Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vijverplanten voor klein stilstaand watertje?

pongo

Recommended Posts

Ik heb op het eind van de tuin een klein vijvertje.

Het is er één zonder pomp of filter.

Nu heb i k daar toch wel salamanders gespot zeker. Die zijn wellicht door de vogels meegekomen.

Nu zou ik willen weten of er vijverplanten bestaan die bij mij zouden kunnen overleven.

Het is een klein stistaand watertje.

Bedankt op voorhand en ook de groetjes van de salamanders.

Ik neem aan dat je de salamandertjes nog wil kunnen zien? Dan sowieso geen waterlelie

Zitten er al zuurstofplanten in het vijvertje? (Als er al salamanders in het water leven, is er misschien al iets van een evenwicht) En is er iets van een moerasgedeelte?

De belangrijkste planten zijn de zuurstofplanten (brengen evenwicht in stilstaand water: zuurstof, enz, houden het water helder). Bij mij thuis eten de salamanders daar ook van. Ik heb de zuurstofplant dan ook nooit hoeven snoeien en alles is mooi helder en ruimtelijk genoeg om te goed te kijken naar al het mooie leven in het water. Mocht je goed willen kunnen blijven zien wat er in je vijvertje gebeurt, dan zou ik alleen wat zuurstofplanten erin gooien, als die er nog niet zijn. Ik heb aarvederkruid thuis, maar je kan ook hoornblad, waterpest (kan zich soms snel uitdijen), fonteinkruid, of anders nemen.

Mocht je een speciaal moeras gedeelte hebben, dan zou je er eventueel wat mooie bloeiende waterplanten in kunnen zetten, of siergrasje, of varen, maar je moet oppassen voor woekeraars. Houttuynia cordata bijv., of Equisetum heyemale (al heb ik deze thuis wel en een afgebakend stukje daarvoor, zodat ie in toom blijft), munt ben ik ook geen fan van, die rietsoorten uit tuincentra zijn ook niet geweldig (phalaris enz). Scirpus blijft wel in bedwang, caltha palustris ook (wordt wel wat groter), irissen, lythrum is mooi, maar wordt heel hoog en zaait zich uit. Er is natuurlijk nog veel meer, maar dan moet je even googlen, of misschien komen hier nog wat reacties...

Comprehend and copy Nature

zuurstof plantje kun je ook uit de sloot scheppen.

Salamanders zullen denk ik uit de buurt zijn gekomen vaak vind ze toch iets te eten in het gras veld.

Kleine slakjes ,mugjes of andere insecten .

Ik heb ook wel eens salamanders in het gras gevonden ook 25 meter van het water vandaan.