel peervormig snoeptomaatje gezet. Op foto's afgaande wordt dit geen heel grote plant. Heb ik dus ook geen spiraal bij gezet.

Dan een mini roma tomaat. Hierbij stond bij het kaartje dat je alleen de hoofdstengel moest ondersteunen maar dat dieven niet nodig was.

En dan nog een ander tomaatje waarvan ik de naam kwijt ben. Dit zal volgens mij wel een grote plant worden maar kan ik die, als die stilaan het plafond van men 1,8m hoge serre bereikt, niet gewoon afknippen zonder men plant te vermoorden?

Nu heb ik ze allemaal in een pot van 12 liter staan en dus met een spiraal erbij. Voor het water geven heb ik een fles van 0.5 liter bij in de pot gestoken om zeker de bladeren niet nat te maken.

Hopelijk gaat het nu eens lukken met de tomaten. Heb alle tips die ik hier gekregen heb beetje samengevoegd

Ik heb een fles vloeibare meststof voor tomaten gekocht. Wanneer begin ik dat in men water toe te voegen?

Als ik straks thuis ben zal ik op men pc wat foto's toevoegen

Op hoop vn zege!