Samni Geplaatst: 14 mei 2015 Auteur Geplaatst: 14 mei 2015 https://www.moestuinforum.nl/blog/Samni/ Hier zijn foto's te vinden! Quote
Erny Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 De gele klinkt als de Yellow Pearshaped tomaat en dat is een gewone stamtomaat die dus ook wel anderhalve meter of hoger kan worden. Ik begrijp dat je de nieuwe plantjes net in nieuwe potgrond hebt gezet? Daar zit dan weer voor ongeveer een maand aan voeding in. Daarná zou je kunnen gaan beginnen met bijvoeden. Quote
Samni Geplaatst: 15 mei 2015 Auteur Geplaatst: 15 mei 2015 Bedankt voor je feedback. Kan ik daar nu nog gewoon een spiraal bijsteken dan zonder de wortels te beschadigen? Dan zal ik binnen een maandje voeding in mijn gietwater beginnen toevoegen! Oh en mij kasje is maar 1.7 meter ongeveer. Kan ik dan, als ie beslist om toch veel hoger te willen worden, die gewoon afknippen met een snoeischaar, zonder echt aan kwaliteit in te boeten? Lijkt me eigenlijk van wel als ik logisch nadenk want als je zo'n groene tomatenkas koopt zijn die ook geen twee meter hoog. Quote
loes Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 Je kan gewoon een spiraal bijsteken. Die kleine wortelbeschadiging is niet erg. Als de tomatenplant te groot wordt kan je deze toppen (zoekwoorden zoals " tomaten toppen" geeft je vast meer info) Quote
Anne_** Geplaatst: 11 juni 2015 Geplaatst: 11 juni 2015 Mijn tomaten staan in een redelijke pot, maar staan met 4 bij elkaar.. nou was dat ook niet helemaal mijn bedoeling, maar toen ik ze uit elkaar wilde halen waren de wortels al zo'n wirwar dat ik bang was ze kapot te maken.. Ze lijken de laatste tijd een beetje ongelukkig, al ontstaan er wel bloemetjes.. nou begrijp ik uit de bovenstaande tips dat dat wel eens zou kunnen komen doordat er teveel plantjes in 1 pot staan? Zou ik ze alsnog beter uit elkaar kunnen halen en in eigen potjes zetten? Quote
geedee Geplaatst: 11 juni 2015 Geplaatst: 11 juni 2015 Laat de pot een uur in een volle emmer water weken en haal de planten dan (al rammelend met de wortelkluiten) uit elkaar; de nieuwe gevulde potten staan al klaar. Als dat niet te doen is, zou ik er gewoon 2 afknippen vlak boven de grond. Quote
dxnature Geplaatst: 17 juni 2015 Geplaatst: 17 juni 2015 Anne, ik heb de grote variëteiten in een 30 literbak staan en de kleine in een 12 liter emmer. Beide heb ik, op advies van een hobby tomatenkweker, de bakken en emmers opzij van 5 mm gaten voorzien op 2.5 cm van de onderkant. Hopelijk komt hier ook alles ok want het is mijn eerste teelt. Alles staat nu wel al drie weken prachtig in bloei en heb al een goed deel kleine tomaatjes aan de planten. Heb wel in februari gezaaid om er vroeg bij te zijn. Alle planten staan buiten op een zonnige plaats onder een kunststof afdak. Succes Quote
Anne_** Geplaatst: 25 juni 2015 Geplaatst: 25 juni 2015 Oké! Bedankt voor de tips allemaal! De eerste tomaten hangen er nu aan, en als veel water geef lijkt de plant vrolijker! Dus misschien toch maar even afwachten.. Quote
Kemu Geplaatst: 26 juni 2015 Geplaatst: 26 juni 2015 Mijn tomaten staan in een redelijke pot, maar staan met 4 bij elkaar.. nou was dat ook niet helemaal mijn bedoeling, maar toen ik ze uit elkaar wilde halen waren de wortels al zo'n wirwar dat ik bang was ze kapot te maken.. Ze lijken de laatste tijd een beetje ongelukkig, al ontstaan er wel bloemetjes.. nou begrijp ik uit de bovenstaande tips dat dat wel eens zou kunnen komen doordat er teveel plantjes in 1 pot staan? Zou ik ze alsnog beter uit elkaar kunnen halen en in eigen potjes zetten?Ik vind een 10L pot het minimum voor een tomatenplant, tenzij het een dwergtomatenplant is natuurlijk. Als het straks echt warm wordt en de planten meer vruchten gaan dragen zal de waterbehoefte alleen maar toenemen, al helemaal als ze onderling ook nog eens moeten vechten om water. Ik heb vorig seizoen wegens ruimtegebrek 2 tomatenplanten in een 12L emmer geplaatst en ik zou dat je niet aanraden. Veel vruchten van die 2 planten hadden bloesem-end rot omdat ik het niet kon bijhouden met water geven en de planten continue uitdroogden. Daarnaast gaven de planten die met z'n tweeën in een pot stonden ook minder trossen dan de planten die in aparte potten stonden. Dit jaar staan alle planten in 15L potten en ik heb tot nu toe slechts 1 á 2 keer per week water hoeven te geven, echt ideaal. Als je planten in een 40/45L pot staan dan zou ik niet de moeite nemen om ze uit elkaar te halen. Is je pot echter kleiner dan zou ik toch proberen om de planten in aparte potten te zetten of zoals iemand hierboven al zei 1 of 2 planten weg te knippen, hoe jammer dat ook is. Liever 2 sterke planten met grote trossen en mooie vruchten dan 4 zwakkere planten met kleinere/rotte vruchten.. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.