Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten bladeren hangen slap(buiten)

0xygen

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een aantal tomaten planten. Ik wil ze nu laten wennen aan de temperaturen van buiten, daarom heb ik even buiten gezet. Maar als ik de tomaten naar buiten zet hangen een aantal bladeren al binnen een kwartier. Is dit normaal of zouden ze er gewoon moeten kunnen?

IMG20150508135756174321431087238.jpg

Alvast bedankt voor jullie reacties

Hoi Oxygen,

Je probleem is dat je ze te lang binnen heb laten staan.

Wat ik zelf altijd doe, is ze bij de eerste 'echte' blaadjes verspenen in grotere potjes. Dan na een week binnen zet ik ze in de koude bak. Vervolgens half mei in de volle grond zetten en liefst niet meer in potten, in de volle grond hebben ze alle energie nodig om te overleven, dat kan niet in een pot.

Laatste tip: Wees niet te lief voor je zaailingen, anders krijg je slungelige plantjes. Liever een paar dagen droog dan altijd zeik-water-natte grond...

Maar aan deze tips heb je niks dus wat je moet doen, ze uit de pot halen en in de volle grond zetten en de eerste dagen vochtig houden. Vochtig! niet nat! Als ze op de tocht staan, beschermen. Volle zon is prima, dat is goed voor de vruchten... Ik hoop dat dit helpt voor je...

Succes!

Gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Wel ff laten afharden... je plantjes lieten al zien dat ze dat nodig hebben omdat ze snel schrikken.

Overdag naar buiten (niet direct in de volle zon zetten) en dan 's avonds weer naar binnen, paar dagen en daarna kunnen ze ook 's avonds en 's nachts buiten blijven (mits de nachttemperaturen hoog genoeg blijven).

Dus je was goed bezig.

Straks bij uitplanten in volle grond weer lekker diep planten.

Als ik ze niet in de volle zon zet dan is de schok toch juist nog groter(schaduw is kouder)? Mijn planten hebben nu voor een groot raam op het zuiden gestaan, dus altijd veel zon. Ik heb ze gisteren een uurtje buiten gezet en vandaag 3 uurtjes. Nu zijn de bladeren trouwens weer stevig(ze staan weer binnen).

Ik bedoelde eigenlijk niet direct in de volle zon zetten... Zo van BOEM... volle zon...

Dus eerst 's morgens met zwak zonnetje beginnen en dan kunnen ze er 's middags waarschijnlijk beter tegen als ze volop in de zon staan.

En ze zijn sterk hoor, het afhangen van de bladeren is zelfbescherming.

En kan wel wat langer als drie uurtjes lijkt mij...

Achter het raam is de volle zon veel minder fel dan de volle zon buiten.

Lijkt voor onze ogen niet zo, maar de planten merken het wel.

Als de planten savonds binnen weer stevig zijn dan komt het wel goed.